Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Volgens een maat (oud automonteur)van mij overtreed dit alle natuurwetten....?
Is dat zo?
Kan je normaal niet op gas starten in deze kou?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 2.853
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Die van mij start wel zonder choke, maar dan blijft ie op 600 toeren hangen, dus trek ik 'm ff uit puur om hem op de 900 toeren te krijgen.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tot ca. -10 kan ik m'n 144 starten op gas heb ik nu ondervonden, daarna wordt alles te stroperig en de accu te sloom.
De klassieke functie vd choke is mengselverrijking omdat er heel veel benzine blijft hangen aan het koude inlaatspruitstuk. De benzinedruppels worden wel omhoog gezogen uit de vlotterkamer maar vallen gelijk weer tegen de koude wanden, in plaats van dat ze verdampen en een lekker brandbaar mengsel vormen.
LPG (vooral propaan in de winter) is een gas als het eenmaal verdampt is, en blijft een gas, ook bij -14 (het kookpunt van propaan is -42) en mengt dus nog steeds prima met lucht.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Starten gaat bij mij ook bij erg lage temperaturen altijd zonder problemen op LPG (koudste tot nu toe bij mij ongeveer -15, bij onder -10 alleen kort daarna bevroren omdat ik met koude motor een helling op moet rijden, dus veel gas moet geven).
Choke: in 1 auto heb ik helemaal geen functionerende choke dus moet ik in het begin het gas met de voet iets vasthouden, met de choke in de andere auto is het wat makkelijker, de choke houdt het gas dan voor mij vast.
Bij erg lage temperaturen zal het starten hooguit door te stroperige olie en/of slechter accuvermogen moeilijker worden (heb ik zelf gelukkig geen problemen mee).
Berichten: 70
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
Bij een conventioneel LPG systeem werkt de choke niet eens omdat ie in het inlaat traject na het mengstuk zit. Het is dus alleen maar een extra restrictie.
Vaak wordt de choke er dan ook uitgehaald als er alleen nog maar op LPG gereden wordt. En als je dan wel een keer op benzine moet rijden trap je voor het starten het gaspedaal 3x in. Dan verzuip je hem als het ware, maar dat is dan de mengsel verrijking waardoor de motor wel sneller aanslaat. En dan moet je hem met het gaspedaal aan de praat houden.
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.
745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Niks unieks dus:frown:
Kan niet alles hebben... Een 245 is al uniek genoeg!
Helaas rijd de mijne nog niet op benzine:frown:
Ik weet inmiddels wel dat er 2 jaar geleden een revisiesetje op de carb. is gegaan, dat er geen filters tussen zitten en dat ik geen in-tank benz.pompje heb. Ik hoorde onlangs dat als het benz.peil laag staat, de mogelijkheid bestaat dat hij niet op benz rijd omdat er dan ergens een gaatje inzit of zo... maar daar moet ik me nog in verdiepen (ff tanken:biggrin
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998