Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
244 zoek en aanschaf tips
#1
Hi

Ben nieuw op dit forum. Ben op zoek naar een 244, budget tussen 2500-4000. Vroeger had mijn opa er 1 en dit model is altijd blijven trekken. Verwacht er ongeveer 15.000 per jaar mee te rijden. Ik heb al veel advertenties gezien en kan als leek niet goed bepalen wat nu prijs bepaalt. Wat zijn de top 5 punten wat de waarde bepaalt? Wat zijn goede sites/ specialisten om te bezoeken.

Groeten
Wilco
Antwoord
#2
Ik denk dat je er vooral op uit moet gaan om te kijken met de intentie om niet te kopen. Zo kom je er na verloop van tijd achter wat jij zelf belangrijk vindt. Als je daar achter bent kun je gericht gaan zoeken.

Wat ik wel weet is dat de vroegere types een achterbak hadden die roestgevoelig was. Dit werd na verloop van tijd met een ander ontwerp een stuk beter. Vanaf 88/89 is Volvo het staal gaan verzinken wat roest vertagend werkt maar de auto moet evengoed wel goed onderhouden zijn ...
Ergens op dit forum is ook item waarin aankooptips staan voor de 240.

Neem er de tijd voor! Succes met de aankoop!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#3
De waarde is die van een degelijke vierdehands auto in een beperkte markt van liefhebbers. Eigenlijk komen alleen 240's met km standen tot 200.000 in de buurt van de 5000 euro en opwaarts. Die worden vooral akelig opgepoetst aangetroffen bij zgn. specialisten. Alleen gaan om te kijken en te ervaren hoe de betere 240 rijdt/klinkt/stuurt etc.
De sedan is dan meest wat lastiger vinden dan de estate. Niemand wil meer een diesel. LPG is goedkoper want astronomische km standen waar men van schrikt. Deuken werken ook goed om de waarde te drukken (auto geeft er niks om).

Roest van de body is wel de grootste waardebepaler, objectief zeg maar. De rest kan je er uit halen of er aan sleutelen. Het verzinken deed Volvo al bij de roestgevoeligere delen vd 140, alleen werd de carrosserie steeds dieper in het zinkbad afgezonken. Vanaf 88-89 tot op het dak vermoed ik. Maar deuren en alles in/om de achterste wielbogen roesten hoedanook.

Vanaf modeljaar 1990 is motorisch vrij overzichtelijk, alles is elektronische injectie, B200 en B230F zijn makkelijke motoren. Oudere carburateurs (de horizontale van de B21A en B23(0)A) zijn ook makkelijk. Downdraft carb, V6, diesel en mechanische injectie allemaal prachtig als het werkt maar lastiger als t kapot is.

Er staat een estate met APK voor 700 euro op MP, zoiets heb ik 150.000 km mee gereden, gewoon doen dan weet je alles. Goeie banden, mooie kleur.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Thanks mannen, goeie tips! Erg handig om te weten. Zal ff kijken naar die mp adv
Antwoord
#5
(4 April 2020, 22:02)244w schreef: Wat zijn de top 5 punten wat de waarde bepaalt?

Voor mij staat op 3 van de 5 punten roest. Verder verhoogt of het een bijzondere uitvoering is (Bertone, 260, 242, Turbo, vroege GLT) de waarde en natuurlijk of je het zelf een mooie auto vindt.

Anderen vinden weer andere dingen waardeverhogend zoals import of niet, glimt hij mooi, is hij niet aangepast nadat hij de fabriek verlaten heeft, zitten er mooie velgen op etc

Kijk ook eens door dit topic heen: Klik
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
Wat mij opvalt is dat er nauwelijks 240s te koop staan met meer dan 500.000 kilometer. Tot nu toe slecht 1 gevonden. Zegt dat wat over wat er maximaal gereden kan worden?
Antwoord
#7
Op een gegeven moment kan je voor hetzelfde geld een stuk comfortabeler rijden dan in een 240. En wordt een 240 een hobby- of boodschappen auto.
Antwoord
#8
Misschien is dit wat voor je zit wel wat werk aan zoals banden vervangen, uitlijnen, afstelling motor (carburateur).
Denk dat je nog wel wat van die 2000 af kan praten als je echt interesse toont.
https://link.marktplaats.nl/m1526117311

Of misschien is dit wat?
Ik weet het, het is geen sedan oke.
En het is ook niet de mooiste maar heeft wel 2 nieuwe achterbanden nieuwe uitlaat en vorig jaar grote beurt gehad.
Interieur is wel netjes dat is vaak ook wel anders.
Heb je voor een kleine prijs denk ik heel veel plezier van net zoveel als een die wel mooi is of misschien nog wel meer haha.
https://link.marktplaats.nl/m1520275990
Het is hier bij mij in de buurt als je wil kan ik wel is voor je langs gaan.
Kan ik wat betere foto's sturen en wat meer details geven.
Antwoord
#9
(4 April 2020, 22:02)244w schreef: Hi

Ben nieuw op dit forum. Ben op zoek naar een 244, budget tussen 2500-4000. Vroeger had mijn opa er 1 en dit model is altijd blijven trekken. Verwacht er ongeveer 15.000 per jaar mee te rijden. Ik heb al veel advertenties gezien en kan als leek niet goed bepalen wat nu prijs bepaalt. Wat zijn de top 5 punten wat de waarde bepaalt? Wat zijn goede sites/ specialisten om te bezoeken.

Groeten
Wilco

De waarde wordt bij deze auto's meer bepaald door de staat dan door de leeftijd. Verder zal km-stand en al dan niet belastingvrij zijn ook een rol spelen, wel of geen LPG en of je hem van een particulier of specialist koopt. Let op dat de meeste van deze auto's geen airco zullen hebben, met de steeds heter wordende zomers kan dat een afknapper zijn.

Succes met zoeken!
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
(13 April 2020, 14:00)Volvo240 schreef: Misschien is dit wat voor je zit wel wat werk aan zoals banden vervangen, uitlijnen, afstelling motor (carburateur).
Denk dat je nog wel wat van die 2000 af kan praten als je echt interesse toont.
https://link.marktplaats.nl/m1526117311

Of misschien is dit wat?
Ik weet het, het is geen sedan oke.
En het is ook niet de mooiste maar heeft wel 2 nieuwe achterbanden nieuwe uitlaat en vorig jaar grote beurt gehad.
Interieur is wel netjes dat is vaak ook wel anders.
Heb je voor een kleine prijs denk ik heel veel plezier van net zoveel als een die wel mooi is of misschien nog wel meer haha.
https://link.marktplaats.nl/m1520275990
Het is hier bij mij in de buurt als je wil kan ik wel is voor je langs gaan.
Kan ik wat betere foto's sturen en wat meer details geven.

Tof dat je die links stuurt en zelfs aanbiedt te kijken!

Ik heb inmiddels dit lijstje gemaakt voor mijzelf:
  • Idealiter een auto die net 40 jaar oud is (maar mag zeker jonger, wegenbelasting betalen is ok.)

  • Automaat is leuk, maar geen must

  • Mooiste bekleding vind ik bruine/ beige stoelen (maar ook geen must)

  • Bij voorkeur benzine, gas kan maar dan alleen 40 jaar en ouder

  • Kleur auto:
    • Beige 
    • Rood 
    • (Licht) groen
    • Licht blauw
    • Geel
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vraag over aanschaf occasion 240 sandermulder 1 1.337 4 November 2015, 08:32
Laatste bericht: henqui
  Op zoek naar een 240 Estate automaat van na 1990 matthijs 24 7.525 20 August 2012, 08:57
Laatste bericht: matthijs
  volvo tips/vraag volvoniba 1 1.178 4 May 2012, 11:01
Laatste bericht: BartWillem
  Besmet... en op zoek. Stroopwaffel 16 3.363 8 June 2011, 23:13
Laatste bericht: Yellow240
  ik overweeg aanschaf amazon maar zit met nog een paar vragen Jeroen V 31 6.838 15 May 2011, 19:23
Laatste bericht: Jeroen V
  Tips voor aankoop van super polar uit 1991? Jaccie 11 3.596 5 March 2011, 21:44
Laatste bericht: volvorider2
  aanschaf 740 poling 23 4.497 8 February 2011, 23:29
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Hoe heb jij dat opgelost? tips over niet meer leverbare onderdelen. Zuurstar 1 944 10 March 2010, 21:08
Laatste bericht: Zuurstar
  Op zoek naar een 240 station amuobe 42 7.617 21 February 2010, 20:37
Laatste bericht: amuobe
  Aanschaf 244GL of 264GLE? Lukie5704 25 6.192 21 February 2009, 22:34
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)