Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met LED-verlichting
#1
Beste Volvisten,
Wat zijn op dit forum eigenlijk de ervaringen zijn met LED-verlichting? Vind er namelijk weinig topics over en vroeg me af hoe dat komt. Want de voordelen van LED zijn m.i. evident: hogere lichtopbrengst, minder verbruik, en als je bijvoorbeeld lichtkleur 3000K neemt hoeft de klassieke uitstraling er ook niet onder te lijden. 

Mijn eigen pogingen een LED upgrade bij mijn 240 polar uit te voeren hadden  de afgelopen zomer- optimistisch gezegd - wisselend succes, misschien verklaart dat iets. De switch van lampjes van de metertjes, interieurverlichting, handschoenenkastje (BA9) en de middenconsole was geen probleem, al had ik de (halogeen)verlichting van de tellerbak gelaten voor wat ie was, omdat ik geen geschikt LED-alternatief kon vinden. Toen de 'stadslichten' (BA15). Daar een iets hogere lichtopbrengst genomen (als veel moderne auto's als kerstbomen rondrijden, wil je toch een beetje meedoen Smile ), ook geen probleem. Lastig werd het bij de remlichten. Toen ik die probeerde te vervangen voor LEDs raakte de elektrische huishouding van slag. De achterruitenwisser deed het niet meer, maar in plaats daarvan lichtten de remlichten op. Terugzetten deed loste het euvel weer op. 

Hebben deze verschijnselen te maken met dat z.g. bulb failure warning systeem? Ik vermoed het. Bij geen van de wijzigingen heb ik overigens het relevante dashboard-lampje zien oplichten. 

Bij mijn andere auto, uit '72, zonder zo'n systeem, was de LED-upgrade zonder problemen gegaan. Had daar eerder het merendeel van de lampjes vervangen, van de sidelights tot de koplampen.

Enfin, om kort te gaan, dus, wat zijn de ervaringen? Heeft iemand een meer volledige upgrade gedaan, en hoe?
Groet,
Ben
_______________________
'92 Volvo 240 Polar (B200F)
'72 Rover P5B Coupé (V8)
Antwoord
#2
Ik heb wel een vermoeden waarom je er hier niet zoveel over leest.
Voor gebruik op de openbare weg ben je gebonden aan het gebruik van ECE-goedgekeurde lampen. Omdat retrofit ledlampen niet de gloeispiraal van een gloeilamp kunnen nabootsen (want de grootte en positie daarvan komt erg nauw en is essentieel voor een goed lichtbeeld) verwacht ik ook niet dat ze er komen, althans voorlopig. Ja, je kunt zat van die lampen kopen, maar zolang er geen E+cijfer in een cirkel op staan zijn ze niet toegelaten voor gebruik op de openbare weg (en als het er wel op staat moet je je afvragen of ze zijn aangeschaft via een regulier kanaal of import via Fleabay of Alibaba e.d.).

Voor lampen in het interieur ben je overigens een stuk vrijer in het gebruik van ledlampen. Om niet de aandacht te trekken van oom agent zou ik het gebruik van blauw licht wel achterwege laten. Die kleur is nou eenmaal voorbehouden aan de zwaailichten van voorrangsvoertuigen.

Veel ledlampen hebben ook extra parallelweerstanden om elektronische systemen die gloeilampen verwachten voor de gek te houden. Deze weerstanden verstoken de energie die je dacht te besparen.

Armaturen die vanaf het begin af aan zijn ontworpen om met leds te werken (geïntegreerd) hebben een goed beeld en kunnen ECE goedkeur krijgen, vandaar dat je deze in toenemende mate bij moderne auto's ziet.
Ik zou het wel leuk vinden als er voor een 240 ledkoplampunits zouden worden ontworpen. Maar zolang dat niet het geval is blijf ik bij mijn +50% halogeenlampjes die ik eens in de ongeveer 50.000 km moet vervangen.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47 285.000 km
Antwoord
#3
Dank voor je reactie. Dat ECE-verhaal verklaart inderdaad veel. Goed dat ik het weet, ook met het oog op de APK.
Groet,
Benedict
_______________________
'92 Volvo 240 Polar (B200F)
'72 Rover P5B Coupé (V8)
Antwoord
#4
Een LED is in principe een diode, dat wil zeggen dat het circuit wordt onderbroken en daardoor kan inderdaad een signaal van de “bulb indicator” veroorzaakt worden. Er zijn duurdere LED’s die dit probleem omzeilen.

Voor een koplamp kan ik nog begrijpen dat er geen E-keur wordt afgegeven vanwege verblinding, maar voor achterlichten vind ik dat met het gebruik van LED de veiligheid bevorderd wordt door een betere zichtbaarheid.
Antwoord
#5
LED is meestal beter zichtbaar inderdaad, maar het probleem zit volgens mij in het lichtbeeld. Peertje straalt egaalig in alle richtingen, en de spiegel is daar ook op gemaakt. LED is vaak meer gericht, minder egaal. Vraag is dan hoe dat met de spiegel in de lamp er weer uit komt, onder welke hoeken etc.

Maar het is wel jammer dat het zo lastig (legaal) te doen is. De 245 heeft op contact altijd achterlichten en 'dagrijverlichting' aan. Is 4*5 Watt, LED is zuiniger en heeft langere levensduur....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Dat treft...afgelopen dinsdag kwam de ANWB met dit bericht. Ze wil een discussie op gang brengen m.b.t. het legaal maken van ledverlichting in units die voor halogeen waren ontworpen (ook al blijkt dit al jaren geleden in gang gezet door een taskforce). De aanleiding hiervoor is een onderzoek door de ANWB (eigenlijk de ADAC) waarvan de resultaten en aanbevelingen in dit document zijn te vinden.

In de herfst vorig jaar heeft Osram toelating gekregen voor de "Night Breaker H7-LED" voor gebruik op de Duitse wegen (let wel: beperkt tot vrijgegeven voertuigen). In Duitsland is niet alleen het gebruik op de openbare weg van niet-goedgekeurde verlichting verboden, maar óók de verkoop. 

Dit zet iig de deur op een kier, al kan het nog best lang duren dat e.e.a. helemaal is geregeld.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47 285.000 km
Antwoord
#7
Interessant. Toevallig zag ik gisteren op de site van classiccarleds.co.uk, waar ik de meeste LED-lampjes heb besteld, deze mededeling bij de H4 LEDS die ik daar had gekocht: "Due to the recent change in UK MOT regulations, the use of LEDs in halogen headlight reflectors is not now acceptable for UK MOT's despite these having excellent MOT standard beam patterns."

Over dat lichtbeeld: dat is inderdaad heel anders, heb ik bij mijn andere auto kunnen vaststellen. Ik schijn niemand in z'n gezicht, maar twee egale banen schuin naar rechts zijn het zeker niet. Het is veel meer een diffuus lichtbeeld. Nu was de conversie bij die auto van Duplo (bolletjes), met aanpasringen, naar H4 naar H4 LED. Dat speelt ongetwijfeld ook mee.
Maar verder, waar het alle andere lampen dan koplampen betreft, kan ik de ANWB alleen maar gelijk geven. De zichtbaarheid achter verbetert bij zo'n oude auto met relatief kleine achterlichten enorm.

Maar goed: koplampen hoe dan ook een showstopper bij APK, achter/remlichten niet toegestaan, maar waarschijnlijk geen showstopper bij APK lijkt me. Hoewel, zo'n APK station wil natuurlijk ook niet nat gaan op dit soort dingen. Afwachten dus.
_______________________
'92 Volvo 240 Polar (B200F)
'72 Rover P5B Coupé (V8)
Antwoord
#8
(6 March 2021, 13:53).benedicth schreef: Interessant. Toevallig zag ik gisteren op de site van classiccarleds.co.uk, waar ik de meeste LED-lampjes heb besteld, deze mededeling bij de H4 LEDS die ik daar had gekocht: "Due to the recent change in UK MOT regulations, the use of LEDs in halogen headlight reflectors is not now acceptable for UK MOT's despite these having excellent MOT standard beam patterns."

Over dat lichtbeeld: dat is inderdaad heel anders, heb ik bij mijn andere auto kunnen vaststellen. Ik schijn niemand in z'n gezicht, maar twee egale banen schuin naar rechts zijn het zeker niet. Het is veel meer een diffuus lichtbeeld. Nu was de conversie bij die auto van Duplo (bolletjes), met aanpasringen, naar H4 naar H4 LED. Dat speelt ongetwijfeld ook mee.
Maar verder, waar het alle andere lampen dan koplampen betreft, kan ik de ANWB alleen maar gelijk geven. De zichtbaarheid achter verbetert bij zo'n oude auto met relatief kleine achterlichten enorm.

Maar goed: koplampen hoe dan ook een showstopper bij APK, achter/remlichten niet toegestaan, maar waarschijnlijk geen showstopper bij APK lijkt me. Hoewel, zo'n APK station wil natuurlijk ook niet nat gaan op dit soort dingen. Afwachten dus.

Dat is een interessante bewoording die ze daar op de site zetten. Sinds 11 januari dit jaar moet de keurmeester in de UK halogeenunits die voorzien zijn van HID of led afkeuren. Tot die recente wijziging was dat alleen bij het gebruik van gasontladingslampen (HID) het geval. Daar leid ik uit af dat een ledlamp in een halogeenunit voorheen door de keuring had kunnen komen mits het lichtbeeld goed genoeg was.
Echter, in principe sloten de ECE regels het gebruik van alle andere lampen dan gecertificeerde halogeenlampen bij voorbaat al uit. Ook voor de UK want ik verwacht niet dat Brexit er (al?) invloed op heeft gehad. Ook niet-EU landen maken nl. gebruik van de ECE reguleringen.

In principe gaat het de ANWB hier vooral om de koplampen en eerlijk gezegd valt daar ook de meeste winst te behalen. Zowel wat lichtopbrengst als energieverbruik betreft.
Het zijn, vanwege de eisen aan het lichtbeeld, ook de moeilijkste lampen om in retrofit leduitvoering goed te krijgen.

De andere lampen zijn signaallampen en zolang de lichtopbrengst en kleur goed zijn denk ik niet dat ledlampen bij de APK "door de mand vallen", maar strikt genomen is geen enkele lamp zonder E-merk toelaatbaar op de openbare weg.

Ik heb in alle jaren dat ik auto rijd maar één signaallampje hoeven vervangen, en dat was notabene een knipperlicht. Bij alle Volvo's die ik sinds 2000 had, waren het alleen maar koplampen, niet één signaallamp. En dan hebben we het over 20 jaar en ongeveer 250.000 km. Voor mij is er dus weinig prikkel om de gloeilampen van de signaallampen door led te vervangen.

Veel belangrijker vind ik het hebben van een derde remlicht, ook al hoeft dat niet voor een auto van deze leeftijd. Dat derde remlicht is ook iets dat in NL van verboden naar verplicht is gegaan...go figure! Dus led in halogeenunits gaat m.i. wel komen, het is alleen nog even geduld hebben.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47 285.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  verlichting kachelbediening 240 polar Gerard240 5 2.483 2 August 2019, 19:32
Laatste bericht: Gerard240
  bekabeling achter uit verlichting koert4 6 2.082 8 July 2019, 22:33
Laatste bericht: koert4
  Verlichting bedieningspaneel Nicolaas H 9 2.396 30 October 2018, 23:59
Laatste bericht: Nicolaas H
  Elektrische storingen bediening ramen, dak en verlichting Ab.vol 3 2.282 20 June 2018, 10:49
Laatste bericht: Ab.vol
  Verlichting en Airco wouter1957 1 1.081 1 June 2018, 09:03
Laatste bericht: RM
  Trekhaak en verlichting bij fietsendrager coen68 2 2.327 8 April 2016, 21:02
Laatste bericht: coen68
  Controlelampje verlichting blijft branden - Volvo 264 1979 bartboos 6 3.804 25 January 2016, 11:54
Laatste bericht: Wijnand
  Verlichting verwarmingsschuiven jos evers 20 11.619 14 November 2015, 18:07
Laatste bericht: Frank&Frida
  Led Verlichting skidje 5 2.985 11 September 2015, 18:12
Laatste bericht: Jambon
  Achter verlichting vervangen door LED Dutchgo 1 2.255 6 September 2015, 00:14
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)