Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
keerringen M47
Hoi, heb gisteren een M47 gekocht die ik eerdaags onder mijn auto wil plaatsen ter vervanging van de huidige bak. IK zou eigenlijk alle keerringen willen vervangen voor montage, maar heb geen idee of dat veel werk is. Is het een kwestie van koppelingshuis en deksel van de 5e versnelling eraf of moet de bak echt in delen uit elkaar?
hoop dat iemand het weet.gr
Antwoord
Ik weet het antwoord niet, maar ben er ook wel benieuwd naar!
Wil je dat doen omdat je lekkage hebt geconstateerd of uit preventieve overwegingen?

Ik vroeg mij iets vergelijkbaars af:
Ik heb ook een M47 liggen ter vervanging van mijn M45. Is het raadzaam om nog wat preventief onderhoud te doen nu hij nog niet gemonteerd is? Deze bak is van '88, 260k km, schakelde nog goed. Er zijn ringen en pakkingen te koop, maar ik dacht alleen de olie te verversen en verder het motto aan te houden: "if it ain't broken, don't fix it".
Wat is wijsheid....?
Antwoord
Het is ter preventie, ik wil het eigenlijk gewoon niet meer los hoeven halen als ie er eenmaal onder zit en ik heb dat ding nu toch los hier liggen. Hij heeft nog onder de 2k km.
Antwoord
Niemand?
Antwoord
Ik heb destijds zo'n setje keerringen bij VOMD gekocht voor mijn m47. Er zitten best wel wat keerrringen aan, ook kleine priegelige met schoonmaken vervangen was je gauw een paar uur verder. Ik heb het ook preventief gedaan om narigheid in de toekomst te voorkomen en .... als de bak toch op de werkbank ligt. Opvallend was wel dat ik sindsdien de vijfde versnelling meer hoor dan ervoor. Achteraf gezien had ik net zo goed niet kunnen doen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
De vijfde versnelling mag je eigenlijk helemaal niet horen ;misschien vertoont de bak die je gemonteerd hebt toch al slijtageverschijnselen.

Bij een goede bak zou ik niet meer aan preventie doen dan de olie verversen, desnoods na een tijdje nog een keer.
Een bak die op schone olie loopt en op tijd ververst wordt gaat heeeel lang mee.
Antwoord
Idem. Als de bak nu niet lekt, gaat-ie voorlopig niet lekken (zeg >100.000 km). Als-ie lekt, is dat meest uit de achterste keerring en dat komt dan weer van een flink versleten lager van de uitgaande as. Waardoor de uitgaande as lekker heen en weer zwabbert en de keerring sloopt.
In feite is een lekkende M47 ver heen en klaar voor recycling.

Beetje de 5 ontzien kan geen kwaad, ik gebruik hem puur als ik een hele tijd constant 110+ denk te gaan rijden.

Wat zeker de moeite waard is, is de bak op kant leggen en 2 liter (ATF-F) erin te gieten. Da's ruim meer dan aanbevolen en houdt het lager van de 5 lekker in de olie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Wat mij betreft: goede tips allemaal, bedankt!
Antwoord
Geen idee of een M90 verschilt van een M47 wat betreft keerringen, maar het vervangen is een fluitje van een cent. Bij een M90 is het zo: voorste keerring (vliegwielzijde)->3 boutjes losdraaien, kap eraf halen, hierin zit de keerring.

Achterste keerring->hardyschijf eraf, flens eraf (zit er los op), dan zie je een moer (maat 24 geloof ik). Deze staat vast met 160Nm. Fixeren in de bankschroef, en met een lange momentsleutel loshalen. De as kan er dan uit, zodat je de keerring kunt vervangen.
Antwoord
Marc1970 schreef:Idem. Als de bak nu niet lekt, gaat-ie voorlopig niet lekken (zeg >100.000 km). Als-ie lekt, is dat meest uit de achterste keerring en dat komt dan weer van een flink versleten lager van de uitgaande as. Waardoor de uitgaande as lekker heen en weer zwabbert en de keerring sloopt.
In feite is een lekkende M47 ver heen en klaar voor recycling.

Beetje de 5 ontzien kan geen kwaad, ik gebruik hem puur als ik een hele tijd constant 110+ denk te gaan rijden.

Wat zeker de moeite waard is, is de bak op kant leggen en 2 liter (ATF-F) erin te gieten. Da's ruim meer dan aanbevolen en houdt het lager van de 5 lekker in de olie.

Ja dat ietwat overvullen is zeker een goed idee. Je zou nog kunnen overwegen TSL aan de olie toe te voegen, da spul lijkt wel te helpen met het soepeler laten schakelen.

Nieuwe keerringen kunnen nooit kwaad maar klet wel op goede kwaliteit, heb best wat keren aftermarket spul zien lekken. Origineel ook maar minder snel, als dat netjes in elkaar gezet wordt is er meestal niets aan de hand.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)