Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik had vroeger een 240 GL met een B23A uit 84 met een heerlijk snel werkende verwarming. Je moest het enthousiasme van de kachel eerder wat temperen dan dat je de poorten helemaal open moest zetten.
Nu heb ik een GLE met een B230F uit 91 en uiteindelijk komt de verwarming wel op gang en is de auto aangenaam warm maar dat duurt zomaar tien minuten. Er komt voldoende lucht uit de bloweropeningen links en rechts maar deze lucht komt zoals gezegd erg langzaam op temperatuur.
Is dit normaal? Wie herkent dit? Wat kan ik eens checken?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Wrs de koelvloeistof doorstroming in de kachelradiateur te laag.
Worden de slangen bij schutbord (in motorruimte) wel goed heet?
Eventueel zou je de kachelreadiateur kunnen doorspoelen, tegen de normale stroom in de tuinslang erop. Dan spoel je waarschijnlijk al een hoop troep weg. Bij de XC onlangs nog gedaan, merkbaar verschil (al is het nog steeds geen 240/340 sauna).
Of de thermostaatkraan kapot? Of kabel hiervan?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
28 January 2021, 00:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 January 2021, 00:09 door Nicolaas H.)
Oei, had ik dat twee jaar geleden maar geweten toen mijn hele kachel eruit lag om een nieuwe blower te monteren...
https://volvolvo.nl/thread-14592-post-206550.html
Of is dat doorspoelen tegen de richting in ook mogelijk met de radiator gewoon op z'n plek? [dat zou wel heel fijn zijn!]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
ja hoor, je kan alles laten zitten. Hoewel, ik zou de thermostaat er uit halen omdat deze anders de doorstroom blokkeert. Kan je die meteen inspecteren of preventief vervangen..
Denk wel even na wat je met KVS gaat doen/hoe vangen. Zitten aardig wat liters in het systeem van t giftige spul.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Bij de XC kon het op plek blijven, gewoon onder motorkap de leiidngen loskoppelen. Dat is ook wat ik bedoelde met bij schutbord.
Als je thermostaat op warmst zet, dan staat deze toch open? waarom zou deze dan een probleem zijn? (bij xc is het anders: constante flow, dus geen thermostaat).
Wel inderdaad opletten dat je alles opvangt, is giftig en ongezond, milieuschadelijk spul inderdaad. En heeft ook nog aantrekkingskracht voor dieren, wegens de zoetige geur. Mocht je toch morsen, dan opnemen, of op zijn minst goed met ruim water wegspoelen/verdunnen!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
29 January 2021, 08:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 January 2021, 11:27 door 245GLE1981.)
Inderdaad ook de kachelkraan open zitten, door het verwarming schuifje in de cabine open te zetten anders mis je juist de kachelradiator met het spoelen.
Maar als je het hele koelsysteem wilt spoelen moet je toch echt de thermostaat op het blok verwijderen (eerst KVS aftappen), anders blijft deze dicht zitten en spoel je niet het hele koelsysteem.
Zorg dan trouwens wel dat je minstens een nieuwe pakking hebt liggen voor de thermostaat (ik zou er meteen een nieuwe in zetten, dingen kosten niet zoveel. Ze komen meestal met nieuwe pakking).
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Ah, je had het over die thermostaat! Ja, die blijft dicht met de tuinslang inderdaad, gaat pas richting 90oC open en dat vindt je tuinslang niet leuk denk ik.
Ik bedoelde de kachelthermostaatkraan, en ging uit van de twee slangen die naar binnen gaan loskoppelen en dan alleen het binnendeel spoelen. Dat zou voor de originele klacht al een heel eind moeten schelen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|