Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand?
#21
Ik heb nadat de auto kuren kreeg, nieuwe rotor, kap, condensator en puntjes gekocht. Mocht allemaal niet baten. En ook de bobine- naar rotorkap vervangen. Ik bestel nu een nieuwe Boschbobine voor een 240 en hoop dat daar het probleem lag. Dit betekent dat ik er vanuit ga dat na de bobine die erbij zat en de oude die ik nog had liggen mogelijk kapot zijn. Heb vandaag verder de draden van ballast weerstand (bruin) naar bobine + en de zwarte van condensator naar bobine - gecontroleerd maar geen kortsluiting of iets dergelijks. De ballastweerstand geeft overigens de juiste 1.5 waarde aan.
Nog even een vraag.
Begrijp ik het goed dat dan een 3 ohm bobine uiteindelijk hetzelfde oplevert als een 1.5 ohm bobine met 1.5 ohm ballastweerstand? Ik heb geen verstand van electriciteit, maar 2 x 1.5 ohm achter elkaar, dan zou ik denken dat dit minder op zou leveren dan de 3 ohm van een 3 ohm bobine.
Antwoord
#22
Ik zou toch s de hele ballastweerstand-handel uit je auto halen en de blauwe draad vanaf het contact op een 12V standaard (3 ohm) bobine zetten.

1,5 ohm bobines zie ik meest in combinatie met een ballastweerstand zoals: https://www.ebay.co.uk/itm/322962133653. De ballasttruc is eigenlijk alleen maar een manier om de bobine tijdens het starten te oversturen, meer niet.
ALs de motor eenmaal draait, is de weerstand 1,5 en 1,5 is ook 3 ohm.

Kijk ook ff na of alle isolatie ringetjes en doorvoerdingetjes van de verdeler nog op hun plek zitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#23
Bedankt voor je reactie
Ook dat heb ik al geprobeerd.
Dan geen enkel vonkje.
Ik vind het ook typisch dat de motor enkel bij een 1.5 ohm met ballast af en toe vonkt. (volgens Haynes hoort die er bij een 1982 model in).
Ik probeer eerst maar eens met een nieuwe 1.5 ohm
Krijg er ook geen  logica meer op los gelaten, want zou met een 3 ohm bobine met direct 12 v gewoon moeten doen.
Antwoord
#24
Als verschillende onderdelen reeds vervangen zijn en het resultaat blijft hetzelfde, dan is mijn logica dat de kans groot is dat het niet in die hoek zat.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat de nieuwe bobine die je gaat plaatsen geen effect heeft, tenzij de voorgangers allemaal defect blijken te zijn.

Je bent niet bekend met elektriciteit. Ken je iemand de je kan helpen?

Een bobine kun je met een ohmmeter nl. makkelijk doormeten. Met een stroommeter kun je meten of er ook daadwerkelijk stroom loopt. Beide dingen kun je niet met een testlampje, daar kun je alleen de aanwezigheid van spanning mee aangeven.

"Soms een vonk" betekent dat er ergens toch iets goed gaat (eventjes). Misschien is er ergens een kabelbreuk die je visueel niet kunt constateren?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#25
Bedankt voor de reactie. Ik zit in een hobbygarage met veel kenners en meet-apparatuur [Afbeelding: smile.png] 
We vragen ons wel af welke draden allemaal van invloed zijn op de ontsteking:
- blauw vanaf stuurslot
- bruin na de ballastweerstand naar + van de bobine
- zwart van condensator naar - van de bobine
En natuurlijk de bougieskabels en kabel naar de bobine
De relais aangestuurde componenten (klepjes?) op inlaatspruitstuk en schutbord (aan stuurzijde) werken met een duidelijke klik.
De auto krijgt normaal benzine, na teveel starten een 'beng'
De draden blauw en bruin (met testlampje als dubbelcheck)  en zwart heb ik al met andere draden geprobeerd. Geen resultaat.

Vragen:
- mis ik nog een draad die van invloed is?
- komt het heel nauw met de soort bobine in combinatie met al dan niet ballastweerstand? (zie gegevens van Haynes in de bijlage)

Zoals ik meldde, met 3 ohm bobine zonder weerstand 'ploft' de motor niet een keer.
Ik heb een eerdere link die Marc 1970 over bobines er nog eens op nagelezen en snap er niets van dat de auto niet met 3 ohm bobine zonder weerstand het daar niet op doet.
En ja, dan denk je dat het probleem toch elders ligt en blijft het vreemd dat met 1.5 ohm bobine en ballastweerstand hij wel af en toe pruttelt, loopt en weer afslaat.


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#26
- blauw vanaf stuurslot
- bruin na de ballastweerstand naar + van de bobine
---------- maak daarvan een standaard 12V ontsteking met contactpuntjes ----------------->
- blauw vanaf contactslot naar + van de bobine

Dat scheelt weer een factor of 2 3 in dingen die stuk kunnen zijn en/of slecht contact kunnen maken.

De bedrading van de bobine is een goed beginpunt. Hij krijg constante plus op pin 15 met een (blauwe) draad, en wordt geaard vanaf de verdeler via een zwart draadje naar het boutje waar de puntjes en de condensator op zitten (elektrisch verbonden ook).

In de verdeler heb je dus een boutje met daarop de puntjes, de condensor en de zwarte draad, dit boutje mag geen contact maken met de body vd verdeler. Een laatste draadje is een zeer flexibel koperen massakabeltje vanaf de grondplaat wel naar de body vd verdeler.

Geen zorg, al deze draadjes heb ik al s vergeten en/of kapot aangetroffen en/of kort gesloten en uiteindelijk komt t toch goed.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#27
Helemaal met Marc eens...

Iig goed om te weten dat je hulp en een Haynes hebt. Dan moet je toch een heel eind komen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#28
Bedankt voor de tips.
Ik ga het proberen
Vroeg me af of gebrekkige bedrading mogelijk invloed heeft (door slechte stroomtoevoer) zodat met die 1,5 er mogelijk nog net genoeg power is op de bobine om een hem te laten 'pruttelen' en met een 3 ohm mogelijk net te weinig power is om vonken te produceren.
Ik laat weten wat er wel/niet lukt.
Antwoord
#29
Een simpele draad kan weinig mis mee gaan, tenzij het zo'n biologisch afbreekbare Volvo isolatie heeft natuurlijk. Meeste problemen zitten in stekkers en aansluitingen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#30
Haha. De auto is al veertig jaar oud, dus die draden verzepen nogal eens of drogen uit.
Gisterenavond nog even een startkabel op de min van de accu gezet en aan het verdelerhuis, maar mocht niet baten.
Wat ik overigens niet goed begrijp is het volgende:
naar ik begrijp krijgt de bobine via de verdeler (aarde -) pulsen. Hoe kan de condensator dan vonken doen ontstaan. Die geeft toch enkel een - puls door? Of krijgt die stroom 'retour' vanaf de bobine?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  tussendemper vervangen adrianus240 2 1.642 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.552 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 4.403 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 3.844 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 10.226 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 4.690 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 18.130 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 10.032 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Motorsteun last minute laten vervangen? ja/nee Arjen van Hattem 10 10.120 20 July 2017, 18:29
Laatste bericht: PdeBruijne
  koppelingskabel vervangen jantjebeton 4 3.718 16 May 2017, 22:45
Laatste bericht: jantjebeton

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)