Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
23 October 2013, 21:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 October 2013, 21:10 door Rin.)
Dag
Met de komst van de nieuwe oldtimerregeling wil ik mijn 245 1981 overdrive ontmantelen.
Heeft het zin de motor versnellingsbak, aandrijf en achteras te bewaren om later in mijn 164 E automaat 1974 in te bouwen als die het begeeft. Of is dat onbegonnen werk?
Het chassis is volgens mij identiek.
Mijn 164 loopt 1op 6.5 als ik rustig 100 rijd, 1 op 5 bij 120.
Mijn 245 loopt 1 op 9 bij 120 per uur.
Dus dan loopt die 164 uiteindelijk een stuk zuiniger.
Het koninklijk over de weg zoeven met een zescilinder is dan wel verleden tijd ;(
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
als je echt wilt dat hij zuiniger loopt kun je overwegen het injecteren van benzine of lpg gestuurder te maken met een MS of een andere ECU bas ferron heeft dat ook gedaan die loopt rond de 1 op 10 meende ik
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Laurens Zondag schreef:als je echt wilt dat hij zuiniger loopt kun je overwegen het injecteren van benzine of lpg gestuurder te maken met een MS of een andere ECU bas ferron heeft dat ook gedaan die loopt rond de 1 op 10 meende ik
..plus overdrive, alleen of ie net zo sterk is als de M410..?!
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Wat ie bedoelt is dat z'n 164 een stuk zuiniger zou gaan rijden met de aandrijflijn van de 240.
En chassis etzelfde? Volgens mij heeft een 164 in grote lijnen dezelfde neus (iets langer) als een 140. Dus niet hetzelfde als een 240.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
welk bouwjaar is de 164..? anders is het toch wel bijna een 240.. ik verwacht dezelfde aanpassingen als tussen een oude en nieuwe 240..
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Rin schreef:Of is dat onbegonnen werk?
In een 164 ligt een B30 (6 cilinder) en die staat rechtop.
In je 245 ligt een schuin blok.
Je 245 heeft veerpoten, de 164 niet en daardoor is de indeling onder de kap heel anders.
Daardoor moet je nogal wat aanpassen. Denk aan motorsteunen, uitlaat, inlaat, etc
Het kan wel, maar dan moet je van erg goede huize komen. Het is verre van plug-and-play.
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
oudevolvo schreef:Je 245 heeft veerpoten, de 164 niet en daardoor is de indeling onder de kap heel anders.
Daardoor moet je nogal wat aanpassen. Denk aan motorsteunen, uitlaat, inlaat, etc
Het kan wel, maar dan moet je van erg goede huize komen. Het is verre van plug-and-play.
Dat stukje van de veerpoten bedoelde ik. De motorruimte is veel smaller.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
24 October 2013, 12:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 October 2013, 12:41 door Jambon.)
oudevolvo schreef:In een 164 ligt een B30 (6 cilinder) en die staat rechtop.
In je 245 ligt een schuin blok.
Je 245 heeft veerpoten, de 164 niet en daardoor is de indeling onder de kap heel anders.
Daardoor moet je nogal wat aanpassen. Denk aan motorsteunen, uitlaat, inlaat, etc
Het kan wel, maar dan moet je van erg goede huize komen. Het is verre van plug-and-play.
ik bedoelde ook de B30 te houden en upgraden en middels het bekende omgelaste koppelinghuisch de nieuwe spullen er onder.. Een 200 serie ophanging achter kan ook onder een 100 serie als ie van na '70 is..
En me dunkt, (en ja, motorsteunen maar hoe spannend is dat nou helemaal..) dat een B2** redelijk eenvoudig in juist een 164 neus te hangen is omdat de vooras nog eens 10cm verder staat. Met een beetje paschen ende meeten zou ie zelfs nog wat lager kunnen hangen..! as + 10 cm, motor -10 cm.. (ik proef een projectje..) (en dan meteen vloeken in de SE kerk en er een 1.8 BMW dieseltje in hangen ..)
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
24 October 2013, 19:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 October 2013, 19:37 door Rin.)
Bedankt voor jullie reactie.
A. Het wordt mij met jullie tips duidelijk dat het niet zomaar een kwestie van "plug and play" is. Ook al maakt de meerruimte e.e.a. minder moeilijk, toch denk ik dat het een heel project zal worden.
B. Het verhaal van Laurens over die MS of een andere ECU bas klinkt wel heel mooi. Scheelt dat echt zoveel?
C. Misschien ook een alternatief: de 164 is een keiharde automaat injectie van 1974. Ik heb nog een complete maar doorgeroeste 164 met mooi lopende motor van 1970 staan met schakelbak en carburateurs. De motor en bak zou ik kunnen overzetten.
Mogelijk rijdt dat een stuk zuiniger als de automaat injectie, zeker als ik er vervolgens ook nog een overdrive achter zet.
En dan meteen de vraag: weet iemand of de overdrive van een 240 ook achter een 164 schakelbak past?
Voor de duidelijkheid: mijn doel is de 164 1974 zuiniger krijgen, op de minst tijdrovende manier. Maar dat mag duidelijk zijn.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Een schakelbak scheelt zeker in het verbuik t.o.v. een automaat, en nog meer als je er ook nog een overdrive op hebt.
Maar een carburateurmotor is weer iets schadelijker in het verbruik dan een injectie geloof ik.