Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242 2.1GL uit 1979
Beste Volvo liefhebbers,

Hierbij zou ik mezelf willen voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum.
Ik ben Lev, rond de dertig jaar oud en woon in Vlissingen. Heb een voorliefde voor ouder rommel en het liefst vierkant.
Dan kom je al snel uit op een Volvo, op een of andere manier kan ik het niet uitleggen maar ik vind het gewoon mooi als je een kind van 3 jaar oud vragt om een auto te teken dat het een Volvo is. Zo een wil ik hebben.

Ik heb een witte Volvo 740 2.3 sedan gehad met 430.000km op de teller, tripje moscow meegedaan en zo'n ding is geweldig. Daarna een metalic groene Volvo 745 2.0 TIC uit 1989 gehad prima ding ook, maar die 2.3 liter motor vind ik toch beter. Wel lekker snel voor zo'n relatief oude auto en erg praktisch zo'n station.
Door omstandigheden een jaar lang geen Volvo gehad en nu weer een gekocht en wat voor een:

Een Volvo 242 2.1 GL uit 1979 (329.000km). Best lastig te kopen aangezien die geschorst was, geen APK had en ik maar weinig tijd had om te beslissen (niet naast de deur, de eigenaar was niet aanwezig en het autobedrijf waar die stond ging over 20 minuten dicht).
Naja de eigenaar vroeg er 700 euro voor het auto bedrijf 2450 euro. Apart.. maar goed, toch maar kopen omdat het een wijs en mooi ding is.

Als snel bleek er aardig wat aan de hand voor de keuring, maar goed niet al te vies van een beetje werk heb ik het een en ander al wel vervangen om de kosten te drukken.

Problemen:
- Handrem werkt niet (kabel afgebroken)
- Achterremmen versleten
- Choke veertje komt niet terug, (vermoedelijk kabel kapot)
- Raammechanisme defect aan de bestuurders kant
- Uitlaat pot midden en achter lek
- Kachelunit werkt niet
- Dashboard verlichting werkt niet
- kilometerteller defect
- V-snaren versleten
- Ruitenwissers op
- Stuur brokkelt af
- Radio werkt niet + de boxen
- krantenbak bestuurders zijde kapot
- Motorklep sluit niet soepel aan de rechterkant
- Te rijk afgesteld CO-waarde te hoog
- Rondom roest vorming (Deuren, voorschermen het voor de deur, achterscherm, achterbak
- rechter koplamp schijnt niet helemaal jofel.

Naja zelf al wel het een en ander gedaan:
- Raammechanisme gerepareerd
- Uitlaatpot achter vervangen
- Ruitenwissers vervangen
- krantenbak en stuur vervangen
- Motorklep steun eerst gesmeerd en als die echt niet werkt vervangen want ik heb er nog een liggen.
- Kachelunit vervangen voor een die wel werkt
- Rechterkoplamp gesteld en gangbaar gemaakt om zo de juiste hoogte in te stellen voor de APK

Al met al genoeg te doen en nu staat die bij de garage om er een APK op te zetten. Binnenkort zal ik wel even wat foto's posten want het is wel een mooi ding ondanks al die problemen, maar goed die zijn er om op te lossen denk ik maar.
Antwoord
Leuk project. Heb zelf ook een 242, een jaartje ouder. De jouwe heeft dan al weer nieuwere achterlichten?

De prijsstelling begrijp ik niet helemaal, 700 of bijna 2500...
Maar ja binnen is binnen, probleempjes zijn wel op te lossen, lassen is waarschijnlijk het lastigst. Misschien daar als eerst naar (laten) kijken zodat je de rest niet onnodig opknapt. Stuur heb ik wel liggen voor weinig.

En foto's zijn altijd leuk!
Antwoord
Heb al wat onderdelen gehaald waaronder ook een kachelunit, raammechanisme, en een stuur bij Jos van Meer uit Rucphen (misschien wel bekend)

Daarnaast ken ik ook een handige Harry die wel het een en ander kan lassen, ik zelf heb de spullen niet omdat te doen en kan het ook eigenlijk niet. Maar de bodem en de dorpels zijn nog goed, geen interne lekkages of zo iets dergelijks. Meestal zijn die bodems goed rot bij de oudere 200 serie maar dat valt bij deze nog aardig mee.
Antwoord
Leuk jaar! & welkom natuurlijk Smile
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Dit is hem dan, en zo op de foto zie je de krokante dingen niet zo goed.
[ATTACH=CONFIG]2560[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2559[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2558[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
De wat krokante dingen zijn hier goed te zien:

[ATTACH=CONFIG]2562[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2563[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2564[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2565[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
daar is wel wat aan geplamuurd zo te zien, de overgang zijpaneel-dorpel onder het raam is ook iets te vloeiend..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Is dit de 242 die in Harderwijk te koop stond?
Zo ja, daar ben ik afgelopen november ook bij wezen kijken.
Antwoord
D'r is inderdaad aardig aan geplamuurd, dat is de volgende stap om te inventariseren.

Jup, die stond in Harderwijk te koop.. Kon hem niet laten staan voor die 700 euro, met een beetje geluk valt volgens mij al het werk er aan nog wel mee en ben ik straks voor niet al te veel geld een trotse bezitter van een goedgekeurde 242!
Antwoord
Zo na een maand bij de garage te hebben gestaan heb ik eindelijk de auto weer terug.

2 jaar APK, en veel problemen verholpen zoals:
- Achterremmen vernieuwd in combinatie met de handrem werken maken
- lampunit vervangen ivm geen reflexterende binnenkant meer.
- Co-waarde was te hoog (7 a 8) hierdoor een andere carburateur gehaald (175 cd-2) en mooi lopen en de waarde onder 4,5 gekregen
- electrische problemen opgelost, kachelunit werkt weer, dashboard verlichting doet het weer.
- Choke kabel vernieuw want deze was gebroken
- Uitlaat vanaf het spruitstuk compleet vervangen.
- V- snaren zijn ook vervangen.

Ik ben er eigenlijk rete blij mee en ik kan nu eindelijk eens wat kilometers maken!

De volgende problemen zijn nu nog over om op te lossen:
- Radio in bouwen en alle speakers werkend krijgen
- "Nieuw" GL stuur er in bouwen
- Dashboard vervangen ipv niet werkende kilometerteller. (schijnt het bekende wieltje te zijn)
- Rondom roest vorming (Deuren, voorschermen het voor de deur, achterscherm, achterbak) grondig aanpakken
- Armsteun monteren

En ik ben eigenlijk ook opzoek naar een setje 242 gt velgen.
[ATTACH=CONFIG]2711[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2712[/ATTACH]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 351 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Eerste Volvo IVARIO 39 4.684 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.699 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 798 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 219.894 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.885 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.292 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.628 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.781 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.235 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)