Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 16v Turbo bouwen?
#1
Hallo,

Huidige auto 740 Turbo ic van 86' b2300ft met Dampgas installatie:redface:.

Is het mogelijk een 16v-kop op een 8v onderblok te zetten?Zit er verschil in of past alles luk raak op elkaar?
en.. als het kan is eventueel drukvulling mogelijk? Iemand ervaring

Groet
Antwoord
#2
Ja maar het is volgens mij makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet niet of er hier mensen zijn die het gedaan hebben. Maar vraag jezelf eerst eens af waarom je dat nou zo graag zou willen.

De 8v koppen zijn prima hoor. Je kan er nog een hoop aan optimaliseren. Zou echt de moeite niet doen, zeker niet als het een goede 740 betreft. Ja of je moet gewoon heel handig zijn natuurlijk.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#3
alles kan! in ieder geval moet je je goed afvragen wat je wil qua vermogen. 200 pk? 250 pk? 300 pk? pas tegen de 300 pk dan begint 16V het wel te winnen in value for money in upgrades. Daar komt nog bij dat als je bijvoorbeeld alleen de kop zou wisselen (incl aanpassen spruitstukken, flenzen zijn anders) dat je standaard turbo vaak dan direct de eerste volgende begrenzing is. En de standaard intercooler, management, uitlaat, koppeling etc.

trouwens, een B200 kun je wel een B234 kop op zetten maar dan heb je flinke overlap, de verbrandingskamer is dan een stuk breder dan de boring. Niet echt optimaal. Ook is zijn de B200/B230's van 1985-1989/1990 minder sterk, dunnere drijfstangen etc.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Volgens mij is er ook geen verschil tussen 8V koppen voor B230's en B200's hoor.
Antwoord
#5
Cojones schreef:Volgens mij is er ook geen verschil tussen 8V koppen voor B230's en B200's hoor.
nee, dat is er ook niet. maar bij de 16V wel en dat verschil is groter.

bij de 8v is volvo ook wat lui geweest, bij een B200/B19/B17 is de verbrandingskamer zeker 3-4 mm breder dan de boring. Daarbij minder erg door de vorm van de kamer en de plaatsing van de kleppen. Bij een 16V is het nog minder mooi om het zo te doen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
In onderstaande link staan nog wat verschillen tussen de 8V en 16V varianten. Misschien is de meeste info al bekend, misschien heb je er nog wat aan. Het heeft mij in ieder geval weer een stukje wijzer gemaakt:

http://www.strikeengine.com/volvo-parts-...guide.html
Antwoord
#7
Jw240 schreef:nee, dat is er ook niet. maar bij de 16V wel en dat verschil is groter.

bij de 8v is volvo ook wat lui geweest, bij een B200/B19/B17 is de verbrandingskamer zeker 3-4 mm breder dan de boring. Daarbij minder erg door de vorm van de kamer en de plaatsing van de kleppen. Bij een 16V is het nog minder mooi om het zo te doen.
Ah, duidelijk! Kop uit Italië halen dus...
Antwoord
#8
Heren alvast bedankt voor de info,

Het doel licht rond de 250pk, dat zou mooi zijn.
Uiteraard speelt geld een rol, vandaar het volgende idee.


Optie 1
Kopen van een van de laatste B230Ft 8v, vanwege de dikkere drijfwerk. (kost geen drol)
Dan kan ik mijn eigen orginele blok behouden en knal ik deze neue over.

Kopvlakken, omdat gas een hogere klopvastheid heeft moet dit geen problemen geven denk ik. (Misschien red ik het al met een dunnere pakking, geen ervaring)
Andere nokkenas en een ander spaghetti spruitstuk. Turbo behouden

Dan de vraag, kan dit? Niet alleen mechanische maar vooral elektrische gedeelte? Zou ik mijn inlaatspruitstuk over kunnen bouwen zonder problemen?

Alvast bedankt voor de reacties en links,
Mvg Ruben
Antwoord
#9
250 pk is ook goed te doen met 8v, is een stuk goedkoper. Bij een 16V ombouw icm B230 moet je ook denken aan een ander spanrolsysteem, bv van Yoshifab. Zo zijn er nog wel meer dingen die je aan moet passen. Inlaatspruitstuk past geloof ik niet ivm de rembekrachtiger (bij een 240 in ieder geval, weet niet precies of dat ook zo is bij een 740).

Weet niet wat voor turbo (standaard?), maar dit zal eerder de bottleneck worden...
Antwoord
#10
Het doel licht rond de 250pk, dat zou mooi zijn.
Uiteraard speelt geld een rol, vandaar het volgende idee.
Grappig wel hoe makkelijk het altijd weer is om 250 pk te behalen!!

Optie 1
Kopen van een van de laatste B230Ft 8v, vanwege de dikkere drijfwerk. (kost geen drol)
Dan kan ik mijn eigen orginele blok behouden en knal ik deze neue over.
Buiten dat je in de war bent met een FK snap ik niet waarom je een FT wilt om je eigen blok te behouden!!

Kopvlakken, omdat gas een hogere klopvastheid heeft moet dit geen problemen geven denk ik. (Misschien red ik het al met een dunnere pakking, geen ervaring)
Wanneer geeft dat wel problemen?

Andere nokkenas en een ander spaghetti spruitstuk. Turbo behouden
En huppakee 250 pk!!
Groeten van Frans
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke turbo's passen allemaal op een 740 TIC B200ET? Harry 13 16.809 15 April 2018, 20:32
Laatste bericht: s-mannetje
  760 turbo met lsd of zoiets? skidje 8 6.390 31 October 2011, 23:29
Laatste bericht: Jerry
  Mijn good old 740 Turbo terug!!!!! volvo200liefhebber 10 10.084 23 August 2008, 14:00
Laatste bericht: Jelmar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)