Berichten: 33
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2006
Heeft iemand een idee waar de Co stelschroef zit bij deze motor
Ik vermoed in het huis van de regelunit. Deze zit links boven de turbo, als je voor de auto staat (Italiaanse 780 2 liter turbo zonder kat.). Toen ik daar aan draaide had dit wel invloed op het Co.
Nadat ik het luchtfilter vervangen had probeerde de apk-diender hem onder de 2% te krijgen, maar dat lukt maar even en dan loopt ie weer op. Het schijnt dat de meting dan niet geldig is.
Ik heb snel de airco uitgedaan, maar na verloop van tijd beginnen de ventilatoren te blazen en schiet het Co weer omhoog. Toen ik de slang van het luchfilter probeerde te lossen werd ie link. Dat mocht niet
Het lijkt mij dat dit beter moet kunnen.
Wat is hier aan te doen?
Johan
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
is dit toevallig de zeldzame b204gt met een 16 klepper kop?
op je luchtfilter zit een luchtmassameter (daar waar een stekker op zit)
boven op je luchtmassameter zit een klein stelschroefje het kan zijn dat hij nog afgezegelt is met een blauw dopje daar moet je de co mee kunnen afstellen
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 33
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2006
eric vermeer schreef:is dit toevallig de zeldzame b204gt met een 16 klepper kop?
op je luchtfilter zit een luchtmassameter (daar waar een stekker op zit)
boven op je luchtmassameter zit een klein stelschroefje het kan zijn dat hij nog afgezegelt is met een blauw dopje daar moet je de co mee kunnen afstellen
Nee, het blijkt een B 200ET te zijn. Omdat de 780 in deze italiaanse uitvoering niet in het grote boek van de APK-diender voorkomt moet aan de algemene Co-norm van max 4% voldaan worden voor auto's vanaf 1986-? .
Hij presteerde echter een stevige 10% met warme motor. Met de stelschroef was 7% nog haalbaar, maar toen hield het op. Deze waarde was heel stabiel. Je had er nauwelijks invloed op.
Op de een of andere manier greep de electronica steeds in.
De keurmeester wist nog een remedie, nl de auto een eindje hoog in de toeren stevig laten draven, zeg maar rustig laagvliegen en dan nog eens meten. Het leek wel alsof de motor (de turbo stond te gieren) schoongeblazen werd, want dit resulteerde uiteindelijk in een keurige 2%.
Johan
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Berichten: 455
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2005
Heb idd ook wel eens gehoord dat er bij een critische CO waarde bij de APK de motor ff flink in de toeren word geblazen...motor moet even goed warm worden...betere en volledige verbranding lijkt me :?:
Mijn 240 turbo uit 1981 had met de keuring een CO waarde van 0,8% en hij mocht 3 hebben geloof ik.
Hebben de brandstofdruk onlangs opgevoerd...moet eigenlijk eens kijken wat ie nu is.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Lukas Lagerweij schreef:Mijn 240 turbo uit 1981 had met de keuring een CO waarde van 0,8% en hij mocht 3 hebben geloof ik.
hock:
Netjes hoor! 8)
Gr :o
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
meestal lopen ze met 3,5 het lekkerst heeft me eens een (oudere) volvo-moneur gezegd. Die stelde de mijne (244 Turbo '83) destijds af op 2.9 voor de keuring en na de keuring schroefde hij m weer open naar de 3.5 :-) Maar 0.8 is wel heeeel weinig zeg!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 455
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2005
ja ik weet het...beetje schraal he. Daarom hadden we de brandstofdruk ook een beetje opgevoerd. Misschien wel iets te ver want reed laatst in de file, schoot m'n poot van de koppeling, auto uit op de linker rijbaan en niet meer willen starten. Was verzopen door het lage toeren rijden. Heb um toen in m'n eentje half in de berm, half op de vluchtstrook moeten duwen. Accu was leeg gestart...dan maar aanduwen... :evil: in m'n eentje Maar het lukte.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Berichten: 33
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2006
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de "insteek-oren" injectoren gereinigd moeten worden. Ik heb een ultrasoonreiniger besteld. Eens kijken of dat iets oplevert, want het is vervelend als bij de apk ieder jaar de afkeur dreigt vanwege de CO. Dit was al de derde keer. Zo'n apparaat is nooit weg.
Om het resultaat van die stellerij te kunnen bekijken zoek ik nog een gastester. Enig idee over een goed en betaalbaar apparaat?
Johan
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
|