Topics: 116
Dag,
ik heb een raar probleem met de verarming in mijn 240 uit '85. Het regelen hiervan gaat alsvolgt: als ik de temperatuur regelaar (die linksboven) helemaal naar links schuif komt er uiteraard koude lucht uit. Maar als ik deze ongeveer een cm naar rechts schuif komt er echter alleen maar hele warme lucht uit, er dus geen tussenweg alles of niets.
Ik heb niet het idee dat het aan een inlaatklep licht of iets dergelijks, misschien ook wel ik heb pas sinds een week deze auto. Iemand een soortgelijk probleem gehad, of ideeen waar ik kan zoeken?
alvast bedankt, en ik zal proberen zo snel mogelijk een fototje te plaatsen.
Jeroen
Dag,
verwarming verwamt ook niet stabiel. Ik laat de schuifjes ongemoeid en ondanks dat komt er af en toe koudere lucht uit de roosters. na verloop van tijd wordt dit weer warme lucht en vice versa. Erg raar dus.
Zou dit verband kunnen houden met de thermostaat oid? De bekabeling is wel goed verbonden voor zover ik kan zien.
Jeroen
Topics: 82
Ik heb ook geen idee maar zo hoort het niet. Ik verdenk de bediening, of wellicht ligt er iets los in de kachel (zit vol met allerlei kleppen). Heb je de bediening met ijzerdraadjes in zwarte buitenkabels, 2 links, 2 rechts? Een paar daarvan heb ik wel eens gezien waarvan de zwart plastic buitenkant los om de spiraal zit, of de buitenkabel niet goed vastgeklemd zit, daardoor komt jouw verschuiving niet 1:1 over op de kleppen.
Ik denk niet dat de thermostaat er iets mee te maken heeft. Als je die twee bolle plastic panelen weerskanten vd middenconsole eraf haalt zie je alles gebeuren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 20
er hoort een thermostaat aan je kraan te zitten die te temp op normaal niveau houdt. Dit is een koperen buisje met een vloeistoof die je kachel in loopt. Als die afgeknipt is krijg je 90 gr water binnen....
Zoek eerst bij de kraan, de oude zijn ook af te stellen....
[img][/img]
Allereerste bedankt voor de reaktie,
@Marc ik heb de bedrading gechecked en deze lijkt naar behoren te werken. Ik heb nog niet gezien hoe de kleppen bevegen maar ga hierin duiken.
@abbabak waar kan ik deze kraam vinden? Ik heb even in de Haynes gebladerd maar kom hem niet tegen.
Jeroen
Topics: 38
Bij gebrek aan Abbabak, kan ik je ook wel helpen

Op deze foto zie je de kachelkraan, het is dat rechthoekige glimding met die koperen pijpjes eraan.
Onderaan zie je een schroef zitten die je af kan stellen, maar het belangrijkste ding is de dunne koperen leiding die naar beneden loopt en in het gat linksonder verdwijnt. Dit is de thermostaat waar Abbabak het over heeft.
Op de foto zie je de kachelunit vanaf de voetenruimte aan de bestuurderszijde (deze op de foto is trouwens uitgebouwd 8))
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 13
Klikken op de foto geeft 3x http:// en dat snapt'ie niet.....
Ik zal er ook eens een blik op werpen. Ik ken het probleem: heel precies de warmteregelaar bedienen binnen de eerste 8 mm, anders loopt de temperatuur op tot tropisch. Het probleem met de variabele temperatuur is belasting-afhankelijk: op de snelweg wordt'ie warmer dan in de stad, maar daar zie ik de logica nog wel van in.
Gelukkig een klusje in het interieur (met het weer van dit moment.....)
[edit] thnx, Peter, voor de foto. Maakt het zoeken iets simpeler!
PS: "als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi"

En ik maar druk verzinnen wat vor handtekening ik erbij zou willen...
`88 245, B230K, M47
Ik heb het linkje onder de foto aangepast, nu doet ie het wel.
Over het algemeen is het zo dat met de klacht die jullie hebben, het thermostaatje kapot is.
Deze zorgt voor een stabielere watertemperatuur door je kachel.
Topics: 11
jups zelfde probleem hier, wel al 10j dit probleem nu
in den tijd heeft mijn pa daar een ventiel tussengestoken en de verwarming wordt nu bediend met aan/uit schakelaar in de auto (dus alles of niets ?)
dus wss is de thermostaat hier ook kapot (koperen ding op de foto ?) ?
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Yep, koperen leidinkje met aan het einde een opgekrulde koperen leiding (kan ik zo gauw geen foto van vinden)