Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Co afstellen van een B200E turbo
#1
Heeft iemand een idee waar de Co stelschroef zit bij deze motor
Ik vermoed in het huis van de regelunit. Deze zit links boven de turbo, als je voor de auto staat (Italiaanse 780 2 liter turbo zonder kat.). Toen ik daar aan draaide had dit wel invloed op het Co.


Nadat ik het luchtfilter vervangen had probeerde de apk-diender hem onder de 2% te krijgen, maar dat lukt maar even en dan loopt ie weer op. Het schijnt dat de meting dan niet geldig is.
Ik heb snel de airco uitgedaan, maar na verloop van tijd beginnen de ventilatoren te blazen en schiet het Co weer omhoog. Toen ik de slang van het luchfilter probeerde te lossen werd ie link. Dat mocht niet Tongue

Het lijkt mij dat dit beter moet kunnen.

Wat is hier aan te doen?

Johan
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Antwoord
#2
is dit toevallig de zeldzame b204gt met een 16 klepper kop?

op je luchtfilter zit een luchtmassameter (daar waar een stekker op zit)
boven op je luchtmassameter zit een klein stelschroefje het kan zijn dat hij nog afgezegelt is met een blauw dopje daar moet je de co mee kunnen afstellen
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#3
eric vermeer schreef:is dit toevallig de zeldzame b204gt met een 16 klepper kop?

op je luchtfilter zit een luchtmassameter (daar waar een stekker op zit)
boven op je luchtmassameter zit een klein stelschroefje het kan zijn dat hij nog afgezegelt is met een blauw dopje daar moet je de co mee kunnen afstellen

Nee, het blijkt een B 200ET te zijn. Omdat de 780 in deze italiaanse uitvoering niet in het grote boek van de APK-diender voorkomt moet aan de algemene Co-norm van max 4% voldaan worden voor auto's vanaf 1986-? .

Hij presteerde echter een stevige 10% met warme motor. Met de stelschroef was 7% nog haalbaar, maar toen hield het op. Deze waarde was heel stabiel. Je had er nauwelijks invloed op.
Op de een of andere manier greep de electronica steeds in.

De keurmeester wist nog een remedie, nl de auto een eindje hoog in de toeren stevig laten draven, zeg maar rustig laagvliegen en dan nog eens meten. Het leek wel alsof de motor (de turbo stond te gieren) schoongeblazen werd, want dit resulteerde uiteindelijk in een keurige 2%.


Johan
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Antwoord
#4
Heb idd ook wel eens gehoord dat er bij een critische CO waarde bij de APK de motor ff flink in de toeren word geblazen...motor moet even goed warm worden...betere en volledige verbranding lijkt me :?:

Mijn 240 turbo uit 1981 had met de keuring een CO waarde van 0,8% en hij mocht 3 hebben geloof ik.

Hebben de brandstofdruk onlangs opgevoerd...moet eigenlijk eens kijken wat ie nu is.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#5
Lukas Lagerweij schreef:Mijn 240 turbo uit 1981 had met de keuring een CO waarde van 0,8% en hij mocht 3 hebben geloof ik.

Confusedhock:

Netjes hoor! 8)


Gr :o
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#6
meestal lopen ze met 3,5 het lekkerst heeft me eens een (oudere) volvo-moneur gezegd. Die stelde de mijne (244 Turbo '83) destijds af op 2.9 voor de keuring en na de keuring schroefde hij m weer open naar de 3.5 :-) Maar 0.8 is wel heeeel weinig zeg!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#7
ja ik weet het...beetje schraal he. Daarom hadden we de brandstofdruk ook een beetje opgevoerd. Misschien wel iets te ver want reed laatst in de file, schoot m'n poot van de koppeling, auto uit op de linker rijbaan en niet meer willen starten. Was verzopen door het lage toeren rijden. Heb um toen in m'n eentje half in de berm, half op de vluchtstrook moeten duwen. Accu was leeg gestart...dan maar aanduwen... :evil: in m'n eentje Maar het lukte.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#8
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de "insteek-oren" Smile injectoren gereinigd moeten worden. Ik heb een ultrasoonreiniger besteld. Eens kijken of dat iets oplevert, want het is vervelend als bij de apk ieder jaar de afkeur dreigt vanwege de CO. Dit was al de derde keer. Zo'n apparaat is nooit weg.

Om het resultaat van die stellerij te kunnen bekijken zoek ik nog een gastester. Enig idee over een goed en betaalbaar apparaat?

Johan
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.558 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.592 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.056 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.216 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 3.965 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 5.801 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.667 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.550 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.035 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.609 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)