Berichten: 48
Topics: 19
Lid sinds: May 2011
Toen ik vanavond een nieuwe gril ging ophalen voor mijn 142 reed ik per ongeluk op een grote ronde steen. De auto bleef even vast zitten, maar in de achteruit en hij kwam weer los. Helaas wel met wat gevolgen. Het stuur staat namelijk iets naar links. Onder de auto even gekeken en naast wat krassen en een deuk in een grote balk is de bout met rubbers (anti-roll bar attachment volgens workshop manual) ik weet niet zeker wat dit in het Nederlands is, mogelijk de stabilisatie stang of de bout die daar aan vast zit? In ieder geval die staat scheef. Mijn vraag is kan ik deze lange bout met rubbers vervangen en is het probleem dan opgelost of is er mogelijk meer aan de hand? Misschien moeilijk te zeggen zonder het te zien.. hopelijk valt er iets over te zeggen.
Berichten: 66
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2007
Gewoon te krijgen bij scandcar of nordicar. Vervang wel beide kanten. Verder zou ik even een brug van een garage op rijden om verdere schade te zoeken... succes
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Stangetje van de stabilisatorstang naar je draagarm bedoel je? Kun je los vervangen, gewoon te bestellen bij de forumsponsor. Deuk in die balk, welke balk en waar? Daar zou ik me drukker om maken. En check je draagarm en dergelijke even op scheurtjes.
Berichten: 48
Topics: 19
Lid sinds: May 2011
Na vervanging van de beide stabilisatorstangen veel verbetering met sturen, maar het stuur zelf staat nog steeds behoorlijk stukje naar links. Is dit een kwestie van laten uitlijnen bij de garage of moet er wat anders gebeuren en kan het kwaad er nog even mee te rijden, moet nog wel naar mijn werk er mee...
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 May 2013, 22:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 May 2013, 22:24 door Marc1970.)
Zoek de stuurstangen. Ze zijn van een vaste lengte met weerskanten een stuurkogel. Het verstellen van het stuur doe je door de stang ertussen in, heeft aan 1 kant linkse en aan 1 kant rechtse draad. Het stuur verzetten kan niet want dan gaan je knipperlichten naar de ene bocht te laat uit en naar de andere nauwelijks aan.
Het uitlijnen is niet zo moeilijk, als de wielen maar 1-2 mm naar binnen wijzen. Te weinig geeft een zwabberig stuur, teveel maken de banden veel herrie (en ze slijten).
Maar als het stuur door de botsing is verdraait, is er ws. iets misgegaan met de stuurstangen. Dit is een stuurstang:
http://www.cvi-automotive.se/en/articles...-140-68-rh
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 48
Topics: 19
Lid sinds: May 2011
OkÃ, dat roept meer vragen bij mij op... hoe verstel ik dan de stuurstang(en) door aan de stang zelf te draaien? Kan dat met de wielen op de grond of moeten ze in de lucht hangen? Sorry echt een leek.. Als het stuur naar links gedraaid staat en de steen die onder de auto kwam (met de botsing)was ook links, alleen aan de linker stang draaien dus waarschijnlijk. Is het dan gewoon een kwestie van proberen? stukje draaien en dan stuur bekijken? Ik hoop dat je me nog iets verder kan helpen... dank voor de reactie in ieder geval!
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
doe jezelf een lol en laat hem uitlijnen. Dan staat alles tenminste weer zeker goed.
Berichten: 48
Topics: 19
Lid sinds: May 2011
okÃ, dat kan altijd nog, maar ik vind het ook wel leuk om er wat over te leren... maar misschien heb je gelijk en is dat de beste oplossing
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het is voor mij nog compleet onduidelijk wat er nu scheef is en waarom. Misschien moet je eens een foto maken van het geheel hoe het er nu uitziet. ALs het stuur nu scheef staat, is er waarschijnlijk ook iets verbogen in de stuurinrichting, en eigenlijk is dat op zich al vrij gevaarlijk en reden om er naar te laten kijken door een niet-leek.
Het afstellen doe je met de middelste stang "tie rod" heet-ie, die zit weerskanten aan een stuurkogel geschroefd, 1 met linkse en 1 met rechtse draad. Als je de tie rod verdraait, gaan de stuurkogels, stuurstangen en uiteindelijk de voorwielen dus naar elkaar toe of van elkaar af. Doel is 1-2 mm naar binnen. Dit heet toespoor. AUto moet op z'n wielen staan, en bekijk de stand vd voorwielen t.o.v de achterwielen (achterwielen staan parallel). Wetenschappelijker kan ik het niet maken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Als het stuur ervoor recht stond moet er nu zeker iets krom zijn en moet dat opgelost worden.
Stuur recht zetten mbv de spoorstang is geen oplossing (dan verstel je de toespoor en dat is niet goed).
Stuur recht zetten door het recht te monteren gaat ook mbt de knipperlichten goed als je het mechanisme ervoor ook mee recht zet, maar echt het eerst de oorzaak van het scheef staan van het stuur oplossen en dan opnieuw laten uitlijnen (of scheef versleten banden en verkeerd stuurgedrag riskeren).