Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 met andere motor, wat zegt de RDW?
Hey,

Stel, ik koop ergens een volvo 5 cilinder motor, bouw die in mijn 240. Puur hypothetisch (oeps) natuurlijk, totdat ik het blok koop.
Ingebouwd, alles werkt, is veilig, geluid en milieu normen kloppen.

Dan moet ie natuurlijk een keuring krijgen bij de RDW. Weet iemand:
1. of dit ?berhaupt kan?
2. niet belachelijk duur is of met hele hoge eisen?
3. nog iets dat ik moet weten?

Info graag 8)

Het technische geklooi van een 5 cilinder in een 240 is al lang bekend, nu die stomme RDW nog!

Grtz,

JW
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Volgens mij moeten je kentekenpapieren aangepast worden, want daar staat 4 cilinder op.
En als de RDW geld ruikt.....

Kortom, leuk project verbaas je niet dat de RDW je een poot uitdraait. Ik schat in net zo duur als een auto invoeren: dan moeten er immers ook andere papieren komen.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
Robbert242DL schreef:Volgens mij moeten je kentekenpapieren aangepast worden, want daar staat 4 cilinder op.

Kortom, leuk project verbaas je niet dat de RDW je een poot uitdraait. Ik schat in net zo duur als een auto invoeren: dan moeten er immers ook andere papieren komen.
en welke orde van grote spreken we dan?
enkele 100-en euro of keuro (kilo-euro)?
Antwoord
Jw240 schreef:
Robbert242DL schreef:Volgens mij moeten je kentekenpapieren aangepast worden, want daar staat 4 cilinder op.

en welke orde van grote spreken we dan?
enkele 100-en euro of keuro (kilo-euro)?

Denk een euro of 200? Geen flauw idee eigenlijk.
http://www.rdw.nl en even zoeken?
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
heeft uiteraard ook met verandering van gewicht( wegenbela$ting)an verhouding remmerij/PK's ed.( veiligheid) te maken; kunnen je motorsteunen het aan, noem maar op.
Nederland is niet het meest makkelijke land qua beleid van toelatingen, Engeland daarentegen.... Big Grin Big Grin Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
PP schreef:heeft uiteraard ook met verandering van gewicht( wegenbela$ting)an verhouding remmerij/PK's ed.( veiligheid) te maken; kunnen je motorsteunen het aan, noem maar op.
Nederland is niet het meest makkelijke land qua beleid van toelatingen, Engeland daarentegen.... Big Grin Big Grin Big Grin
ja het veiligheidsaspect is het belangrijkste...
gewicht zal niet veel toenemen, remmen, ik ga voorlopig niet voor een T5 blok maar iets rustigers, dus dan kunnen de standaard remmen (vorig jaar helemaal opgeknapt) het nog wel ff aan.
motorsteunen, die wil ik maken van stevig plaatstaal een kokerconstructie lassen die verder naar buiten toe staat dan de standaard 240 steunen met dikke rubber blokken eronder.

rest is ook al helemaal bedacht, nu nog de uitvoering, het geld, het blok, de toestemming, de rdw en en en en...

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/BB34C270-..._0890a.pdf
aha!
Antwoord
zal in NL nog niet meevallen; makkelijker schijnt in Engeland via de SVA (single Vehicle Approval) de auto van een kenteken te voorzien en 'm dan terug te importeren; kun je zelf ook nog bepalen hoe 'ie op het kenteken komt; 244 T5 klinkt niet gek 8) !
Antwoord
altijd moeilijk doen die nederlanders Smile
tuurlijk, alles moet goed en veilig zijn, maar waarom zou het dan duur, lastig en bijna onmogelijk moeten zijn?
Ik heb de komende 2 weken erg veel te doen, maar ik kan wel eens een mailtje sturen....
Antwoord
Net als in Engeland kun je hier een 'SVA' keuring krijgen. Een goedkeuring specifiek voor 1 auto. Dat gebeurt na een uitgebreid test en onderzoekstraject bij de RDW te Lelystad. Er worden altijd veel horrorverhalen verteld, maar wat ik gezien heb van anderen (zelf geen ervaring hiermee), is het eigenlijk niet zo moeilijk en lastig.
Als je ombouw goed is, technisch OK en het oogt netjes en solide, de documentatie in orde is. Met name dit is heel belangrijk, bij voorkeur met contructieberekeningen en -tekeningen erbij.
Het is in NL makkelijker (!) dan in andere landen om modelvreemde onderdelen te gebruiken, zolang je maar bij hetzelfde merk blijft. Alleen: heb de papierwinkel in orde.
En een ombouw van 4 naar 5 cyl. hoeft dus geen problemen op te leveren. Wel heb ik gehoord dat van 6 naar 8 duidelijk lastiger wordt.
Ach bij RDW keuringen gelden twee dingen nog altijd: als de keurmeester je aardig vindt, is een keuring een formaliteit. En als je auto goed en netjes is, gaat het ook veel makkelijker.

JW, succes!
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Maar als je toch gaat sprokkelen waarom dan niet meteen een T6 in een 264/265, cilinderaantal verandert dan tenslotte niet 8) ?!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Diesel (S70 tdi) motor vervangen met benzine Volvo S70 11 8.272 3 May 2018, 22:59
Laatste bericht: Volvo S70
  koppeling andere volvo forums sander69 5 4.551 21 November 2014, 16:37
Laatste bericht: Yellow240
  Verschil tussen 440 sport en andere uitvoeringen RayFrancis 0 2.074 26 May 2014, 15:19
Laatste bericht: RayFrancis
  Andere "Daily Ride" 940 martin_b 3 3.017 2 January 2014, 19:55
  "goede" motor gekocht hier op het forum, na installatie lage compressie... -wj- 20 13.985 20 July 2013, 09:45
Laatste bericht: volvosvenska
  Wie heeft een andere klassieker naast de 240 ? Gerben 173 86.388 31 December 2012, 10:32
  T5 motor in Ford Focus C-Max? Wasmachineman-T5R 12 9.009 23 March 2012, 00:52
Laatste bericht: nick740
  Andere motor dan op kentekenbewijs Rene68 34 17.615 14 January 2012, 21:47
Laatste bericht: Rene68
  welke motor in een 264 GLE paul54 1 1.785 15 March 2009, 18:57
Laatste bericht: simplicity
  Motor volvo 360 in 240? classic5dr 5 4.692 23 June 2008, 19:22
Laatste bericht: criminiels

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)