Berichten: 2.463
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zou vandaag even iemand helpen met de kleppen en ontsteking van zijn B200E in de 740. Nu ben ik niet zo bekend met de B200E met de ontsteking achter op de Nokkenas. Maar toen ik de motor hoorde lopen en het tijdstip ergens rond de 35-40 grd BDP zag bungelen dacht ik nog vrolijk. SLeutel 10 erbij.. Verdelerhuis beetje verdraaien en klaar is Skidje. Maar Skidje was niet snel klaar. Ik kon maar een kant op verdraaien. En wel: DE VERKEERDE KANT.
Dus met verdraaiing van de verdelerkap zullen we niet de gewenste 10-12 grd bereiken. Ergo het kan alleen ongeveer 35 en hoger!!!
Het lijkt me dat hier iets is misgegaan met de montage van de distributieriem. Klopt deze stelling?
Graag hoor ik jullie opmerkingen. Ik heb die kennis/vriend gevraagd eerst maar eens een nieuwe distririem te kopen met spanrol en klepdekselpakking.
Kan een verkeerde riemmontage de motor dit vreemde ontstekingstijdstip geven?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Lijkt mij niet, verdeler zit toch direkt op de nokkenas, anders moet de nokkenas ook verkeerd staan.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 70
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
De ontsteking kan je niet stellen bij een 740, dit is volledig electronisch geregeld. Waarom je de verdeler dan wel kan verdraaien achter op de kop weet ik ook niet.
Staat de nokkenas goed? Het merkteken staat een beetje verstopt onder de rand van het kunststof distributie kapje. Echter, boven in het midden zit een 'dopje' van de spuitgietmal die je voor het merkteken kan aanzien. Bij die van mij was door een voorganger dit 'dopje' wit geschilderd als zijnde het merkteken.
Ik schrok me lam toen ik bij het vervangen van de DB-riem de boel op tijd zette en zag dat de nokkenas er 3 tandjes naast stond. Hij stond dus wel goed op tijd, alleen niet bij het witgeverfde merkteken. EÃn of andere sjonnie had ook nog wat extra merktekens op de balans-as en de krukas gekliederd, waardoor de echte tekens niet eens meer te zien waren.
Loopt ie ook heel beroerd?
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.
745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Berichten: 2.463
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Nee. De volvo loopt niet echt beroerd. Maar de verdeler kan verdraaid worden en merkbaar effect hebben op het gedrag van de motor. Dus geheel electronisch lijkt het me dus niet!
Afijn.. Hij is aan een riemvervanging toe dus we zullen het eens losgooien en dan zien we wel....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.463
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Black Moose schreef:Lijkt mij niet, verdeler zit toch direkt op de nokkenas, anders moet de nokkenas ook verkeerd staan.
Hmm.. Als de riem niet goed gemonteerd is vermoedt ik zo dat de nokkenas ook niet goed staat en het ontstekingstijdstip idem! Tenzij er ergens een verborgen elctronische unit zit die op een bdp-sensor regelt wat ik betwijfel bij een K-Jet motor uit 1986!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 70
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.
745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Berichten: 68
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
Ik neem aan dat je dus probeert op stationair toerental het onstekingstijdstip af te stellen. En dit ontstekingstijdstip blijkt dus veel te vroeg te zijn. Hoogstwaarschijnlijk is het de vaccuumvervroeger die parten speelt. Waarschijnlijk is er het volgende aan de hand:
- het vaccuumslangetje is lek waardoor hij een te hoge druk meet
- het vaccuumslangetje is totaal los (niet te verwarren met total-loss;-))
- vaccuumslangetje zit verkeerd aangesloten waardoor hij niet de inlaatspruitstukdruk meet
- membraan van de vaccuumvervroeger is kapot
Wanneer je motor stationair draait moet het ontstekingstijdstip "later" worden. Op dat moment is er een lage druk (vaccuum) in het inlaatspruitstuk. In het geval dat je volgas geeft dan is hoge druk (vergelijkbaar met omgevingsdruk) in het inlaatspruitstuk. En dan moet het ontstekingstijdstip vroeger worden. Met andere woorden: volgens mij denk je ontstekingsvervroeger dat je volgas geeft.......
Berichten: 70
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
Er zit geen vacuumvervroeger op...
Mischien is de EZ-K kapoet?
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.
745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
14 March 2012, 23:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 March 2012, 23:34 door Marc1970.)
Deels toch wel, er is op sommige EZ-K systemen (m.n. de EZ118K op de B230K dacht ik) nog een aansluiting voor een vacuumslang op de ECU, die vervolgens het vacuumsignaal omzet naar een elektronisch signaal. Is ook te zien op de figuur 8.9 uit het zakboekje.
Die slangetjes gaan ook wel eens kapot.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
De bdp sensor zit bij de 740 meestal achter op het blok en meet op het vliegwiel.
Die staat dus altijd op tijd mits je je vliegwiel er goed op hebt zitten.
Er zijn wat uitvoeringen die hem daar niet hebben en die hebben hem in de ontsteking zitten achter op de kop.
Die kan je wel verdraaien als je de rubber dopjes weghaalt die er zitten.
En als de riem niet goed ligt is de nokkenas verdraait en dus ook de rotor in de ontsteking.
Dan kan hij van tijd staan.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970