Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lambda
#1
Dag
Mijn Volvo 245 U9 2l 1989 rijdt prima op gas als benzine.
Echter wanneer ik rustig op lpg op de snelweg tour of als de auto een tijdje stationair draait (te zuinig?), brandt naar verloop het lambdalampje en melding lambda-probleem. Heb deze al eens vervangen maar dat helpt niet. Op het schutbord zit een kastje tussen de draad naar de lambda-sonde (zie foto. P.s. ik heb  geen volledig geïntegreerde Volvo- Necam van de laatste modellen in de auto). Mij is ooit verteld dat dit een lambdasignaalsimulator is die werkt (fopt) als je op gas rijdt (is dat waar?) 
Bij branden lambdalampje, zo begrijp ik, gaat de computer in een standaardmodus. En zou de motor dan niet optimaal draaien (merk ik overigens weinig van). Is het schadelijk in die modus te rijden op gas? Het telkens resetten van de boel vind ik nogal irritant. Mocht dat niet echt nodig, trek ik liever het lampje eruit. Mocht het mogelijk aan die simulator liggen ware het beter die te vervangen (die heb ik nog niet nieuw weten te vinden).


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#2
Ik had een 240 uit 88, K6, op gas, met het Made for Volvo Vialle systeem uit die tijd, die had helemaal geen lambda sonde meer (bout in het gat gelast) maar wel een lambdafopper om de ECU tevreden te houden. Dus ze bestaan.

En ik denk dat alle U9 Volvo's daarna een lambdagestuurd gassysteem kregen, G2. Die van Necam ken ik niet maar als er een lambdasonde in de uitlaat zit zal die gebruikt worden, voor beide systemen. Het vacuumgestuurde mengstuk is dan vervangen door een stappenmotor, die door de benzine-ECU aangestuurd wordt.

De lambda sensor is eigenlijk een zuurstofsensor, hij meet zuurstofverschil tussen uitlaatgas en buitenlucht. Het verschil is wat is gebruikt bij verbranding van de hoeveelheid benzine die een fractie eerder in de motor gespoten is. EN zo kan de ECU wat bijregelen.
Zuurstofverbruik van LPG is anders dan die van benzine. ALs die Necam doos het lambda signaal alleen 'aanpast', is dat een electronische trukendoos, iets wat het signaal binnen de 'benzine' waardes houdt, kan je beter afblijven.

Misschien kan je m vervangen door zoiets: http://www.lpg-onderdelen.com/default/la...eb472.html Geen idee hoe dat ingebouwd wordt. Probeer s een old-skool LPG inbouwer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dank voor de reactie.
Ik zal eens gaan infor.ere bij een gasboer
Mooi dat je zo'n simulator vond.
Ik zal ook eens kijken hoe je die aansluit.

Merci.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat te doen? Computer Lambda Sonde is ontregeld. Garage wil nieuwe plaatsen... Roos240 11 6.630 17 November 2009, 21:59
Laatste bericht: Jw240
  Lambda lampje 240estate 7 7.587 24 September 2006, 21:36
Laatste bericht: TheSaint77
  Lambda lampje gaat opeens branden svenno86 1 2.087 24 April 2006, 11:16
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)