Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noob vragen van een 262C newby...
#1
Ave!

Een korte introductie vindt u hier:
http://volvolvo.nl/threads/12345-Zaagman...De-Bertone

Het wordt tijd om het gebakje weer eens APK waardig te maken want intussen is de vorige in 2004 verlopen en staat ie al weer 4,5 jaar onaangeroerd bij Oma in de garage...

Een aantal zaken wijzen zich vanzelf, een aantal andere zaken zal ik wat kennissteun bij nodig hebben...

Het eerste dat sowieso gedaan moet worden is de ATF-lekkage aanpakken. Nu is het al weer ruim 2 jaar geleden dat ik de auto voor het laatst gezien heb... hij staat braaf bij de Oma van CC in de garage en dat is een 20 minuten rijden dus niet erg handig maar we gaan kijken of we hem volgende week naar ons eigenste Saeghuys (mooie naam voor "loods"...) te verplaatsen en dan wordt het allemaal wat makkelijker... maar wil toch proberen of ik al wat zaken kan uitvogelen intussen....

Ik verdenk de stuurbekrachtigingspomp ervan de bron van de ATF lekkage te zijn. Nu vind ik op de site van VOMD dit:
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=i...04_381_561

Twee soorten pomp... de "druppel" en de ZF... moet dus heel diep in m'n zeef graven om hem voor de geest te halen... en dat lukt dus niet... maar op de site staat de druppel als het type voor de 260-serie... en bij de ZF niet... bovendien lijkt de ZF alleen maar na 1985 gebruikt te zijn... en de Bert is van 1977...

Is het veilig om aan te nemen dat ik dus een druppel nodig heb?

Nu heb ik een vaag verhaal gehoord dat de stuurbekrachtiging en de automaatbak uit het zelfde reservoir ATF putten? Lijkt me sterk? Of vergis ik me?

Hoe groot is de kans dat de hoge-druk slangen van de stuurbekrachtiging de bron van de lekkage zijn? Ik weet... is gokken... maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen hier...

Staan de pompen bekend om lekgevoeligheid? Het karretje heeft 176.000 km op de teller staan wat me niet overdreven veel lijkt... maar staat ook al lang stil... en hij loopt echt helemaal leeg zoals op deze foto duidelijk te zien is:
[Afbeelding: P1000055.jpg]


Zoals immer is alle advies, tips, truuks etc van harte welkom!
Antwoord
#2
Bij de 262C en de V6 houdt mijn kennis van Volvo's ongeveer op. Misschien lekt het uit het stuurhuis. Ik denk niet dat de automaat en de stuurpomp een reservoir delen, dat doen ze in geen enkele auto. Rem en koppeling gebruiken wel eens hetzelfde reservoir. De koeling van de automaat ATF loopt wel eens door de radiateur, ook een bron van ellende.

Ken je deze al: http://www.volvobertone.com/ heeft een aantal Bertone specifieke handboeken.

Ah, en in TP30001 (Volvo handboek) staat dat de B27 een derde soortje pompje heeft, een CAM Gear ('druppel' type) maar met apart reservoirtje erboven. Ho, om 1 of andere reden heet de pomp Saginaw.
Veel handboeken zijn op www te vinden, deze staat bv op scribd.com
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Als het nog origineel is dan zit op je auto bijna zeker de "druppel"pomp.
De pompen staan naar mijn weten niet bekend om lekkagegevoeligheid.
Lekkage is bijna altijd te wijten aan de keringen van het stuurhuis.

Maar omdat je auto al jaren stilstaat kan het ook best iets ongewoons zijn zoals een van onder doorgeroeste pomp of een verdroogde slang.
Antwoord
#4
En u heeft reeds mijn dank!

Ben altijd dol op exploded views! Maakt de boel mooi inzichtelijk en het blijkt dat de bak inderdaad geen geen olie deelt met de stuurbekrachtiging.

Kan maar zo een verdroogde slang zijn. Lijkt er op dat de retourslang gewoon met slangklemmetjes vast hoort te zitten.

Maandag maar eens onder de kap duiken. Zal dan meteen verse ploaties schieten.
Antwoord
#5
Hallo

Vanuit gaande dat jij in het bezit bent van de B27E (welk ik ook heb) weet ik bijna zeker dat je een druppel stuurpomp hebt. Dat deze lekt, dat kan natuurlijk maar lijkt mij stug. Ik denk dat eerder de pakkingen lek zijn van de zuiger zelf, zeg maar die het wiel laat draaien.

Groetjes Ronald
264 RULES!!!!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 262C gereviseerde motor: stationair goed, bij gas geven 3 cylinders weg?!! killercroc 3 4.409 24 July 2007, 23:06
Laatste bericht: kaasie
  Luchtfilterhuis afmeting 262c koningbertone 6 6.216 4 February 2007, 10:28
Laatste bericht: koningbertone
  262C in Capelle geestschrijver 29 21.164 22 December 2006, 00:51
Laatste bericht: geestschrijver
  262c v6 LPG mengstuk NECAM=super! koningbertone 6 6.070 30 September 2006, 09:09
Laatste bericht: koningbertone
  Voorruit 262c koningbertone 0 2.759 21 August 2006, 13:07
Laatste bericht: koningbertone
  262C te koop Ticcie 46 31.151 13 May 2006, 23:29
Laatste bericht: mado
  Motorblok 262C Sander van Buiten 0 2.543 13 January 2006, 18:20
Laatste bericht: Sander van Buiten
  Ik ben verliefd..........262C Sander van Buiten 43 30.502 23 October 2005, 13:02
Laatste bericht: jos

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)