Berichten: 23
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2012
Ik 740 uit '85 met een pierburg carb. De eerste en tot nu toe enige keer dat ik tankte heb ik er '95 in gegooid. Er ging voor ruim â¬80-, aan benzine in (al is dat niet raar gezien de huidige prijzen) Ik heb m op LPG om laten bouwen dus hoef ik niet zoveel op benzine te rijden, zo nu en dan schakel ik wel over op benzine.
Nu is het zo dat ie op benzine wel goed rijdt, alleen bij stationair erg onregelmatig.
- kan dit komen door dat ik '95 tankte en geen loodvervanger gebruik.... (is loodvervanger eigenlijk wel nodig)
Een andere optie is dat er bagger uit de tank is meegekomen en mn stationair sproeier verstopt. Nu heb ik er spul van Wynns doorgedaan dat dat helpt niet echt.
heeft iemand ideeën? of een oplossing ?....of komt het er toch op neer dat ik de carb er af moet halen en ff schoon moet maken?
gr
arno
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Hoe lang zit die benzine al in je tank? Benzine is niet echt lang houdbaar. 95 tanken is niet erg je rijdt tenslotte ook op gas.
Groeten van Frans
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
heb je er een brandstoffilter voor zitten?
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
v700r schreef:Hoe lang zit die benzine al in je tank? Benzine is niet echt lang houdbaar. 95 tanken is niet erg je rijdt tenslotte ook op gas.
heb nog nooit schimmel op benzine zien staan!!
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
dat loopt ook wel los, echter de huidige kwaliteit is niet geweldig, trekt vocht aan etc.. als je euriloodvrij in kleine apparaten gebruikt wordt aangeraden de tank(je) leeg te maken of het ding op te gebruiken en met verse benzine te vullen voor het volgende verbruik als dat langer dan een wk of 2 is, anders start ie pertinent niet..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Loodvervanger is niet nodig. Welke carb is dit? De horizontale Pierburg of de verticale? De horizontale zal niet zo gauw last hebben van een verstopte sproeier, het ding is 2,5 mm groot.
Ws. is de onderlinge verhouding tussen LPG stationair en benzine stationair in de war geschopt. In principe kan-ie op beide even mooi lopen en goeie CO cijfers halen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 23
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2012
de tank heb ik nu voor de 2e keer volgegooid, dus wat schimmelende benzine betreft heb ik geen last meer van :-). ik heb een pierburg 175cdus met een gele doppie boven op. verticale dus. Wat brandstof filter betreft moet ik nog ff kijken. nu heb ik gemerkt dat wanneer ik de choke ietjes uittrek (net tot dat het lampje niet gaat branden) het onregelmatig lopen zga over is, dan loopt ie 1000 tpm, helemaal ingedrukt dan schommelt het erg tussen de 600 en 900 toeren.
op gas zijn er eigenlijk geen problemen.
gr
arno
gr arno
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 April 2012, 10:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2012, 10:57 door Marc1970.)
Ah die carburateur. De naamgeving volgt de luchtstroom in de carb, dan is-ie horizontaal.
"Beter met choke uit" is altijd een goeie aanwijzing dat-ie iets te arm staat op benzine. De CDUS heeft onderin een eenvoudige stelmogelijkheid (zit een dopje voor), draai de sproeier wat naar beneden en hoor het toerental aan.
De B230A is een echte 98 motor, kost wat (maar dan heb je ook wat). Als het goed is krijg je nu een hoop gerinkel en getetter als je op benzine volgas geeft op de snelweg, dat is pingelen en niet geweldig goed.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969