Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ik zou me de meeste zorgen maken over die roest. Lichtunit en remschijf zijn tientjeswerk om te vervangen
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Berichten: 1.674
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Jammer, maar aan die fraaie trekhaak lag het in ieder geval niet!
Hoort de 0.57 bij de roest balk links? Die lijkt me het lastigste punt, maar ik kan dan ook niet lassen.
De kilometerteller hoeft toch ook niet te wereken, als de snelheidsmeter het maar doet. Goede ervaring met reparatie via ets1, al was dat puur mechanische 245 teller.
Achterlicht komt goed zo te horen.
Remschijf zal ook lukken, als je weet welke je moet hebben. Anders laten doen bij de garage?
De olielekkage is advies, dus (nog) geen afkeur.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dit zou je ff na moeten zoeken in de RDW documentatie: Begin 2006 heeft de RDW haar oorspronkelijk standpunt zodanig aangepast dat de snelheidsmeter van een navigatiesysteem bij de APK kan worden geaccepteerd ter vervanging van de oorspronkelijke maar defecte snelheidsmeter in een auto.
Roest klinkt als een probleem, maar 0,57E niet. Een deel mag 2E aan weggeroest materiaal hebben, een stuk bodemplaat is bv 8E dan mag een kwart weg zijn.
Permanente roestputten in een remschijf mag niet, vliegroest wel (want die vliegt er zo af).
https://www.autoadviezen.nl/Remschjiven%20roest.htm
Zonder te zeggen dat je een keurmeester moet zijn om met een ouwe auto te kunnen rijden, helpt het wel als je de regels en de terminologie kent. Ik blijf altijd bij keuringen, dan kan ik gelijk zien waar het om gaat en soms zitten ze er vierkant naast.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
24 September 2021, 21:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 September 2021, 21:42 door Grey240Polar.)
Ik heb wel eens afkeur gehad op een achterlichtunit, maar dat was vanwege verbleking van de rode kleur. Die was dus te weinig rood geworden door inwerking van UV. Ik kan me eerlijk gezegd niet echt iets voorstellen onder "dof" tenzij daarmee te weinig licht bedoeld wordt, in welk geval de reflector in de unit waarschijnlijk zijn beste tijd gehad heeft. Het is maar een microscopisch dun laagje metaal dat op plastic is gedampt, en dat gaat niet eeuwig mee.
De roest van de balk is m.i. het meest kritische punt op deze lijst, al was het maar omdat de roest die je ziet slechts het topje van de ijsberg is. Begin met een stevige schroevendraaier te steken en telkens weer is de echte omvang van schade 10x zo groot als je in eerste instantie zag
Waarom roest je remschijf? Kennelijk niet vanwege een vast zittende remklauw, dat zou een APK-afkeurpunt zijn. Maar ik heb er zelf toch mee te maken gehad, ondanks die APK.
Niet werkende km-teller is iet zo erg. Werd wellicht de snelheidsmeter bedoeld?
Al die dingetjes bij elkaar roept bij mij vraagtekens op over de keurmeester. Ik ben een keurmeester gewend die streng maar rechtvaardig is en dat ook goed onder woorden kan brengen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 673
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2012
Ja heb ik ook nog nooit meegemaakt doordat een oud barrel niet door apk komt door niet werkende teller.
Dat maakt volgens mij geen hol uit maar oke.
Roest op remschijven is meer een ding van lang langer langst stilstaan dan krijg je dat vooral.
Gewoon even een staalborstelkop op de boormachine dat doet wonderen is dat voor de apk weer oke.
Kunnen ze hem daarop niet meer afkeuren goed 2e hands achterlichtje en je hebt alweer 2 puntjes minder.
Dorpel misschien kan je je vriend de staalborstelkop daar ook is langs laten gaan.
En dan flink in de tectyl ermee en ook van binnenuit met holleruimte tectyl.
Als dat nog de moeite is natuurlijk als het al helemaal weg is heeft het natuurlijk geen nut meer.
Dan ben je aangewezen op een nieuw plaatje of nieuwe dorpel inlassen dat is wat meer werk allemaal.
Maarja ik dacht ook is een keer goedkoop uit te zijn met een apktje bij de kwikfit.
Heb zelden een apk gehad die zo lang duurde als daar echt overal net zo lang zoeken kijken luisteren voelen of er maar iets te vinden is.(echt miereneukerij)
Ze beweerden toen dat de lagers van de steekassen achter toch echt wel versleten waren en zo echt niet langer door kon rijden.
Ze hadden de kosten met de en montage en kosten van lagers allemaal al op papier staan.
En ze vonden het chassisnummer niet al te goed te lezen dit was kwestie van klein beetje afkrabben en klaar.
Maar nee mocht me auto niet weer aanbieden voor dit geld ik moest vervolgens weer een nieuwe afspraak maken en weer lappen en dan mocht ik weer langskomen.
Dat is hun manier van werken dat is natuurlijk ook de reden dat je vooraf moet betalen.
Nou bij de meeste garages kan je de auto gewoon voor 2e keer aanbieden voor een bedrag.
Ik raakte toen verzeild in een flinke discussie daar bij de kwikfit pff wat een ballentent echt waar mensen ga er NOOOOIT heen echte oplichters.
Ze proberen je dingen te verkopen en laten vervangen die helemaal niet stuk zijn of versleten.
Heb hem toen fijn ergens anders laten keuren ff chassisnummer afgekrabt en klaar nieuwe apk zonder enige opmerking.
En die lagers zitten er nog steeds in nooit iets mee gedaan alweer heel wat apk keurigen en km's (plus minus 8 jaar) later ... dus.
Laat je niet zomaar wat wijs maken.
Er zijn veel garages die mensen zomaar geld uit de zakken willen kloppen.
Helaas zijn er veel mensen die hier intrappen in dit soort bullshit.
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dit is de remschijf achter (zoals je ziet is die voor ongeveer alle Volvo's hetzelfde), en ook een goeie tent om 940 spul te kopen (ze zetten bijvoorbeeld ook de originele onderdeelnummers bij hun beschrijving):
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderd...1262098ATE
Bij die algemene onderdelenboeren webshops zetten ze gerust een schrijf met vier boutgaten ertussen, die kunnen alleen dozen schuiven en verder weten ze er niks van.
Zoek een APK garage die ook campers en ouwe Benzen in de werkplaats heeft staan, die zijn wel wat gewend aan halve en hele oplossingen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 82
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt allen voor de replies?
Hier een plaatje van het gat...
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
25 September 2021, 15:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 September 2021, 15:17 door Marc1970.)
Dat is de frontlangsbalk, in dit geval ben je voor de lengte ruim in orde maar gaat de dwarsdoorsnede tellen. Hij is 6E waard dus 1/3 omtrek mag weg zijn om aan de 2E schade te komen. Zeg dat ie 5x5x5 is dan mag er dwarsop een gat van 5 cm inzitten en daar gaat ie aardig overheen. Hebben ze een beetje verkeerd genoteerd bij de keuring. Balen.
Maar goed, deze reparatie een uurtje werk, leiding uit de weg, teer en verf eraf slijptollen, plaatje van 10x10 zagen, erover kettinglassen en klaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 82
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
25 September 2021, 18:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 September 2021, 20:59 door 940 station 1992.)
Mocht ik zelf een las poging wagen (Mig beste denk ik?):
Moet ik eerst de roestige stukken wegslijpen, of kan er gewoon een stuk metaal overheen zoals het nu is?
Moet het nieuwe stuk metaal verzonken met de omgeving worden vastgelast, of kan het er gewoon "op" worden gelast?
Mvg.
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voor de APK mag je het er gewoon overheen en op lassen. Hoeft niet eens rondom dicht, 2 cm wel 2 cm niet is prima, kettinglassen heet dat dan.
Google maar ff op "kettinglassen keurmeester".
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969