Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koni's
#1
ik had een kort vraagje

ik hoor nog al vaak de termen rode/gele koni's voorbij komen
nu vraag ik me af wat voor effect ze hebben op de weg ligging en de rij hoogte van de auto ?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#2
rijhoogte weinig, dat doe je hoofdzakelijk met veren. Wegligging gaat er altijd op vooruit met een betere schokbreker, geel nog wat meer. Als vergelijk kun je ook naar Bilsteins kijken, in de meeste gevallen gas gevuld en werkend op ingaande en uitgaande slag, en dat komt de stabiliteit ook ten goede..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Jambon schreef:rijhoogte weinig, dat doe je hoofdzakelijk met veren. Wegligging gaat er altijd op vooruit met een betere schokbreker, geel nog wat meer. Als vergelijk kun je ook naar Bilsteins kijken, in de meeste gevallen gas gevuld en werkend op ingaande en uitgaande slag, en dat komt de stabiliteit ook ten goede..

dankje jambon.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#4
Beide varianten zijn verstelbaar. Van alle varianten (voor/achter en rood/geel) zijn alleen de gele voordempers in ingebouwde toestand snel te verstellen, met een stelschroef boven op de schokdemper (dus vanuit de motorruimte te verstellen, handig). Er is ook nog een onderscheid tussen het effect van de verstelling, waarbij de gele via de instelling wat meer invloed heeft.
De gele zijn stugger dan de rode dus de gele werken wat beter samen met stuggere veren. Beide zijn al sportiever dan standaard. Heb op mn 240 Koni geel rondom gehad, nu alleen nog maar achter omdat de voordempers stuk zijn gegaan. Nu Bilstein er op, die zijn iets minder stug dan de Koni Geel dempers waren op vol stug maar dat bevalt goed.

Op de rijhoogte hebben de dempers minimale invloed, enige is dat gasgevulde dempers ook wel weer wat kracht kosten om in te drukken dus vergeleken met versleten/oude/olie dempers ga je soms wel een fractie omhoog qua rijhoogte maar meer dan een halve cm zal het niet zijn, als het dat al is. Hoe slapper je veren zijn hoe meer.

Hier meer info bijvoorbeeld: http://www.arparts.nl/koni.htm
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bilsteins of koni geel? kenneth94 15 15.768 21 March 2012, 11:09
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)