6 July 2015, 20:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 July 2015, 20:29 door Nicolaas H.)
Eerste gedeelte
De schakeling van mijn mistachterlichten komt volgens mij niet overeen met die uit mijn handboek maar dat is ook niet vreemd want het handboek is uit '84 en de auto uit '92.
Mijn linker mistachterlicht doet het. Da's 1! Stroom komt van een paars draadje.
Mijn rechter mistachterlicht doet het niet en da's 2 ... Lampje is in orde, komt alleen geen spanning op witpaarse draadje. Deze loopt samen met paarse draadje door grote kabelboom naar voren.
[In mijn boek staat dat beide mistachterlichten op het zelfde witte draadje aangesloten zijn.]
Mijn mistachterlichten zitten volgens het zekeringskastdekseltje op zekering 14. Daaruit komt een witblauwe draad die volgens mij naar de schakelaar op het dashboard loopt. Uit die schakelaar komen verder een paarse en een zwarte draad.
Die paarse draad is niet dezelfde paarse draad als op mijn mistachterlicht staat; hij is namelijk iets dikker.
Ik vermoed dat ergens een relais zit wat via de paarse draad [van de schakelaar] de paarse draad van het linker en de witpaarse draad van het rechter mistachterlicht zou moeten bedienen. Klopt dat en waar zit dat relais ergens? Daar zou ik dan ook de witpaarse en de andere paarse draad waarschijnlijk terugvinden toch?
Tweede gedeelte
Zo, dat was het eerste gedeelte van mijn vraag. Dit wil ik goed hebben voor ik aan het tweede gedeelte begin. Ik wil het mistachterlicht ook goed aansluiten op mijn trekhaak met zevenpolige stekker geschikt voor mistachterlicht. Dit is het aansluitschema:
http://16290.static.securearea.eu/Files/...066qGH.pdf
Ik ben erachter dat stekkerdoosklem 8 niet aan de buitenzijde is te zien maar dat dit een interne aansluiting is. In de rand van de stekker zit een palletje dat ingedrukt wordt als je de stekker van de aanhanger erin steekt. Het mistachterlicht van de auto kan dan niet worden gebruikt maar in plaats daarvan zal de mistlamp van de aanhanger ingeschakeld worden als je de mistachterlichten inschakelt.
Het principe begrijp ik wel alleen snap ik echt niet hoe ik dit moet aansluiten.
Mij lijkt dat ik de paarse draad uit het linker mistachterlicht trek en aansluit op de 54G [of 58B?].
Daarna trek ik een draad van 58B [of 54G?] naar het linker mistachterlicht.
Als ik niets achter de auto heb hangen, loopt de stroom via dit omweggetje naar het linker mistachterlicht op de auto.
Als ik de aanhanger er wÃl achter heb, wordt door de stekker dit omweggetje onderbroken en gaat de stroom naar de mistachterlamp van de aanhanger.
1. Maar goed ik blijf zitten met de vraag of ik de paarse draad op 54G of 58B moet aansluiten.
2. En op deze manier zal het rechter mistachterlicht op de auto toch gewoon blijven branden?
Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen! ; )
Bedankt voor je bijdrage in ieder geval!
BTW ik vind nergens bedradingsschema's van later datum , ook niet op K-Jet.org. Zijn die er niet?
De schakeling van mijn mistachterlichten komt volgens mij niet overeen met die uit mijn handboek maar dat is ook niet vreemd want het handboek is uit '84 en de auto uit '92.
Mijn linker mistachterlicht doet het. Da's 1! Stroom komt van een paars draadje.
Mijn rechter mistachterlicht doet het niet en da's 2 ... Lampje is in orde, komt alleen geen spanning op witpaarse draadje. Deze loopt samen met paarse draadje door grote kabelboom naar voren.
[In mijn boek staat dat beide mistachterlichten op het zelfde witte draadje aangesloten zijn.]
Mijn mistachterlichten zitten volgens het zekeringskastdekseltje op zekering 14. Daaruit komt een witblauwe draad die volgens mij naar de schakelaar op het dashboard loopt. Uit die schakelaar komen verder een paarse en een zwarte draad.
Die paarse draad is niet dezelfde paarse draad als op mijn mistachterlicht staat; hij is namelijk iets dikker.
Ik vermoed dat ergens een relais zit wat via de paarse draad [van de schakelaar] de paarse draad van het linker en de witpaarse draad van het rechter mistachterlicht zou moeten bedienen. Klopt dat en waar zit dat relais ergens? Daar zou ik dan ook de witpaarse en de andere paarse draad waarschijnlijk terugvinden toch?
Tweede gedeelte
Zo, dat was het eerste gedeelte van mijn vraag. Dit wil ik goed hebben voor ik aan het tweede gedeelte begin. Ik wil het mistachterlicht ook goed aansluiten op mijn trekhaak met zevenpolige stekker geschikt voor mistachterlicht. Dit is het aansluitschema:
http://16290.static.securearea.eu/Files/...066qGH.pdf
Ik ben erachter dat stekkerdoosklem 8 niet aan de buitenzijde is te zien maar dat dit een interne aansluiting is. In de rand van de stekker zit een palletje dat ingedrukt wordt als je de stekker van de aanhanger erin steekt. Het mistachterlicht van de auto kan dan niet worden gebruikt maar in plaats daarvan zal de mistlamp van de aanhanger ingeschakeld worden als je de mistachterlichten inschakelt.
Het principe begrijp ik wel alleen snap ik echt niet hoe ik dit moet aansluiten.
Mij lijkt dat ik de paarse draad uit het linker mistachterlicht trek en aansluit op de 54G [of 58B?].
Daarna trek ik een draad van 58B [of 54G?] naar het linker mistachterlicht.
Als ik niets achter de auto heb hangen, loopt de stroom via dit omweggetje naar het linker mistachterlicht op de auto.
Als ik de aanhanger er wÃl achter heb, wordt door de stekker dit omweggetje onderbroken en gaat de stroom naar de mistachterlamp van de aanhanger.
1. Maar goed ik blijf zitten met de vraag of ik de paarse draad op 54G of 58B moet aansluiten.
2. En op deze manier zal het rechter mistachterlicht op de auto toch gewoon blijven branden?
Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen! ; )
Bedankt voor je bijdrage in ieder geval!
BTW ik vind nergens bedradingsschema's van later datum , ook niet op K-Jet.org. Zijn die er niet?
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]