Berichten: 19
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2011
hallo ik heb onlangs een 740 2,4 turbodiesel gekocht deze heeft een 4bak met overdrive????
zijn die orgineel geleverd? vind dit helemaal niets dat korte geschakel nu staat er een 940 op de sloop met een 2,3benzine met 5bak
gaat passen ??? ik heb nog een volvo de 760 td met automaat maar die is veel rustiger weet iemand of dit past en of welke bak ik moet hebben ???
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik denk dat je een M47 nodig hebt die achter een diesel vandaan komt.
Andere 5bakken zijn er niet, behalve de 4+1 die je al hebt.
edit: misschien zijn er M90's geleverd icm met de dieselmotoren maar dat weet ik niet, dat zou dan om 9x0's moeten gaan.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Klopt, en dan even opletten; er zijn twee soorten vliegwielhuizen voor de diesel, de huizen van de 240 serie en de huizen van de 740/940 serie.Het verschil is de hoek van inbouw van de dieselmotoren;de 240 heeft de diesel 10 graden meer naar de bijrijderskant hangen dan de 740/940, die hebben de diesel rechter op staan.
Overigens is de 4bak met overdrive gewoon orgineel geleverd hoor.
Berichten: 19
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2011
240diesel schreef:Klopt, en dan even opletten; er zijn twee soorten vliegwielhuizen voor de diesel, de huizen van de 240 serie en de huizen van de 740/940 serie.Het verschil is de hoek van inbouw van de dieselmotoren;de 240 heeft de diesel 10 graden meer naar de bijrijderskant hangen dan de 740/940, die hebben de diesel rechter op staan.
Overigens is de 4bak met overdrive gewoon orgineel geleverd hoor.
maar dat rijdt gewoon niet er komen nu 65er banden onder dan de 60ers
dus de 940bak zou niet passen ??? heb deze binnenkort los liggen en dan kijken we wel even
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Ik weet niet hoor maar heb ik het gehad over hoe e.e.a. rijdt?
Het was slechts een poging om je wat info te geven.
@Dop, er zijn M90's geleverd i.c.m. de dieselmotoren.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
en een "langere" achteras..?
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
740 TD met 4 bak en overdrive is gewoon origineel. Niets mis mee. Rijd al heel lang met een 4 bak overdrive, bevalt prima. Korte schakelen nooit iets van gemerkt. Als je tijd over hebt en je absoluut een 5 bak wilt zal daar best een mouw aan te passen zijn. iig geval veel succes met de juiste beslissing!
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 19
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2011
volvosvenska schreef:740 TD met 4 bak en overdrive is gewoon origineel. Niets mis mee. Rijd al heel lang met een 4 bak overdrive, bevalt prima. Korte schakelen nooit iets van gemerkt. Als je tijd over hebt en je absoluut een 5 bak wilt zal daar best een mouw aan te passen zijn. iig geval veel succes met de juiste beslissing!
als je een 2,3 lpg met 5bak of een turbodiesel met een automaat gewendt bent tja dan valt dit tegen
en de versnellingsbak er toch achterweg moet, omdat de vorige eigenaar uit belgie, er veels te veel motorolie had in gegooid :-\
en daardoor de oliekeering achter de bak nu lek is tja dan moet dat bakje er toch achterweg
en ik weet niet of er ook een overdrive bak is met een andere verhouding ???
Berichten: 19
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2011
danielk schreef:Je kunt toch juist langzamer schakelen, het bereik van de 4 versnellingen is namelijk veel groter. Je kunt makkelijk 180 (een 230e haalt dat iig hehe) rijden in zn 4 zonder dat je echt super veel toeren maakt. Zeker in de bergen aan te raden, want die overdrive haalt ook je trekkracht omlaag.
En ja was standaard toen. De M90 kwam pas in de jaren 90. En 5 bak van de normale diesel, 2ltr, carb en 360 serie kon volgens Volvo het vermogen niet aan van de wat meer vermogenhebbende volvo motoren.
ik heb er nu 65 opgezet in plaats van de 60 orgineel nu heb ik ook geen tellerafwijking meer ??? als je 80 reed was dat volgens de navi maar 73km p u en de toeren vallen mee tct een m47bak