Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remschijven (ongeventileerd) gezocht voor 245
#1
Ik ben op zoek naar een (nieuwe) set remschijven (voorzijde). Onlangs remblokken vervangen maar nu begint links voor te 'zingen' bij bepaalde snelheden. Heeft iemand (liefst in regio Eindhoven) nog iets ongebruikt op de plank liggen?

O ja, ongeventileerde schijven om precies te zijn.

Groet
Hans
Antwoord
#2
Door de nieuwe remblokken zijn de zuigers in de klauwen terecht gekomen in een stukje boring waar het wat viezig is. Of de rubber afdichting in de klauwen blijft plakken op een stukje zuiger wat daar een hele poos niet geweest is.
Hoedanook, de zuiger heeft net wat weerstand teveel zodat de rubber ring m niet ver genoeg van de schijf af trekt (tienden van millimeter). En het remblok blijft dan net langs de schijf vegen.

Druk de zuigers een paar keer een flink eind naar buiten tegen een blokje hout en weer helemaal terug, zo veeg je zuigers, rubber ring en boring schoon. Dan de paar cc remvloeistof wat achter de zuigers zit eruit laten lopen en het systeem kan weer 5 jaar mee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ok, bedankt. Maar ik heb ook een trilling tijdens het remmen, dus vermoedelijk kromme schijven.
Antwoord
#4
Misschien nog niet goed ingeremd. Er moet een gelijkmatige laag materiaal van de remblokken op de schijven terecht komen. En de overtollige lijm/hars/stof moet uit het oppervlak van de remblokken.

Paar keer een rustige snelweg op, van 120 naar 100 remmen op het spul op te warmen. En dan een paar afritten doorrijden tot onderaan, en krachtig van 120 naar stapvoets remmen dat ze ff echt dampend heet worden, en doorrollen naar de volgende sessie.

Als je de remmen ruikt, gaat t lekker.

14,3 mm is de dikte van ongeventileerde schijven nieuw, tot 13,4 mm mogen ze worden afgedraaid, en 13,2 mm is oud ijzer.

Gelijkmatig aantrekken van de wielmoeren is ook belangrijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Nog even een ronde gereden maar de schijven zijn volgens mij echt krom. Dus dat worden nieuwe schijven. 

Ander vraagje, is er veel verschil tussen de massieve en geventileerde variant qua remprestaties? Of maakt bijv ABS een veel groter verschil (heb ik trouwens niet)?
Ik wil ff kijken of een overstap naar geventileerde remmerij een mooie upgrade is, nu ik toch bezig ben zeg maar.
Antwoord
#6
Ze worden niet krom van nieuwe remblokken. Nieuwe schijven zijn online 3-4 tientjes per stuk.

Op korte termijn remmen ze even hard, ze hebben hetzelfde geremde oppervlak. Maar de geventileerde schijven koelen beter dus als je van plan bent met een karretje van de Col Bayard af te gaan rijden zou je met geventileerde het langer leuk uithouden.

Maar goed, Volvo heeft jaren ongeventileerd geleverd. Volgens mij kwamen de geventileerde pas bij auto's met onderbumper-spoiler kijken (minder luchtstroom onder de auto langs).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Monteur gezocht Twainy 5 127 21 July 2021, 18:33
Laatste bericht: Grey240Polar
Exclamation Ervaren kachelmotor-vervanger gezocht! vBoheemen 0 76 13 July 2021, 14:34
Laatste bericht: vBoheemen
  Gezocht: 3:54 achteras Volvo 240 mét sensor gerbenvdlindeu 0 38 11 July 2021, 18:00
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  Turbo / GLT velgen gezocht. Jambon 2 279 8 June 2021, 14:25
Laatste bericht: Jambon
  gezocht johan laveyne 1 215 8 June 2021, 14:24
Laatste bericht: Jambon
  Gezocht tankvlotter 240 244GL1978 2 184 27 May 2021, 12:36
Laatste bericht: 244GL1978
  Veerpoot mcpherson voor 240 JES240 22 1.473 22 May 2021, 20:23
Laatste bericht: Marc1970
  Corona velgen gezocht Lubse 2 272 17 May 2021, 19:35
Laatste bericht: Lubse
  P1800es steekassen of achteras gezocht Joe 1 255 15 May 2021, 08:04
Laatste bericht: McGatver
  Gezocht; dashboard bovenkant HSGHOR 0 236 24 March 2021, 20:16
Laatste bericht: HSGHOR

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)