Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Interval achterruitenwisser kapot
#1
Shocked 
Omdat mijn achterruitenwisser het niet meer doet [in de intervalstand beweegt de wisser gewoon constant heen en weer]  vermoedde ik dat het relais de geest had gegeven.

A. Ik heb meteen een vervangend relais  geplaatst. Helaas werkte het niet naar behoren. Op de gewone stand ging de wisser heen en weer en in de intervalstand deed de wisser niets.

B. Mijn oorspronkelijke relais werkte in de gewone stand ook goed en in de intervalstand ging de wisser juist zonder pauze heen en weer, net als in de gewone stand.

Dit gebeurde bij herhaling en er was geen toeval in het spel.


Kan het zijn dat de intervalonderbreking niet door het relais wordt bepaald maar tot stand komt door het mechaniek van de achterruitenwissermotor zelf?
[In situatie B. wordt er iig een stroom geleverd waardoor de motor aangestuurd wordt. Voor mij is dat een aanwijzing dat de bedieningshandle aan het stuur gewoon z'n werk doet.]

Ik kan helaas mijn Greenbook over deze schakeling niet vinden. Sad 

Heeft iemand de gouden tip en kan iemand mij vertellen waar de intervalpauze veroorzaakt wordt.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Dag
Ik heb soortgelijk probleem.
De ruitenwisser deed niets en bleek dat de kabeltjes verkeerd waren aangesloten in de achterklep.
Mogelijk zit er bij jou ook daar iets mis?
Echter bij mij doet de interval ook niets.
Waar zit dat relais?
Antwoord
#3
Relais zit bij je linkervoet onder de bekleding, links zit een afdekplaatje. Daaronder zitten twee relais verpakt in foamtape. Zwart is voor de wisser achter, de gele voor de wissers voor, tenminste zo is het bij mijn auto uit 92.

Ik heb een jaar of vijf een goed functionerende achterwisser gehad ook qua interval. Er is nooit iets aan de aansluitingen veranderd en van de ene op de andere dag besloot de auto dat hij in de stand 'interval' juist continue ging wisser, zonder een pauze tussen opeenvolgende slagen.

Er kan natuurlijk iets in de kabeltje los zijn geraakt maar dan verwacht ik - met mijn beperkte kennis - niet dat de wisser continue gaat wissen maar dat hij NIETS meer doet zoals bij jou auto.

Ik krijg het idee dat het interval niet wordt bepaald door het relais [deze geeft gewoon alleen een bepaalde stroom door] maar door het mechaniek in de wisselmotor. Is dit een relevante gedachte of moet ik ergens anders aan denken?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Voor zover ik weet geeft bij ingeschakelde interval het relais de ruitenwissermotor in de ruststand een stroompje
waardoor deze voorbij de ruststand (uitstand) beweegt en wordt dan met de constante stroom die op de ruitenwissermotor staat verder geduwd
tot ie weer in rust staat.
Bij 'gewoon' ruitenwisser aan loopt er een constante stroom op de 'ruststand' èn de verdere baan. En gaat bij uitzetten die 'ruststand' stroom uit.
Zo niet, dus blijven de ruitenwissers lopen en bij uitzetten dan ergens op de ruit hangen dan betekent dat dat alles 'hard return' geen stroom meer krijgt.
Antwoord
#5
Kun je hier iets mee? De tweede is van 1993, maar kan wel helpen om te begrijpen hoe het systeem werkt. Zou even met de multimeter gaan zoeken in de buurt van de schakelaar, relais en kabeldoorvoeren van de achterklep.

[Afbeelding: 1k0.jpg]

[Afbeelding: 1k0.jpg]
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
(23 April 2020, 11:23)Nicolaas H schreef: Relais zit bij je linkervoet onder de bekleding, links zit een afdekplaatje. Daaronder zitten twee relais verpakt in foamtape. Zwart is voor de wisser achter, de gele voor de wissers voor, tenminste zo is het bij mijn auto uit 92.

Ik heb een jaar of vijf een goed functionerende achterwisser gehad ook qua interval. Er is nooit iets aan de aansluitingen veranderd en van de ene op de andere dag besloot de auto dat hij in de stand 'interval' juist continue ging wisser, zonder een pauze tussen opeenvolgende slagen.

Er kan natuurlijk iets in de kabeltje los zijn geraakt maar dan verwacht ik - met mijn beperkte kennis - niet dat de wisser continue gaat wissen maar dat hij NIETS meer doet zoals bij jou auto.

Ik krijg het idee dat het interval niet wordt bepaald door het relais [deze geeft gewoon alleen een bepaalde stroom door] maar door het mechaniek in de wisselmotor. Is dit een relevante gedachte of  moet ik ergens anders aan denken?

Het werkingsprincipe van de achterruitenwisser is hetzelfde als die van de ruitenwissers op de voorruit, en in beide gevallen bepaalt het relais de interval.

Als je de ruitenwissers even kort aan zet en meteen weer uit maken ze toch een volledige cyclus tot ze weer in de rustpositie staan. Dit is wat het relais in in intervalstand feitelijk doet: even een puls geven en de motor doet de rest. Zodra de motor eenmaal draait bepaalt die zelfstandig de terugkeer naar de ruststand, maar ook alleen dat. De interval en enkele slagen na het gebruik van de sproeier worden door het stukje elektronica in de het relais bepaald.

Tenzij de ruitenwisser na het uit zetten meteen op een willekeurige plek stopt zou ik het toch niet meteen in de motor zoeken.

Edit:
Kijk eens naar de toestand van de kabelboom onder de mat bij de linker voet van de bestuurder. Ik heb ook problemen gehad met de achterruitenwisser en de oorzaak bleek in een doorgeschuurde kabelisolatie te zitten, die kabel maakte soms kortsluiting met de zwarte metalen beschermplaat/koker.

[Afbeelding: PqRkASo.jpg]

[Afbeelding: mHkL2t7.jpg]
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Twee mooie reacties die allebei wijzen naar meten en kabeltjes controleren. Ik ga er mee aan de gang. Ik weet nu in ieder geval hoe het basisprincipe van de ruitenwisser werkt en dat scheelt een hoop ! Bedankt voor zover!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#8
Zekering voor de wisser voor zekerheid nagelopen, opgepoetst en vervangen. Ik zie dat de zwarte en de blauwe kabel in mijn linker achterklepscharnier gebroken zijn. Wordt lekker klusje. Pff!
Verder zie ik onder mijn hemeltje in de hoek bij hetzelfde scharnier een vrouwelijk nylon stekkertje los hangen BruinZwart kabeltje. Mannetje nergens te bekennen.

Ik zie helaas weinig overeenkomsten met de tekeningen van Arjan. Misschien zijn die kabeltjes voor de achterruitverwarming of verlichting. Vreemd dat doet het gewoon allemaal.

De sproeier is achter wel al een tijdje stuk maar het pompje rechtsvoor onder de motorkap doet het wel; heeft er weinig mee te maken, lijkt mij.

[Afbeelding: 49816213243_50faf984f5_b.jpg]

[Afbeelding: 49816213263_de1a666116_h.jpg]




What do you want to do ?
New mailCopy
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
Ik zou denken dat ze bij jouw 245 links en rechts verwisseld hebben:

Links:
[Afbeelding: 3544695.jpg]
Als ik het schema van modeljaar 1986 en later goed lees is grijs en zwart voor de ruitenwisser. De dikke gele is dan voor de achterruitverwarming.

Rechts:
[Afbeelding: 1348019.jpg]
Het blauwe kabeltje is voor het optionele derde remlicht, grijs voor de kentekenplaatverlichting, geel en zwart voor de centrale deurvergrendeling.
Je bruin/zwarte draadje kan ik in het schema niet vinden.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
Kan goed kloppen want ik heb net een kabelboompje gehaald. Zat mannelijk stekkertje aan met soort condoom! In ieder geval één connectie is duidelijk past mooi bij vrouwtje. Nu even zoeken naar draadje over reparatie kabels in scharnier.
Mijn kabelboompje voor links heeft idd de dikke gele draad, de grijze draad maar i.p.v. de zwarte een blauwzwarte draad. Is ook geen originele Volvo-boom want die was €50,– en deze €23.– en dat vond ik wel erg veel verschil.

[Afbeelding: 49817391476_04e7bbb6ef_b.jpg]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Interval ruitenwisser werkt niet !!OPGELOST!! Boet 11 1.298 27 July 2020, 00:04
Laatste bericht: Boet
  Remlichten kapot Hanatarash 28 3.087 11 May 2019, 16:30
Laatste bericht: MacVolvo
  kilometerteller kapot E reinen 10 6.273 19 February 2018, 21:23
Laatste bericht: RM
  Interval ruitenwissers jos evers 5 2.051 25 December 2017, 09:40
Laatste bericht: jos evers
  zekering 5 steeds kapot John Wolters 15 6.079 26 June 2017, 23:58
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 13.383 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Sluiting in knipperlichtrelais of gaat het blokkeersysteem kapot ? Ap. 8 3.902 6 April 2016, 17:54
Laatste bericht: Ap.
  Relais parkeerlicht kapot? Lukie5704 5 2.786 21 December 2015, 09:20
Laatste bericht: Arjan.
  Interval ruitenwisser werkt niet meer - VOLVO 240 GL 1991 martien van moorten 9 5.663 6 November 2015, 23:34
Laatste bericht: martien van moorten
  groot licht relais kapot? (240-1983) wakka 23 7.921 1 September 2015, 20:43
Laatste bericht: wakka

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)