Berichten: 7
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2011
Hallo,
Huidige auto 740 Turbo ic van 86' b2300ft met Dampgas installatie:redface:.
Is het mogelijk een 16v-kop op een 8v onderblok te zetten?Zit er verschil in of past alles luk raak op elkaar?
en.. als het kan is eventueel drukvulling mogelijk? Iemand ervaring
Groet
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Ja maar het is volgens mij makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet niet of er hier mensen zijn die het gedaan hebben. Maar vraag jezelf eerst eens af waarom je dat nou zo graag zou willen.
De 8v koppen zijn prima hoor. Je kan er nog een hoop aan optimaliseren. Zou echt de moeite niet doen, zeker niet als het een goede 740 betreft. Ja of je moet gewoon heel handig zijn natuurlijk.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
alles kan! in ieder geval moet je je goed afvragen wat je wil qua vermogen. 200 pk? 250 pk? 300 pk? pas tegen de 300 pk dan begint 16V het wel te winnen in value for money in upgrades. Daar komt nog bij dat als je bijvoorbeeld alleen de kop zou wisselen (incl aanpassen spruitstukken, flenzen zijn anders) dat je standaard turbo vaak dan direct de eerste volgende begrenzing is. En de standaard intercooler, management, uitlaat, koppeling etc.
trouwens, een B200 kun je wel een B234 kop op zetten maar dan heb je flinke overlap, de verbrandingskamer is dan een stuk breder dan de boring. Niet echt optimaal. Ook is zijn de B200/B230's van 1985-1989/1990 minder sterk, dunnere drijfstangen etc.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 534
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2007
Volgens mij is er ook geen verschil tussen 8V koppen voor B230's en B200's hoor.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Cojones schreef:Volgens mij is er ook geen verschil tussen 8V koppen voor B230's en B200's hoor.
nee, dat is er ook niet. maar bij de 16V wel en dat verschil is groter.
bij de 8v is volvo ook wat lui geweest, bij een B200/B19/B17 is de verbrandingskamer zeker 3-4 mm breder dan de boring. Daarbij minder erg door de vorm van de kamer en de plaatsing van de kleppen. Bij een 16V is het nog minder mooi om het zo te doen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
In onderstaande link staan nog wat verschillen tussen de 8V en 16V varianten. Misschien is de meeste info al bekend, misschien heb je er nog wat aan. Het heeft mij in ieder geval weer een stukje wijzer gemaakt:
http://www.strikeengine.com/volvo-parts-...guide.html
Berichten: 534
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2007
Jw240 schreef:nee, dat is er ook niet. maar bij de 16V wel en dat verschil is groter.
bij de 8v is volvo ook wat lui geweest, bij een B200/B19/B17 is de verbrandingskamer zeker 3-4 mm breder dan de boring. Daarbij minder erg door de vorm van de kamer en de plaatsing van de kleppen. Bij een 16V is het nog minder mooi om het zo te doen.
Ah, duidelijk! Kop uit Italië halen dus...
Berichten: 7
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2011
Heren alvast bedankt voor de info,
Het doel licht rond de 250pk, dat zou mooi zijn.
Uiteraard speelt geld een rol, vandaar het volgende idee.
Optie 1
Kopen van een van de laatste B230Ft 8v, vanwege de dikkere drijfwerk. (kost geen drol)
Dan kan ik mijn eigen orginele blok behouden en knal ik deze neue over.
Kopvlakken, omdat gas een hogere klopvastheid heeft moet dit geen problemen geven denk ik. (Misschien red ik het al met een dunnere pakking, geen ervaring)
Andere nokkenas en een ander spaghetti spruitstuk. Turbo behouden
Dan de vraag, kan dit? Niet alleen mechanische maar vooral elektrische gedeelte? Zou ik mijn inlaatspruitstuk over kunnen bouwen zonder problemen?
Alvast bedankt voor de reacties en links,
Mvg Ruben
Berichten: 1.718
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
250 pk is ook goed te doen met 8v, is een stuk goedkoper. Bij een 16V ombouw icm B230 moet je ook denken aan een ander spanrolsysteem, bv van Yoshifab. Zo zijn er nog wel meer dingen die je aan moet passen. Inlaatspruitstuk past geloof ik niet ivm de rembekrachtiger (bij een 240 in ieder geval, weet niet precies of dat ook zo is bij een 740).
Weet niet wat voor turbo (standaard?), maar dit zal eerder de bottleneck worden...
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Het doel licht rond de 250pk, dat zou mooi zijn.
Uiteraard speelt geld een rol, vandaar het volgende idee.
Grappig wel hoe makkelijk het altijd weer is om 250 pk te behalen!!
Optie 1
Kopen van een van de laatste B230Ft 8v, vanwege de dikkere drijfwerk. (kost geen drol)
Dan kan ik mijn eigen orginele blok behouden en knal ik deze neue over.
Buiten dat je in de war bent met een FK snap ik niet waarom je een FT wilt om je eigen blok te behouden!!
Kopvlakken, omdat gas een hogere klopvastheid heeft moet dit geen problemen geven denk ik. (Misschien red ik het al met een dunnere pakking, geen ervaring)
Wanneer geeft dat wel problemen?
Andere nokkenas en een ander spaghetti spruitstuk. Turbo behouden
En huppakee 250 pk!!
Groeten van Frans