Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Diameter gasmengstuk
#1
Hoi!

Ik heb een Volvo 240 op LPG. Die had origineel een B200K. Toen ik de auto kreeg waren er 3 uitlaatkleppen verbrand. 
Ik kwam een B200F (LH2.4) tegen, en die heb ik gemonteerd en een LPG mengstuk gezocht.

De auto rijdt, maar is echt ontzettend langzaam! Bij 145 km/u is het echt wel op en 0-100 duurt ruim 17 seconden.
Daarom vraag ik me af of iets mis is! Ik heb intussen al vanalles gecheckt:
-Klepspeling is gecheckt en gecorrigeerd, alles netjes 0.45mm
-Distributie staat op tijd
-Bougies zijn oke, 0.6mm electrodeafstand
-Verdelerkap en rotor zien er goed uit
-Mengsel op benzine en gas zijn oke
-Luchtfilter is nieuw

Ik heb het mengstuk gedemonteerd gehad en gereden, maar dat leek niet echt veel uit te maken. Maar toch: het mengstuk heeft een binnendiameter van 30mm. Is dat normaal?

Nog iemand anders ideeen? Of is dit tempo wel ongeveer normaal?

Daan
Antwoord
#2
(6 November 2021, 22:55)daan1508 schreef: Hoi!

Ik heb een Volvo 240 op LPG. Die had origineel een B200K. Toen ik de auto kreeg waren er 3 uitlaatkleppen verbrand. 
Ik kwam een B200F (LH2.4) tegen, en die heb ik gemonteerd en een LPG mengstuk gezocht.

De auto rijdt, maar is echt ontzettend langzaam! Bij 145 km/u is het echt wel op en 0-100 duurt ruim 17 seconden.
Daarom vraag ik me af of iets mis is! Ik heb intussen al vanalles gecheckt:
-Klepspeling is gecheckt en gecorrigeerd, alles netjes 0.45mm
-Distributie staat op tijd
-Bougies zijn oke, 0.6mm electrodeafstand
-Verdelerkap en rotor zien er goed uit
-Mengsel op benzine en gas zijn oke
-Luchtfilter is nieuw

Ik heb het mengstuk gedemonteerd gehad en gereden, maar dat leek niet echt veel uit te maken. Maar toch: het mengstuk heeft een binnendiameter van 30mm. Is dat normaal?

Nog iemand anders ideeen? Of is dit tempo wel ongeveer normaal?

Daan

Dag Daan. Ik heb mijn mengstuk(ken) eruit gehaald en gebruik gemaakt van een "blinde boring" op de carburateur. Uitgeboord en een 12mm buis ingelijmd. De doorlaat is nu voor beide brandstoffen hetzelfde en stukken beter..  De afstelling op benzine wordt nu ook niet meer benadeeld..
Antwoord
#3
Heb je de B200F als injectiemotor met ontsteking, sensors alles erop en eraan of alleen het blok, carburateur erop LPG erop en gaan?

DE 2 liter is niet echt een monster van een motor natuurlijk, maar op benzine is het vermogen bijna als de 2,3.

Ik heb de binnendiameter van het mengstuk nooit nagemeten maar 30 mm klinkt redelijk normaal.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Blok is met injectie en alles gemonteerd, geen carb meer.
Antwoord
#5
Dan zit je verdamper aan een vacuumpoort ergens op het spruitstuk? De meeste verdampers hebben voor de regeling van de gasstroom een slangetje om de vermogensvraag vd motor te kunnen volgen. ALs ie er nu al op zit zou je een andere poort kunnen zoeken, er zitten zat aansluitingen en blinde pluggen op het spruitstuk.

Mijn B230F had een vrij simpele LPG installatie met slangetje naar een vacuumgestuurde regelklep in de drooggasslang, slangetje kwam net achter de gasklep weg (zie ik vaag op een oude foto). Kweenie of dat een originele poort was of dat de inbouwer die erin geboord had.

Kleine waarschuwing: die F motoren hebben een hete platinadraad om de inkomende luchtsstroom te meten. Deze mag onder geen beding in contact komen met de LPG stroom. Ten eerste omdat die draad dan instant verbrandt (dure sensor) en twee omdat LPG ook wel s wil ontbranden.
De LPG in mijn 240 had daarvoor een paar automatisch sluitende kleppen (die met de LPG schakelaar mee om gingen).

Zeg maar grote waarschuwing.

Verder had mijn F motor op LPG ook nog een paar rare binnendoor/kortsluit slangen om de stationair regelklep van mengsel te voorzien (anders loopt ie stationair erg arm op LPG).
Simpele oplossing daarvoor is de hele stationair regelklep er uit te halen, af te doppen en het stationair oldskool met de gasklep-stop te regelen (niet met de gaskabel).

Lang verhaal kort, de B200F is niet de meest geschikte motor voor een willekeurige LPG installatie.

Misschien is de draad in de luchtstroomsensor al gebraden (of anderszins niet in orde) de elektronica gaat dan zaken op basis van ruime aannames regelen in een soort noodloop, meest gebaseerd op toerental. Dat levert wel een rijdende auto op maar niet een erg snelle.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Dank voor je antwoord!

Deze OMVL R90/E heeft geen vacuumaansluiting voor de vermogensvraag. De verdamper zit alleen aangesloten op het mengstuk en dat mengstuk zit direct voor de gasklep gemonteerd.

Ja, die luchtmassameter is enigszins kwetsbaar. De installatie bij mij is hetzelfde als op een origineel ingebouwde 240 van een vriend van me (Vialle AMS). 

En ja, inderdaad, de stationairomloop zit op een andere plek aangesloten. Dat werkt eigenlijk heel erg naar behoren! Ik kan in mijn gaseenheid (Stag 100, soort van Vialle AMS. Dat is een regeling met een stappenmotor op de drooggaskraan a.d.h.v. de lambdasonde) zien dat het mengsel zich goed regelt zowel bij stationair en bij belasting. Wat mij betreft hoeft dat systeem dus niet afgedopt te worden. Integendeel: het is heel praktisch dat het stationairtoerental geregeld is.

De luchtmassameter is niet stuk bij mij. Ik heb ook geen foutcodes in de LH 2.4. Ik heb het signaal van de lamdbasonde meegelezen zowel op LPG en benzine en die is keurig. Ik vraag me eerder af of ik een (onbekende?) inlaatrestrictie heb, of dat de EZK de ontsteking misschien verlaat doordat er (onterecht?) detonatie wordt gedetecteerd.

Daarnaast ben ik opzoek naar ervaringen van mensen met deze motor-auto combinatie. Klopt dit langzame tempo en moet ik me niet aanstellen? Of moet ik verder zoeken?
Antwoord
#7
Oooooh. Jouw opzet is zoals de lambda gestuurde LPG installaties vanaf ca. 1990, die waren van Vialle inderdaad. Kijk s bij die andere 240 dan, misschien heeft die een andere diameter gasmengstuk.

Pingelen lijkt me uitgesloten, LPG is veel klopvaster dan benzine en als je niet aan de pingelsensor hebt gesleuteld, zou ik er van uit gaan dat die goed is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ik verwacht zeker niet dat ie pingelt nee. Maar ja, het kan stuk zijn.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230 slangmengstuk lpg diameter? Jerry 11 5.467 12 February 2016, 14:58
Laatste bericht: Jerry
  Draad / diameter carterplug 240 - Wie helpt mij aan deze info Hoover 13 7.438 28 April 2014, 09:18
Laatste bericht: jos245
  Diameter krukaspoelie B20 Madman 2 1.426 17 June 2013, 13:49
Laatste bericht: Madman
  Slecht lopen nadat gasmengstuk eraf is gevlogen Danny 44 14.909 9 December 2012, 12:04
Laatste bericht: Rik Tuin
  Gasmengstuk voor een solex - cisac carburateur. RM 3 2.123 5 June 2012, 00:04
Laatste bericht: Frihet
  Plaatsing slangetjes op Necam gasmengstuk daanheijn 6 3.706 10 October 2009, 08:47
Laatste bericht: Volvoot
  Schroefdraad diameter tbv oliedruk gever B204GT 740t16v 0 1.129 19 July 2007, 12:46
Laatste bericht: 740t16v
  LPG gasmengstuk carburator teigetje240 2 1.950 5 May 2006, 19:17
Laatste bericht: teigetje240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)