Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
10 July 2020, 09:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 July 2020, 09:47 door Hansepans.)
Ik ben op zoek naar een (nieuwe) set remschijven (voorzijde). Onlangs remblokken vervangen maar nu begint links voor te 'zingen' bij bepaalde snelheden. Heeft iemand (liefst in regio Eindhoven) nog iets ongebruikt op de plank liggen?
O ja, ongeventileerde schijven om precies te zijn.
Groet
Hans
Berichten: 9.859
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Door de nieuwe remblokken zijn de zuigers in de klauwen terecht gekomen in een stukje boring waar het wat viezig is. Of de rubber afdichting in de klauwen blijft plakken op een stukje zuiger wat daar een hele poos niet geweest is.
Hoedanook, de zuiger heeft net wat weerstand teveel zodat de rubber ring m niet ver genoeg van de schijf af trekt (tienden van millimeter). En het remblok blijft dan net langs de schijf vegen.
Druk de zuigers een paar keer een flink eind naar buiten tegen een blokje hout en weer helemaal terug, zo veeg je zuigers, rubber ring en boring schoon. Dan de paar cc remvloeistof wat achter de zuigers zit eruit laten lopen en het systeem kan weer 5 jaar mee.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Ok, bedankt. Maar ik heb ook een trilling tijdens het remmen, dus vermoedelijk kromme schijven.
Berichten: 9.859
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
10 July 2020, 11:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 July 2020, 11:23 door Marc1970.)
Misschien nog niet goed ingeremd. Er moet een gelijkmatige laag materiaal van de remblokken op de schijven terecht komen. En de overtollige lijm/hars/stof moet uit het oppervlak van de remblokken.
Paar keer een rustige snelweg op, van 120 naar 100 remmen op het spul op te warmen. En dan een paar afritten doorrijden tot onderaan, en krachtig van 120 naar stapvoets remmen dat ze ff echt dampend heet worden, en doorrollen naar de volgende sessie.
Als je de remmen ruikt, gaat t lekker.
14,3 mm is de dikte van ongeventileerde schijven nieuw, tot 13,4 mm mogen ze worden afgedraaid, en 13,2 mm is oud ijzer.
Gelijkmatig aantrekken van de wielmoeren is ook belangrijk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Nog even een ronde gereden maar de schijven zijn volgens mij echt krom. Dus dat worden nieuwe schijven.
Ander vraagje, is er veel verschil tussen de massieve en geventileerde variant qua remprestaties? Of maakt bijv ABS een veel groter verschil (heb ik trouwens niet)?
Ik wil ff kijken of een overstap naar geventileerde remmerij een mooie upgrade is, nu ik toch bezig ben zeg maar.
Berichten: 9.859
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 July 2020, 16:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 July 2020, 16:53 door Marc1970.)
Ze worden niet krom van nieuwe remblokken. Nieuwe schijven zijn online 3-4 tientjes per stuk.
Op korte termijn remmen ze even hard, ze hebben hetzelfde geremde oppervlak. Maar de geventileerde schijven koelen beter dus als je van plan bent met een karretje van de Col Bayard af te gaan rijden zou je met geventileerde het langer leuk uithouden.
Maar goed, Volvo heeft jaren ongeventileerd geleverd. Volgens mij kwamen de geventileerde pas bij auto's met onderbumper-spoiler kijken (minder luchtstroom onder de auto langs).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969