Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remschijven (ongeventileerd) gezocht voor 245
#1
Ik ben op zoek naar een (nieuwe) set remschijven (voorzijde). Onlangs remblokken vervangen maar nu begint links voor te 'zingen' bij bepaalde snelheden. Heeft iemand (liefst in regio Eindhoven) nog iets ongebruikt op de plank liggen?

O ja, ongeventileerde schijven om precies te zijn.

Groet
Hans
Antwoord
#2
Door de nieuwe remblokken zijn de zuigers in de klauwen terecht gekomen in een stukje boring waar het wat viezig is. Of de rubber afdichting in de klauwen blijft plakken op een stukje zuiger wat daar een hele poos niet geweest is.
Hoedanook, de zuiger heeft net wat weerstand teveel zodat de rubber ring m niet ver genoeg van de schijf af trekt (tienden van millimeter). En het remblok blijft dan net langs de schijf vegen.

Druk de zuigers een paar keer een flink eind naar buiten tegen een blokje hout en weer helemaal terug, zo veeg je zuigers, rubber ring en boring schoon. Dan de paar cc remvloeistof wat achter de zuigers zit eruit laten lopen en het systeem kan weer 5 jaar mee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ok, bedankt. Maar ik heb ook een trilling tijdens het remmen, dus vermoedelijk kromme schijven.
Antwoord
#4
Misschien nog niet goed ingeremd. Er moet een gelijkmatige laag materiaal van de remblokken op de schijven terecht komen. En de overtollige lijm/hars/stof moet uit het oppervlak van de remblokken.

Paar keer een rustige snelweg op, van 120 naar 100 remmen op het spul op te warmen. En dan een paar afritten doorrijden tot onderaan, en krachtig van 120 naar stapvoets remmen dat ze ff echt dampend heet worden, en doorrollen naar de volgende sessie.

Als je de remmen ruikt, gaat t lekker.

14,3 mm is de dikte van ongeventileerde schijven nieuw, tot 13,4 mm mogen ze worden afgedraaid, en 13,2 mm is oud ijzer.

Gelijkmatig aantrekken van de wielmoeren is ook belangrijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Nog even een ronde gereden maar de schijven zijn volgens mij echt krom. Dus dat worden nieuwe schijven. 

Ander vraagje, is er veel verschil tussen de massieve en geventileerde variant qua remprestaties? Of maakt bijv ABS een veel groter verschil (heb ik trouwens niet)?
Ik wil ff kijken of een overstap naar geventileerde remmerij een mooie upgrade is, nu ik toch bezig ben zeg maar.
Antwoord
#6
Ze worden niet krom van nieuwe remblokken. Nieuwe schijven zijn online 3-4 tientjes per stuk.

Op korte termijn remmen ze even hard, ze hebben hetzelfde geremde oppervlak. Maar de geventileerde schijven koelen beter dus als je van plan bent met een karretje van de Col Bayard af te gaan rijden zou je met geventileerde het langer leuk uithouden.

Maar goed, Volvo heeft jaren ongeventileerd geleverd. Volgens mij kwamen de geventileerde pas bij auto's met onderbumper-spoiler kijken (minder luchtstroom onder de auto langs).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Simons uitlaat gezocht Werkhovense 0 149 19 February 2022, 14:55
Laatste bericht: Werkhovense
  Onderdelen gezocht voor een 240 GL Estate 1992 marc-f 1 248 16 February 2022, 00:07
Laatste bericht: Rin
  `gezocht ophanging delen 140 koert4 6 646 25 January 2022, 22:26
Laatste bericht: koert4
  Gezocht: beige interieur delen Volvo 740 Kogelman 0 208 25 January 2022, 20:23
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo Multi-x set gezocht JelleOtter 0 186 15 January 2022, 16:19
Laatste bericht: JelleOtter
  Volvo 240 Estate vóór 1992 marc-f 2 429 8 January 2022, 16:31
Laatste bericht: marc-f
  Dashboard Volvo 240 gezocht TDS 0 198 8 January 2022, 16:29
Laatste bericht: TDS
  Gezocht: Hydra Velgen Volvo. RonFolkersma 1 380 24 December 2021, 12:50
Laatste bericht: Naciremus
  Gezocht Volvo 340 Wouterdezeeuw 0 252 10 December 2021, 02:51
Laatste bericht: Wouterdezeeuw
  Velgen gezocht.. Jambon 9 920 9 December 2021, 19:51
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)