Dag
Mijn Volvo 245 U9 2l 1989 rijdt prima op gas als benzine.
Echter wanneer ik rustig op lpg op de snelweg tour of als de auto een tijdje stationair draait (te zuinig?), brandt naar verloop het lambdalampje en melding lambda-probleem. Heb deze al eens vervangen maar dat helpt niet. Op het schutbord zit een kastje tussen de draad naar de lambda-sonde (zie foto. P.s. ik heb geen volledig geïntegreerde Volvo- Necam van de laatste modellen in de auto). Mij is ooit verteld dat dit een lambdasignaalsimulator is die werkt (fopt) als je op gas rijdt (is dat waar?)
Bij branden lambdalampje, zo begrijp ik, gaat de computer in een standaardmodus. En zou de motor dan niet optimaal draaien (merk ik overigens weinig van). Is het schadelijk in die modus te rijden op gas? Het telkens resetten van de boel vind ik nogal irritant. Mocht dat niet echt nodig, trek ik liever het lampje eruit. Mocht het mogelijk aan die simulator liggen ware het beter die te vervangen (die heb ik nog niet nieuw weten te vinden).
Mijn Volvo 245 U9 2l 1989 rijdt prima op gas als benzine.
Echter wanneer ik rustig op lpg op de snelweg tour of als de auto een tijdje stationair draait (te zuinig?), brandt naar verloop het lambdalampje en melding lambda-probleem. Heb deze al eens vervangen maar dat helpt niet. Op het schutbord zit een kastje tussen de draad naar de lambda-sonde (zie foto. P.s. ik heb geen volledig geïntegreerde Volvo- Necam van de laatste modellen in de auto). Mij is ooit verteld dat dit een lambdasignaalsimulator is die werkt (fopt) als je op gas rijdt (is dat waar?)
Bij branden lambdalampje, zo begrijp ik, gaat de computer in een standaardmodus. En zou de motor dan niet optimaal draaien (merk ik overigens weinig van). Is het schadelijk in die modus te rijden op gas? Het telkens resetten van de boel vind ik nogal irritant. Mocht dat niet echt nodig, trek ik liever het lampje eruit. Mocht het mogelijk aan die simulator liggen ware het beter die te vervangen (die heb ik nog niet nieuw weten te vinden).