11 August 2008, 13:17
Na 2 jaar heb ik weer mijn good old witte 740 Turbo terug.
Begin 2006 kocht ik een redelijke Volvo 740 Turbo 2.0 Estate met de nodige optische fouten en wat achterstallig onderhoud.
Eerst heb ik toen de koets aangepakt:motorkap,2 deuren en de achterklep vervangen,in de deal zat ook een 740 Diesel estate met een kapot blok voor de sloop,daarna heb ik hem technisch weer in orde gemaakt.
Een half jaar later heb ik hem verkocht ivm werk/ruimte/tijd.......
De auto is nu terug in mijn bezit gekomen met een kapotte kabelboom,het is dus weer een rollend project geworden.
Voorlopig heb ik hem opgeslagen en heb ik al reserve delen voor oa de Motronic verzameld,met dank aan jelmar ;D
Ik vond nog een foto van de Turbo in betere tijden,op vakantie in Italië
de auto had ik al behoorlijk opgeleukd met de volgende zaken:
16" Hydra velgen
dikke armsteun met bekerhouders
hondenrek
nieuwe mistlampen
bagagemat
kunstof vloermatten
snowcap
Nieuwere halfleren voorstoelen uit een 940 met vaste hoofdsteunkussens
Het dak is een jaar geleden overgespoten ivm roest rondom het schuifdak(meteen gerepareerd)
Vorig jaar is er een gereviseerde cilinderkop gemonteerd.
Oftewel het is verder nog een erg mooie auto met in mijn ogen de fraaiste neus;-)
In mijn ogen is het al een klassieker en het valt mij op dat de 740's oude model toch wel zeldzaam worden op de weg.
Ik heb plannen om de auto te gaan tunen. Hoe dat weet ik nog niet en daar ga ik de komende tijd eens onderzoek naar doen.
Een mogelijkheid is een Megasquirt 2 motormanagement in te bouwen(een kennis is dat nu ook aan het bij een 744 Turbo met hetzelfde blok,een B200ET, in combinatie met een andere Turbo.
Mijn doel is om dan ongeveer 250 pk uit het blok te laten komen.
Een andere oplossing is een B230FK blok tunen,dus compleet met LH 2.4 en een grotere Turbo en een M90 versnellingsbak uit een 940 LPT te nemen als ik een geschikte sloper tegenkom.
Iemand nog suggesties :
Maar voorlopig gebeurd er niets met de auto en staat hij samen met een prachtige 745 GLE USA-uitvoering(petrolgreen metallic met beige leer) van een maat gestald in een boerenschuur. Nu op mijn gemak eens kijken hoe ik dit beest weer op ga bouwen en dan van de winter lekker sleutelen. Ik heb net een belastingvrije 244 gerestaureerd dus ga daar lekker mee rijden,heeft ook nog een paar kleine klusjes nodig om perfect te krijgen.
Begin 2006 kocht ik een redelijke Volvo 740 Turbo 2.0 Estate met de nodige optische fouten en wat achterstallig onderhoud.
Eerst heb ik toen de koets aangepakt:motorkap,2 deuren en de achterklep vervangen,in de deal zat ook een 740 Diesel estate met een kapot blok voor de sloop,daarna heb ik hem technisch weer in orde gemaakt.
Een half jaar later heb ik hem verkocht ivm werk/ruimte/tijd.......
De auto is nu terug in mijn bezit gekomen met een kapotte kabelboom,het is dus weer een rollend project geworden.
Voorlopig heb ik hem opgeslagen en heb ik al reserve delen voor oa de Motronic verzameld,met dank aan jelmar ;D
Ik vond nog een foto van de Turbo in betere tijden,op vakantie in Italië
de auto had ik al behoorlijk opgeleukd met de volgende zaken:
16" Hydra velgen
dikke armsteun met bekerhouders
hondenrek
nieuwe mistlampen
bagagemat
kunstof vloermatten
snowcap
Nieuwere halfleren voorstoelen uit een 940 met vaste hoofdsteunkussens
Het dak is een jaar geleden overgespoten ivm roest rondom het schuifdak(meteen gerepareerd)
Vorig jaar is er een gereviseerde cilinderkop gemonteerd.
Oftewel het is verder nog een erg mooie auto met in mijn ogen de fraaiste neus;-)
In mijn ogen is het al een klassieker en het valt mij op dat de 740's oude model toch wel zeldzaam worden op de weg.
Ik heb plannen om de auto te gaan tunen. Hoe dat weet ik nog niet en daar ga ik de komende tijd eens onderzoek naar doen.
Een mogelijkheid is een Megasquirt 2 motormanagement in te bouwen(een kennis is dat nu ook aan het bij een 744 Turbo met hetzelfde blok,een B200ET, in combinatie met een andere Turbo.
Mijn doel is om dan ongeveer 250 pk uit het blok te laten komen.
Een andere oplossing is een B230FK blok tunen,dus compleet met LH 2.4 en een grotere Turbo en een M90 versnellingsbak uit een 940 LPT te nemen als ik een geschikte sloper tegenkom.
Iemand nog suggesties :
Maar voorlopig gebeurd er niets met de auto en staat hij samen met een prachtige 745 GLE USA-uitvoering(petrolgreen metallic met beige leer) van een maat gestald in een boerenschuur. Nu op mijn gemak eens kijken hoe ik dit beest weer op ga bouwen en dan van de winter lekker sleutelen. Ik heb net een belastingvrije 244 gerestaureerd dus ga daar lekker mee rijden,heeft ook nog een paar kleine klusjes nodig om perfect te krijgen.