Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
versnellingsbak rubber vervangen, wat plaatjes. en olie lekkage!
#1
Vandaag ook mn bak rubber vervangen. Heb er aan gedacht wat plaatjes te schieten:

Hier kun je het verschil tussen de oude en de nieuwe zien. op het eerste oog leek het rubber nog goed, nu ze naast elkaar liggen kun je zien dat er toch behoorlijk wat verschil in zit! Daarnaast een plaatje van de bak met een potkrikje eronder ter ondersteuning. Daar net de draagsteun los gehaald, en net voordat ik het kleine steuntje van het rubber zelf los haalde.

De boel is bij mij altijd al wat vettig geweest rond de versnellingsbak met hier en daar een hangende oliedruppel. Maar toen ik de twee lange bouten van het rubbersteuntje (kreeg net geen geschikte sleutel in de kleine opening het rubber direct van het ijzeren steuntje af te bouten) eruit had begon de boel behoorlijk wat olie te lekken. Laten we zeggen om de 5 seconde een druppel. Het was bakolie en leek uit de gaten te komen waar ik het het rubber steuntje af had gehaald.

Is dit logies?? wie heeft een verklaring?
Toen ik de boel weer in elkaar had was de lekkage weer (zo lijkt t) over.
Had toevallig nog wat verse bak olie, dus meteen het oliepijl weer in orde gemaakt. (ging max 100 ml bij, waarschijnlijk minder)


[ATTACH=CONFIG]4691[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4692[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4693[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
           
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#2
Die lange bouten houden de behuizing met de vijfde versnelling erin bij de rest van de bak. Hier wat plaatjes van het geheel: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=27119

De keerring van de uitgaande as lijkt nogal te lekken, en dat is vaak weer gevolg van een losachtige uitgaande as. Daar staan deze bakken wel om bekend, de vijfde versnelling is niet best gelagerd. Of het is de keerring van de kilometertellerkabel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
aha, een keerring dus..
mn km teller wel nog wel eens gaan dansen, zal dat dan de rede zijn?
zijn die keerringen makkelijk te vervangen, of komt er een grote klus aan?
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#4
Mijn teller danst ook :-) en ik heb daar ook wat olielekkage. Ben ook wel benieuwd of zo'n keerring makkelijk te doen is?
Antwoord
#5
Dit ringetje: http://www.cvi-automotive.se/en/articles...-cablegbox volgens mij de oude eruit peuteren en de nieuwe erin. Mechanische tellerkabels zijn gewoon een stel hele lange veren in elkaar gedraaid, een beproefd recept maar toch nog gevoelig voor kinken en krappe bochten in de buitenkabel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Schieten de lange veren je dan niet om de oren als je de boel los haalt?

iemand dit klusje toevallig al eens gedaan?
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#7
Nee de tellerkabel is gewoon een lange flexibele kabel die miljoenen keer rondgedraaid wordt, en daarom gemaakt is van veerstaal. De kabel kan soms wel uit de buitenkabel komen, maar dat geeft niks, kan je hem eens schoonmaken. De uiteinden zijn vierkant, die duw je al draaiend zo weer in de teller terug.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Dit ringetje: http://www.cvi-automotive.se/en/articles...-cablegbox volgens mij de oude eruit peuteren en de nieuwe erin.

onder hetzelfde artikelnr ook bij de het VOD in Elshout te koop.

Heb deze ook wel eens moeten kopen om die van de automaat in de 240 dicht te krijgen. Werkt perfect.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Photo v-snaren vervangen 940 - specs moerelonline 2 3.456 20 December 2019, 23:45
Laatste bericht: RM
  Distributieriem vervangen UraniumFever 8 7.810 23 July 2017, 08:18
Laatste bericht: Fred180
  thermostaat vervangen volvo 244 diesel h.vdweetering 2 4.070 6 January 2017, 11:14
Laatste bericht: h.vdweetering
  Vervangen D-riem DeBroeze 13 10.107 26 October 2015, 23:01
Laatste bericht: DeBroeze
  differentieel/ achteras (met vierkante bout), olie vervangen 245GLE1981 9 7.761 30 June 2015, 21:40
Laatste bericht: 245GLE1981
  lekkage salt1971 6 6.644 3 November 2014, 17:20
Laatste bericht: salt1971
  Olie lekkage 240GLE 2 4.031 24 May 2014, 14:26
Laatste bericht: Dopski
  Vervangen distributieriem en olie gertjanrouvoet 5 6.636 14 December 2012, 07:48
Laatste bericht: Dirk342
  Waterpomp vervangen. volvo 245 SE 1992 4 4.410 13 November 2012, 11:57
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Expansievat lekkage? twannie 1 2.770 11 November 2012, 22:13
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)