Topics: 8
Wie kan mij helpen.
Mijn 240 turbo uit 84 heeft het volgende probleem.(of is het geen probleem?)
De turbo komt pas op gang bij z'on 3000 toeren, wat mij wat laat lijkt.
Ik heb het idee dat dat toch wat eerder moet gebeuren.
Wat zou het probleem kunnen zijn en wat kan ik hier aan doen.
groeten,
Bas
Hoi,
Het is gewoon standaard.
Het betreft een b19 blok, italiaans, met een standaard t3 en naar ik aanneem een standaard nokkenas.
Zou een intercooler wat helpen?
Topics: 64
Nee, want met een IC verlaat je nog wat het opspoelen, heeft nog een ietsje groter turbogat dan, je hebt wel wat meer power en met iets hogere turbodruk kun je dan wel rijden.
Topics: 33
wen er maar aan. met een b19et/ft kun je vrij weinig behalve lekker origineel laten en een ander het gunnen. gaat je aardig wat geld kosten om 1000 toeren eerder turbodruk te hebben
compressie met de b19 is namelijk al snel te hoog
Ah, duidelijk.
Nou, dan wen ik er maar aan.
Als ik echt wil racen, dan pak ik de T5R wel:biggrin:
Wel een heel verschil tussen de 240 en de 850, maar wel een genot om in te rijden en zo traag is het niet.
Alleen het turbogat is vrij groot. Niet te vergelijken met de 850.
Bedankt voor de reacties.
groeten,
bas
Topics: 22
Op zich is er wel best wat aan te doen.
Goeie uitlaat+downpipe van 2.5 of 3". de JT set van voor tot achter (3", 2 dempers) kost ergens 350 euro.
90+ spruitstuk helpt ook wat met opspoelen.
15G turbo spoelt ook sneller op maar is best wat gedoe om te monteren.
Welk turbinehuis heb je? .48 A/R of /63 A/R? lager getal = op lagere toeren opspoelen en wat minder top-end.
compressie kun je denk ik ook nog wel wat omhoog gooien voordat er problemen komen, zeker als je een dunnere koppakking gebruikt (zoek maar eens op tight squish). B19ET is echt sterk, gesmede zuigers, drijfstangen en krukas. Gaat niet snel iets aan stuk.
staat de ontsteking optimaal? mengsel ook goed? (meten = weten, wideband monteren bijvoorbeeld)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Zo JW, dat is een hoop informatie.
De compressie is op alle cilinders boven de 9.
Ik zal eerst de kleppen eens goed laten stellen, want dat is ook nodig.
Verder heb ik van afstellen weinig kaas gegeten.
Een 15 g is wel aan te komen via het 850 forum, en de rest van de spulletjes moet ook mogelijk zijn.
Het belangrijkste is dat eerst alles goed afgesteld is, dus als iemand mij daar mee kan helpen zou dat top zijn.
Ik zal ook eens kijken wat voor turbinehuis ik heb. Staat dat gewoon op de turbine?
groeten,bas
Topics: 31
Bas,
Ik ga mee ik de stelling van JW 240inzake de uitlaat. Ik heb zelf een B21ET, ook bij dit blok kwam de turbo pas in bij circa 3000 RPM (afhankelijk stand gasklep).
Nu een RVS Ferrita 3" gemonteerd (3" direct na de turbo tot en met eindpijpje). De flow is vele malen beter en de tegendruk lager dan de originele uitlaat. Het effect is geweldig, de turbo hoor je al fluiten vanaf 2000 Rpm en komt in bij 2500 RPM. Leuke van de Ferrita is de uitstekend pasvorm (1 uur werk) en de sound.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Topics: 21
gewoon een boostcontroller erop en gaan met de banaan! voor 60 euro staan ze op marktplaats heb de mijne nu al 3 jaar en het scheelt erg veel in vermogen. turbo komt veel eerder in! goede upgrade om wat meer vermogen uit je turbo te halen.
Ah, dan gaan we eerst alles maar eens goed afstellen.
De intercooler aansluiten. Deze zit er al in, maar er zitten geen slangen bij :frown:
Verder een leuke 3'' uitlaat, want dat is ook nog niet zo heel duur.
De druk zomaar omhoog gooien met een boostcontroller weet ik niet of dat zon goed idee is.
Je zal dan denk ik toch iets meer aan moeten passen.
Een grotere turbo laat ik nog even zitten, want dan zet ik liever een 18 of 19 t op de 850.
Ik ga dus nu eerst maar eens de intercooler aansluiten en kijken of ik ergens een leuke uitlaat kan vinden.
groeten,
bas