30 September 2021, 22:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 September 2021, 22:38 door 940 station 1992.)
Inderdaad, een uur is niets als je bezig bent. Zeker als je het voor het eerst doet

Even voorstellen
|
30 September 2021, 22:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 September 2021, 22:38 door 940 station 1992.)
Inderdaad, een uur is niets als je bezig bent. Zeker als je het voor het eerst doet
![]()
30 September 2021, 22:44
Ja weet er alles van als je ergens mee bezig gaat dan zie je dit en nog weer wat anders denk je hmm daar kan ik ook wel ff wat aan doen.
En voordat je het weet is het alweer middag. Maar ach het is toch een leuke bezigheid.
30 September 2021, 22:55
Absoluut, ben denk ik wel nu gegrepen door Volvo
![]() Ben gek op de 242 en 245 met de ronde koplampen en polman? Interieur...
30 September 2021, 23:00
Geen polman maar pullman ...
Ronde koplampen zijn de vroege modellen van 74 tot 78 dacht ik daarna zijn er nog heel kort vierkante lampen geweest en een nog wat groter formaat rechthoekige koplampen. Maar dat was allemaal van zeer korte duur en is ook zeer slecht aan te komen als je die wil vervangen of onderdelen voor zoekt. Daarna kwamen ze vanaf bj 81 en later t/m 93 met dezelfde koplampen. Is later ongewijzigd gebleven.
30 September 2021, 23:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 September 2021, 23:37 door Marc1970.)
Hmm wat je nu hebt is wel een las maar niet erg herkenbaar in APK termen, het zijn geen proplassen en geen kettinglassen, erg makkelijk af te keuren dus. Ik zou het vlak slijpen en kijken wat er overblijft aan hechting. Dan nog s lekker dik erover heen.
Met die lasmachine kan je niet meer varieren dan 45 of 90 ampere? Dan zou ik m eerder op 90 zetten en de draad wat hoger ook, dan krijg je tenminste een goeie blob gesmolten ijzer in je las. Nu ligt alles er een beetje op. Het idee van lassen is dat je beide plaatdelen smelt en tegelijkertijd nog wat gesmolten metaal toevoegt en alles in één dikke rups hecht. Het risico is wel dat het hele gesmolten zooitje er uit valt en je een gat overhoudt. Voor dit soort kleine 'kijken en meten' dingen in rare hoeken zet ik geen lasbril op, je ziet niks met dat ding op en je kan geen kant op. Gewoon een veiligheidsbril, kijken waar je de toorts mikt, ogen dicht (en je hand zit er grotendeels voor) en knetteren maar. AFschermen met je andere hand werkt ook prima. Paracetamol voor het slapen gaan tegen de eventuele lasogen-pijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
1 October 2021, 10:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 October 2021, 19:31 door Grey240Polar.)
(30 September 2021, 17:22)940 station 1992 schreef: Met de billen bloot...Een eerste poging...na oefening wat overigens net zo ging OK, dit resultaat voor je eerste poging i.c.m. jouw type lasapparaat had ik eerlijk gezegd wel zo verwacht. Weliswaar heb ik lang geleden direct in een 150 A MIG/MAG lasapparaat en grote gascilinder geïnvesteerd, maar mijn eerste resultaten waren vergelijkbaar. Ik heb toen samen met een -destijds- mede-Amazonbezitter een workshop lassen voor beginners gevolgd en heb daar wel e.e.a. uit meegenomen. Deze workshop was speciaal gericht op klassieke autobezitters zoals wij, of zoals ze het zelf noemden "roestorateurs". Een auto wordt door robots in elkaar gelast met puntlassen. Je hoeft - als je bijv. een dorpel vervangt - dus zelf ook niet volledig aaneengesloten te lassen. Met een MIG/MAG lasapparaat kun je in plaats daarvan (o.a.) proplassen. Daarvoor kun je inderdaad gaatjes boren, maar een ponstang werkt veel makkelijker en sneller en geeft ook nog eens hele mooie gaatjes zonder bramen. Je hebt ook proplasgasmondstukken voor je toorts om het maken van proplassen makkelijker te maken. Extra belangrijk bij proplassen is dat het plaatwerk strak tegen elkaar zit, er mag geen ruimte tussen zitten. Daarnaast geldt doorgaans dat je bij een hogere stroom een hogere draadsnelheid gebruikt, behalve bij het proplassen, dan werk je met een relatief lage draadsnelheid. Overigens is bij de reparatie die je nu hebt gedaan proplassen minder voor de hand liggend omdat er geen ruimte voor is. Als je een stuk kokerbalk in zijn geheel zou vervangen, dan weer wel, want dan kun je de omgezette randen voorzien van gaatjes en tegen de onderzijde van de auto proplassen. In de map die ik van de workshop heb bewaard zie ik dat ik aantekeningen heb gemaakt: lasrupsen op de laagste stand, ongeveer 30 A, en proplassen gedurende 2 seconden op een stand van 100-120 A. Vooral bij die eerste zet ik nu mijn vraagtekens. Met jouw apparaat zou ik eens wat proefplaatjes middels proplassen op de hoge stand proberen te maken en kijken of dat beter lukt. De juiste instelling is belangrijk. Die moet je eerst proefondervindelijk vaststellen. Oefen daar ook met proefplaatjes mee. Zoals gezegd: die instelling komt vrij nauw. Oh ja, onderstaande prachtige afbeelding van de onderzijde van een 940 heb ik in dit forum al eens eerder naar gelinkt. Kun je mooi de leidingen zien liggen. Je hebt vlakbij de beugel waarop de benzinepomp en het filter zitten gelast. Die dikkere leiding is ongetwijfeld de benzineleiding. Maar sowieso moet je tijdens het lassen met alle leidingen rekening houden. En uiteraard accu los maken voor je begint. ![]() Dit plaatje laat ook zien hoe niet-innovatief Volvo destijds was met het onderstel. Kijk onder tegen een 240 aan en je ziet op wat details en afmetingen na hetzelfde type onderstel (ja ik weet dat er eentje was met IRS).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
1 October 2021, 20:36
Nou ja, ik denk dat Koning Klant ook een hele poos bleef vragen naar RWD Volvo's, de FWD 850 (met z'n revolutionaire achterlichten) liep gelijk op met de 940.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
1 October 2021, 20:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 October 2021, 20:58 door 940 station 1992.)
Hoi Grey240Polar,
Bedankt voor je uitleg en foto, erg gemakkelijk te zien voor wat betreft die leidingen ![]() Heb het plaatje zo goed als ik kon dicht gelast. Denk dat er wel om de 20mm een las zit, maar wel erg rommelig. Weet even niet of ik een nieuw (afwatering?) gat erin moet maken zoals origineel? Of is dat weer vragen om moeilijkheden? Kan er dan wel makkelijker bij misschien nog een keer anti roest met zo'n slangetje in koker te spuiten voor piece of mind. Krijg het echt niet beter, hoop niet dat de keurmeester in lachen uitbarst en vraagt welke prutser hieraan heeft gelast... Misschien moet ik hem maar even voorbereiden ![]() Ik heb geprobeerd de schijfrem linksachter roestvrij te krijgen, maar is al te ver heen, krijg de ingebrande roest er niet meer af. Dus dat wordt toch een nieuwe. Zie net dat ze alleen per 2 verkocht worden ![]()
1 October 2021, 21:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 October 2021, 21:21 door Marc1970.)
Om de 20 mm een laspuntje is geen proplassen en geen kettinglassen, dat heet duivenpoeplassen en is erg makkelijk af te keuren. Helemaal vlak slijpen en kijk s wat er overblijft aan hechting. Dan alles lekker dik nog s erover heen.
Heter en meer draad er tegen aan. Een voorganger: https://volvolvo.nl/thread-9108.html ZO te zien verkopen ze bij Nordicar remschijven per stuk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
1 October 2021, 23:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 October 2021, 00:07 door Volvo240.)
als je dit gewoon beetje vlak maakt wat verf erover geen keurmeester die het afkeurt hoor.
apk is alleen maar een visuele inspectie uiteindelijk meer is het niet. en een remtest en roet/co test dat is alles. heel hocus spocus over 1 plaatje jonge jonge hee. Had vroeger een leraar op school die plamuurde zn hele wagen (Ford Taunus) van boven tot onder achter tot voor. En natuurlijk mooi high end afgewerkt met kwast en roller met verf van de action zo kom je ook gewoon je apk door hoor. Ook nog is rijden op lpg terwijl die als benzine op kenteken staat. Even de tank eruit met apk en schakelaartje. Zo gaan die dingen. Maarja wie let daar nou op op straat geen mens die erna kijkt. Er zijn ook mensen in de wereld die creatief zijn met krant ja mensen je leest het goed. Heb het zelf ook wel is mee gemaakt zon krant creatie bij een van me vorige auto's of crea met van dat loodband achtige spul. En zo zijn er nog wel meer van die beunpraktijken heb er al genoeg van gezien en gehoord. Als je wil kun je zo rijden voor een paar knaken en appel en ei. En dat gebeurt ook echt. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|