Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schema LPI-systeem
#1
Omdat ik niet helemaal heb kunnen vinden wat ik zoek, ik heb het schema nodig voor het LPI-systeem dat ik mijn 940 zit. Sinds gisteren rijdt de auto ineens niet meer op LPG, dus ik wil dat graag gaan oplossen. Ik heb het sterke vermoeden dat de installatie al sinds dag 1 in de auto zit. 

Kan ik ergens een typenummer van de installatie vinden? De auto is een 940 uit 1996, met de B230FK en een M90. Er zitten 2 kleine LPG-tanks op de plaats van het reservewiel.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#2
Ik heb er precies zo één en er is van Vialle absoluut niks te vinden. Die zijn een paar keer failliet gegaan en waren om te beginnen al vrij geheimzinning.

Bij mijn auto was uiteindelijk één van de relais in de computer losgefikt van de printplaat, en dat was toen even zoeken graven en hakken maar nu rijdt ie weer.

'Interessant' systeem zeg maar.

Soms hangen die relais los in de motorruimte, soms in de gas ECU. OMRON G5LE-14 12VDC, ik heb nog twee van die relais dus als je wilt mag je het proberen. Dit euvel zeg maar: https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=147285

De kit om de ECU is inmiddels lekker uitgehard, ik moest de slijptol erop zetten.

Typenummers zijn ook vreselijk, allemaal kleine stickertjes met allemaal andere nummers erop, alles zelfbedacht en zelfverzonnen bij Vialle, dat is wel knap, maar slecht terug te vinden op www.

Wat mij uiteindelijk bij de computer deed aankomen was ten eerste de aanname dat de simpelere onderdelen als kleppen, leidingen en injectoronderbreek-relais wel goed zouden zijn, en de constatering dat de pomp en de afsluiters op en in de tank het best wel wilden doen als ik er zo 12V op zette.
Er zit ook nog een klein zwart relais wat functioneert als brandstofpomprelais, die heb ik ook een tijdje verdacht.

Het leuke was dat de installatie na elke reparatie en/of vervanging van onderdelen weer een dag of een week of een maand werkte en toch stil viel.
Zo is de hele tank met pomp en al onder garantie omgewisseld voor een andere.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ik kon net na het starten de pomp in de tank horen, dus die had ik al vrij snel uitgesloten.

Daarna ben ik dus maar draden onder de motorkap gaan volgen. In de kabelboom die naar de LPG-computer loopt zat een apart relais, dat zal mogelijk dat relais zijn dat jij bedoelde. Die heb ik maar even los gehaald. De pootjes en stekker zagen er niet zo heel fris meer uit. Voor de zekerheid ook maar even het kapje eraf gehaald. Dat zag er op het oog allemaal nog prima uit. Ik heb alles maar met wat WD-40 ingespoten, en daarna de pootjes van het relais met vaseline ingesmeerd. Waarschijnlijk is het een slecht contactje o.i.d. geweest, want gelukkig doet hij het weer.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#4
Dit is een standaard ISO auto relais, heel herkenbaar voetje, deze is in de Vialle LPi gebruikt als pomprelais: https://www.12voltplanet.co.uk/relay-guide.html

De binnenkant kan je beter vet en oplosmiddelvrij houden want daar zitten contactpuntjes.

De elektronica gaat allemaal een keer stuk, wel handig om te weten wat wat is en wat het doet. Hier vervangt iemand de 'oude' onderbrekerrelais 207195 https://volvo700vereniging.nl/node/25969 door de 'nieuwe' onderbrekerdoos 207349: https://volvo700vereniging.nl/node/44088

De OMRON s in de ECU zijn weer andere bedenk ik nu, die schakelen gewoon de hele ECU aan en uit. En net als soortgelijke relais in wasdrogers, Volvo's en airco's smelten ze na verloop van tijd van hun printplaat af.
Gelukkig loopt de 940 ook goed op benzine.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Bedoel je met "smelten" de letterlijke betekenis of eigenlijk meer het los gaan zitten van de pootjes van het relais in de soldeerverbinding?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
en als die op LPI gaat stotteren dan als eerste het inlaatspruitstuk eraf en de blaaspijpjes vervangen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Die van de LPi was echt gaar met gebakken printplaat, weggelopen soldeer en al, maar meestal stopt het proces (en de auto/wasdroger/CV ketel) al als de soldeerverbinding na 5.000 keer opwarmen en afkoelen teveel scheurtjes heeft opgelopen om nog langer de hoeveelheid stroom te geleiden die nodig is.
Ik vond de printplaat van de LPi ook niet geweldig ontworpen, één van de stroomvoerende pootjes kwam maar net in de koperbaan terecht. De relais zelf zijn goed voor 100.000 kliks minstens.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Dat klinkt inderdaad niet als een al te best ontwerp. Ontwerpfout of engineered to fail?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Elektrisch schema van een volvo 265 (6-cilinder) Roger007 8 2.989 7 May 2016, 22:06
Laatste bericht: 265gl
  elektrische schema's alle modellen nick740 0 1.276 11 January 2015, 21:04
Laatste bericht: nick740
  navigatie systeem werkt niet volvo s60 2.0T ronvanberlo 0 1.021 24 September 2014, 09:41
Laatste bericht: ronvanberlo
  electrisch schema knipperlichten -wj- 7 3.205 22 February 2014, 20:33
Laatste bericht: -wj-
  Centrale vergrendeling - schema Sylvester 1 1.331 13 July 2013, 15:07
Laatste bericht: boedr
  Schema kachelventilator volvo 264 dstngsh 4 1.688 26 November 2012, 10:29
Laatste bericht: dstngsh
  Schema/Oplossing 740 1986 gezocht Knippers/Gordelverkl/Lichtschakelaar uitval aernout 5 2.834 30 March 2012, 18:41
Laatste bericht: aernout
  electrische schema's 740/760 edwin 0 1.215 8 November 2008, 14:56
Laatste bericht: edwin
  complete schema's van alle jaargangen 240 Peter Timmer 5 1.779 16 November 2006, 13:18
Laatste bericht: Rob
  Elektrisch schema '80-'84 Tim 10 5.633 14 November 2006, 11:00
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)