21 September 2012, 20:03
Ave!
Een korte introductie vindt u hier:
http://volvolvo.nl/threads/12345-Zaagman...De-Bertone
Het wordt tijd om het gebakje weer eens APK waardig te maken want intussen is de vorige in 2004 verlopen en staat ie al weer 4,5 jaar onaangeroerd bij Oma in de garage...
Een aantal zaken wijzen zich vanzelf, een aantal andere zaken zal ik wat kennissteun bij nodig hebben...
Het eerste dat sowieso gedaan moet worden is de ATF-lekkage aanpakken. Nu is het al weer ruim 2 jaar geleden dat ik de auto voor het laatst gezien heb... hij staat braaf bij de Oma van CC in de garage en dat is een 20 minuten rijden dus niet erg handig maar we gaan kijken of we hem volgende week naar ons eigenste Saeghuys (mooie naam voor "loods"...) te verplaatsen en dan wordt het allemaal wat makkelijker... maar wil toch proberen of ik al wat zaken kan uitvogelen intussen....
Ik verdenk de stuurbekrachtigingspomp ervan de bron van de ATF lekkage te zijn. Nu vind ik op de site van VOMD dit:
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=i...04_381_561
Twee soorten pomp... de "druppel" en de ZF... moet dus heel diep in m'n zeef graven om hem voor de geest te halen... en dat lukt dus niet... maar op de site staat de druppel als het type voor de 260-serie... en bij de ZF niet... bovendien lijkt de ZF alleen maar na 1985 gebruikt te zijn... en de Bert is van 1977...
Is het veilig om aan te nemen dat ik dus een druppel nodig heb?
Nu heb ik een vaag verhaal gehoord dat de stuurbekrachtiging en de automaatbak uit het zelfde reservoir ATF putten? Lijkt me sterk? Of vergis ik me?
Hoe groot is de kans dat de hoge-druk slangen van de stuurbekrachtiging de bron van de lekkage zijn? Ik weet... is gokken... maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen hier...
Staan de pompen bekend om lekgevoeligheid? Het karretje heeft 176.000 km op de teller staan wat me niet overdreven veel lijkt... maar staat ook al lang stil... en hij loopt echt helemaal leeg zoals op deze foto duidelijk te zien is:
Zoals immer is alle advies, tips, truuks etc van harte welkom!
Een korte introductie vindt u hier:
http://volvolvo.nl/threads/12345-Zaagman...De-Bertone
Het wordt tijd om het gebakje weer eens APK waardig te maken want intussen is de vorige in 2004 verlopen en staat ie al weer 4,5 jaar onaangeroerd bij Oma in de garage...
Een aantal zaken wijzen zich vanzelf, een aantal andere zaken zal ik wat kennissteun bij nodig hebben...
Het eerste dat sowieso gedaan moet worden is de ATF-lekkage aanpakken. Nu is het al weer ruim 2 jaar geleden dat ik de auto voor het laatst gezien heb... hij staat braaf bij de Oma van CC in de garage en dat is een 20 minuten rijden dus niet erg handig maar we gaan kijken of we hem volgende week naar ons eigenste Saeghuys (mooie naam voor "loods"...) te verplaatsen en dan wordt het allemaal wat makkelijker... maar wil toch proberen of ik al wat zaken kan uitvogelen intussen....
Ik verdenk de stuurbekrachtigingspomp ervan de bron van de ATF lekkage te zijn. Nu vind ik op de site van VOMD dit:
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=i...04_381_561
Twee soorten pomp... de "druppel" en de ZF... moet dus heel diep in m'n zeef graven om hem voor de geest te halen... en dat lukt dus niet... maar op de site staat de druppel als het type voor de 260-serie... en bij de ZF niet... bovendien lijkt de ZF alleen maar na 1985 gebruikt te zijn... en de Bert is van 1977...
Is het veilig om aan te nemen dat ik dus een druppel nodig heb?
Nu heb ik een vaag verhaal gehoord dat de stuurbekrachtiging en de automaatbak uit het zelfde reservoir ATF putten? Lijkt me sterk? Of vergis ik me?
Hoe groot is de kans dat de hoge-druk slangen van de stuurbekrachtiging de bron van de lekkage zijn? Ik weet... is gokken... maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen hier...
Staan de pompen bekend om lekgevoeligheid? Het karretje heeft 176.000 km op de teller staan wat me niet overdreven veel lijkt... maar staat ook al lang stil... en hij loopt echt helemaal leeg zoals op deze foto duidelijk te zien is:
Zoals immer is alle advies, tips, truuks etc van harte welkom!