Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schakeling mistachterlichten
Eerste gedeelte
De schakeling van mijn mistachterlichten komt volgens mij niet overeen met die uit mijn handboek maar dat is ook niet vreemd want het handboek is uit '84 en de auto uit '92.
Mijn linker mistachterlicht doet het. Da's 1! Stroom komt van een paars draadje.
Mijn rechter mistachterlicht doet het niet en da's 2 ... Lampje is in orde, komt alleen geen spanning op witpaarse draadje. Deze loopt samen met paarse draadje door grote kabelboom naar voren.

[In mijn boek staat dat beide mistachterlichten op het zelfde witte draadje aangesloten zijn.]

Mijn mistachterlichten zitten volgens het zekeringskastdekseltje op zekering 14. Daaruit komt een witblauwe draad die volgens mij naar de schakelaar op het dashboard loopt. Uit die schakelaar komen verder een paarse en een zwarte draad.
Die paarse draad is niet dezelfde paarse draad als op mijn mistachterlicht staat; hij is namelijk iets dikker.

Ik vermoed dat ergens een relais zit wat via de paarse draad [van de schakelaar] de paarse draad van het linker en de witpaarse draad van het rechter mistachterlicht zou moeten bedienen. Klopt dat en waar zit dat relais ergens? Daar zou ik dan ook de witpaarse en de andere paarse draad waarschijnlijk terugvinden toch?

Tweede gedeelte
Zo, dat was het eerste gedeelte van mijn vraag. Dit wil ik goed hebben voor ik aan het tweede gedeelte begin. Ik wil het mistachterlicht ook goed aansluiten op mijn trekhaak met zevenpolige stekker geschikt voor mistachterlicht. Dit is het aansluitschema:
http://16290.static.securearea.eu/Files/...066qGH.pdf

Ik ben erachter dat stekkerdoosklem 8 niet aan de buitenzijde is te zien maar dat dit een interne aansluiting is. In de rand van de stekker zit een palletje dat ingedrukt wordt als je de stekker van de aanhanger erin steekt. Het mistachterlicht van de auto kan dan niet worden gebruikt maar in plaats daarvan zal de mistlamp van de aanhanger ingeschakeld worden als je de mistachterlichten inschakelt.

Het principe begrijp ik wel alleen snap ik echt niet hoe ik dit moet aansluiten.

Mij lijkt dat ik de paarse draad uit het linker mistachterlicht trek en aansluit op de 54G [of 58B?].
Daarna trek ik een draad van 58B [of 54G?] naar het linker mistachterlicht.

Als ik niets achter de auto heb hangen, loopt de stroom via dit omweggetje naar het linker mistachterlicht op de auto.
Als ik de aanhanger er wÃl achter heb, wordt door de stekker dit omweggetje onderbroken en gaat de stroom naar de mistachterlamp van de aanhanger.

1. Maar goed ik blijf zitten met de vraag of ik de paarse draad op 54G of 58B moet aansluiten.
2. En op deze manier zal het rechter mistachterlicht op de auto toch gewoon blijven branden?

Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen! ; )
Bedankt voor je bijdrage in ieder geval!

BTW ik vind nergens bedradingsschema's van later datum , ook niet op K-Jet.org. Zijn die er niet?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Ik moet het even nakijken, maar was het niet zo dat je maar 1! Mistachterlicht mag hebben?
Bij mijn 940 zat er geen gat voor een mistlampje in het armatuur. Wel een kabeltje, maar geen gat voor een lampje. Die was van 1992.

Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=...20Diagrams

Groetjes Arjan
Antwoord
http://www.240.se/litteratur/install.htm

Groetjes Arjan
Antwoord
Bij mijn 240 Polar brandt ook alleen ÃÃn mistlamp. De rechterzijde heeft het nooit gedaan, omdat daar geen aansluiting zit.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Je mag 2 mist achterlichten hebben. Heb je er maar 1 dient die aan de linkerkant van het kenteken te zitten volgens mij

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
In een '92-er hoort volgens het bedradingsschema op volvowiringdiagrams.com maar 1 mistachterlicht te branden, idd spanning door een paarse draad. De oudjes hadden nog wel twee werkende mistlampen achter.

Het lijkt me dat de paarse draad naar 54G moet en je een draad moet trekken van 58B naar de mistlamp van de auto. Redenering: 58B is geen pool op de stekker van de aanhanger en kan dus ook niet via die pool stroom krijgen voor de aanhangermistlamp.

En zoals altijd: meten (tijdens het aansluiten) is weten

PS 1: waarom er staat dat je geen draden hoeft door te knippen snap ik niet, volgens mij kun je dan ook nooit de mistlamp van de auto uitschakelen
PS 2: dat met die snijverbinders zou ik niet doen (past qua betrouwbaarheid dan wel weer goed bij 240-elektronica)
PS 3: met hoeveel projecten ben jij tegelijk bezig?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Hoi Arjan [A_A] Fijn, deze kende ik nog niet; precies wat ik goed kan gebruiken! Vind jø het goed als ik eerst zoek in de Engelse versie ; )

OK, geen rechter mistlamp dus. Wel vreemd dat er dan een draadje naar loopt en er ook een lamp in zit [zeker een reservelamphouder!]

OK Laurens en Gideon, bedankt.

Antwoord
Hoi Arjan. Redenering lijkt geen speld tussen te krijgen!
PS1 Eens.
PS2 Was ik ook niet van plan, ik knijp van die geïsoleerde schoentjes aan de draden en schuif die in elkaar.
PS3 Ik heb vakantie, vandaar! Morgen komt mijn vouwwagen en dan ga ik de boel uitproberen. Alle andere lichten werken al; heb ik getest met fietsdrager.

Merci!

Arjan. schreef:In een '92-er hoort volgens het bedradingsschema op volvowiringdiagrams.com maar 1 mistachterlicht te branden, idd spanning door een paarse draad. De oudjes hadden nog wel twee werkende mistlampen achter.

Het lijkt me dat de paarse draad naar 54G moet en je een draad moet trekken van 58B naar de mistlamp van de auto. Redenering: 58B is geen pool op de stekker van de aanhanger en kan dus ook niet via die pool stroom krijgen voor de aanhangermistlamp.

En zoals altijd: meten (tijdens het aansluiten) is weten

PS 1: waarom er staat dat je geen draden hoeft door te knippen snap ik niet, volgens mij kun je dan ook nooit de mistlamp van de auto uitschakelen
PS 2: dat met die snijverbinders zou ik niet doen (past qua betrouwbaarheid dan wel weer goed bij 240-elektronica)
PS 3: met hoeveel projecten ben jij tegelijk bezig?

Antwoord
Tot voor kort had ik een 245 uit 1992 met zowel links als rechts mistlicht. Misschien omdat hij uit Zwitserland kwam maar het brandde gewoon nadat ik er zelf een lamp in deed. (zat er oorspronkelijk niet in). Nu rijdt ik V40 uit 1997 en is het rechter mistlicht niet aangesloten. Vroeger mocht mistlicht alleen links, tegenwoordig schijnt het ook rechts te mogen ik weet niet wanneer dat veranderd is.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoe is de schakeling van achterlichten 240 sedan? Pluk 4 3.673 12 March 2013, 22:58
Laatste bericht: Pluk
  Airco schakeling defect 0 1.094 Minder dan 1 minuut geleden
Laatste bericht:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)