Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Hey,
Stel, ik koop ergens een volvo 5 cilinder motor, bouw die in mijn 240. Puur hypothetisch (oeps) natuurlijk, totdat ik het blok koop.
Ingebouwd, alles werkt, is veilig, geluid en milieu normen kloppen.
Dan moet ie natuurlijk een keuring krijgen bij de RDW. Weet iemand:
1. of dit ?berhaupt kan?
2. niet belachelijk duur is of met hele hoge eisen?
3. nog iets dat ik moet weten?
Info graag 8)
Het technische geklooi van een 5 cilinder in een 240 is al lang bekend, nu die stomme RDW nog!
Grtz,
JW
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
Volgens mij moeten je kentekenpapieren aangepast worden, want daar staat 4 cilinder op.
En als de RDW geld ruikt.....
Kortom, leuk project verbaas je niet dat de RDW je een poot uitdraait. Ik schat in net zo duur als een auto invoeren: dan moeten er immers ook andere papieren komen.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Robbert242DL schreef:Volgens mij moeten je kentekenpapieren aangepast worden, want daar staat 4 cilinder op.
En als de RDW geld ruikt.....
Kortom, leuk project verbaas je niet dat de RDW je een poot uitdraait. Ik schat in net zo duur als een auto invoeren: dan moeten er immers ook andere papieren komen.
en welke orde van grote spreken we dan?
enkele 100-en euro of keuro (kilo-euro)?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
Jw240 schreef:Robbert242DL schreef:Volgens mij moeten je kentekenpapieren aangepast worden, want daar staat 4 cilinder op.
En als de RDW geld ruikt.....
Kortom, leuk project verbaas je niet dat de RDW je een poot uitdraait. Ik schat in net zo duur als een auto invoeren: dan moeten er immers ook andere papieren komen.
en welke orde van grote spreken we dan?
enkele 100-en euro of keuro (kilo-euro)?
Denk een euro of 200? Geen flauw idee eigenlijk.
http://www.rdw.nl en even zoeken?
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
heeft uiteraard ook met verandering van gewicht( wegenbela$ting)an verhouding remmerij/PK's ed.( veiligheid) te maken; kunnen je motorsteunen het aan, noem maar op.
Nederland is niet het meest makkelijke land qua beleid van toelatingen, Engeland daarentegen....
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
PP schreef:heeft uiteraard ook met verandering van gewicht( wegenbela$ting)an verhouding remmerij/PK's ed.( veiligheid) te maken; kunnen je motorsteunen het aan, noem maar op.
Nederland is niet het meest makkelijke land qua beleid van toelatingen, Engeland daarentegen....

ja het veiligheidsaspect is het belangrijkste...
gewicht zal niet veel toenemen, remmen, ik ga voorlopig niet voor een T5 blok maar iets rustigers, dus dan kunnen de standaard remmen (vorig jaar helemaal opgeknapt) het nog wel ff aan.
motorsteunen, die wil ik maken van stevig plaatstaal een kokerconstructie lassen die verder naar buiten toe staat dan de standaard 240 steunen met dikke rubber blokken eronder.
rest is ook al helemaal bedacht, nu nog de uitvoering, het geld, het blok, de toestemming, de rdw en en en en...
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/BB34C270-..._0890a.pdf
aha!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.090
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
zal in NL nog niet meevallen; makkelijker schijnt in Engeland via de SVA (single Vehicle Approval) de auto van een kenteken te voorzien en 'm dan terug te importeren; kun je zelf ook nog bepalen hoe 'ie op het kenteken komt; 244 T5 klinkt niet gek 8) !
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
altijd moeilijk doen die nederlanders

tuurlijk, alles moet goed en veilig zijn, maar waarom zou het dan duur, lastig en bijna onmogelijk moeten zijn?
Ik heb de komende 2 weken erg veel te doen, maar ik kan wel eens een mailtje sturen....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Net als in Engeland kun je hier een 'SVA' keuring krijgen. Een goedkeuring specifiek voor 1 auto. Dat gebeurt na een uitgebreid test en onderzoekstraject bij de RDW te Lelystad. Er worden altijd veel horrorverhalen verteld, maar wat ik gezien heb van anderen (zelf geen ervaring hiermee), is het eigenlijk niet zo moeilijk en lastig.
Als je ombouw goed is, technisch OK en het oogt netjes en solide, de documentatie in orde is. Met name dit is heel belangrijk, bij voorkeur met contructieberekeningen en -tekeningen erbij.
Het is in NL makkelijker (!) dan in andere landen om modelvreemde onderdelen te gebruiken, zolang je maar bij hetzelfde merk blijft. Alleen: heb de papierwinkel in orde.
En een ombouw van 4 naar 5 cyl. hoeft dus geen problemen op te leveren. Wel heb ik gehoord dat van 6 naar 8 duidelijk lastiger wordt.
Ach bij RDW keuringen gelden twee dingen nog altijd: als de keurmeester je aardig vindt, is een keuring een formaliteit. En als je auto goed en netjes is, gaat het ook veel makkelijker.
JW, succes!
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 1.090
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
Maar als je toch gaat sprokkelen waarom dan niet meteen een T6 in een 264/265, cilinderaantal verandert dan tenslotte niet 8) ?!