Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn good old 740 Turbo terug!!!!!
#1
Na 2 jaar heb ik weer mijn good old witte 740 Turbo terug.

Begin 2006 kocht ik een redelijke Volvo 740 Turbo 2.0 Estate met de nodige optische fouten en wat achterstallig onderhoud.
Eerst heb ik toen de koets aangepakt:motorkap,2 deuren en de achterklep vervangen,in de deal zat ook een 740 Diesel estate met een kapot blok voor de sloop,daarna heb ik hem technisch weer in orde gemaakt.
Een half jaar later heb ik hem verkocht ivm werk/ruimte/tijd.......

De auto is nu terug in mijn bezit gekomen met een kapotte kabelboom,het is dus weer een rollend project geworden.
Voorlopig heb ik hem opgeslagen en heb ik al reserve delen voor oa de Motronic verzameld,met dank aan jelmar ;D

Ik vond nog een foto van de Turbo in betere tijden,op vakantie in Italië

[Afbeelding: Foto-3PSQ7CJG.jpg]

[Afbeelding: Foto-P3EIJLIM.jpg]


de auto had ik al behoorlijk opgeleukd met de volgende zaken:
16" Hydra velgen
dikke armsteun met bekerhouders
hondenrek
nieuwe mistlampen
bagagemat
kunstof vloermatten
snowcap
Nieuwere halfleren voorstoelen uit een 940 met vaste hoofdsteunkussens
Het dak is een jaar geleden overgespoten ivm roest rondom het schuifdak(meteen gerepareerd)
Vorig jaar is er een gereviseerde cilinderkop gemonteerd.

Oftewel het is verder nog een erg mooie auto met in mijn ogen de fraaiste neus;-)
In mijn ogen is het al een klassieker en het valt mij op dat de 740's oude model toch wel zeldzaam worden op de weg.

Ik heb plannen om de auto te gaan tunen. Hoe dat weet ik nog niet en daar ga ik de komende tijd eens onderzoek naar doen.
Een mogelijkheid is een Megasquirt 2 motormanagement in te bouwen(een kennis is dat nu ook aan het bij een 744 Turbo met hetzelfde blok,een B200ET, in combinatie met een andere Turbo.
Mijn doel is om dan ongeveer 250 pk uit het blok te laten komen.
Een andere oplossing is een B230FK blok tunen,dus compleet met LH 2.4 en een grotere Turbo en een M90 versnellingsbak uit een 940 LPT te nemen als ik een geschikte sloper tegenkom.
Iemand nog suggesties :Smile

Maar voorlopig gebeurd er niets met de auto en staat hij samen met een prachtige 745 GLE USA-uitvoering(petrolgreen metallic met beige leer) van een maat gestald in een boerenschuur. Nu op mijn gemak eens kijken hoe ik dit beest weer op ga bouwen en dan van de winter lekker sleutelen. Ik heb net een belastingvrije 244 gerestaureerd dus ga daar lekker mee rijden,heeft ook nog een paar kleine klusjes nodig om perfect te krijgen.
Antwoord
#2
mooie bak, goeie kleur ook trouwens voor die auto.
het overwegen wat je technisch allemaal zou kunnen doen is vaak al net zo leuk als het uitvoeren ervan......
succes met de overwegingen
Antwoord
#3
nice, ;D ;D........ maare.............
Citaat:Een mogelijkheid is een Megasquirt 2 motormanagement in te bouwen(een kennis is dat nu ook aan het bij een 744 Turbo met hetzelfde blok,een B200ET, in combinatie met een andere Turbo.
goh, laat me raden ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#4
Nee PP,jij mag niet raden 8)

Eerst die 744 zien rijden en dan eens kijken of het wat voor mijn 740 is Tongue
Antwoord
#5
ik denk...staat ie nouw te koop!? :Smile

Maar gelukkig niet zeg.

Gewoon MS2tje erin, PLX lambda...en gaan met die banaan! Erg leuk en wit is nu weer helemaal hip he, dat weet je. Gewoon een van de mooiere 740 tic's die over zijn denk ik zo. ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
Nee,hij wordt niet verkocht ;D

Nu op mijn gemakje eens kijken hoe ik hem weer op de weg krijg Tongue
Antwoord
#7
De eerste spullen voor een totaal ombouw van de motor zijn zeker.
Wij hebben net een Volvo 940 LPT van 1995 met een B230FK en een M90 versnellingsbak voor de onderdelen gekocht :Smile De motor en de bak gaan dus in de 740 en dan mag Jelmar zich uitleven ;D

Volgende week gaan wij hem ophalen uit Duitsland.
Antwoord
#8
Voorlopig plan is om de B200ET eruit te halen met de M46 en deze te vervangen door de B230FK en de M90.
De turbo van de LPT is een Mitsubishi 13C en deze dan te vervangen door een ander exemplaar die hogere druk levert.De nokkenas uit de B200ET is een A-type en deze in de B230FK te monteren.
Wat te doen met de elektronica? Dat is nog even de vraag maar een Megascuirt 2 lijkt de beste oplossing.
De huidige kabelboom is slecht dus onbruikbaar en voor een LH 2.4 toch totaal ongeschikt.

Daar zijn wij dus nog niet uit.
Jelmar zou het turboverhaal doen en eventueel de Megascuirt inbouwen en afstellen.

Leuke stof om over te te kletsen tijdens de koffiebreaks in de schuur ;D

Het totale plan is nog niet klaar en definitief,de diverse spullen zijn al wel voorhanden :Smile
Antwoord
#9
*laughs an evil laugh* ;D ;D ;D 8)

Antwoord
#10
dito hier, keep me posted!!! ;D ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke turbo's passen allemaal op een 740 TIC B200ET? Harry 13 16.809 15 April 2018, 20:32
Laatste bericht: s-mannetje
  740 16v Turbo bouwen? bouwman740 10 11.863 9 December 2011, 08:48
Laatste bericht: Volvimus
  760 turbo met lsd of zoiets? skidje 8 6.390 31 October 2011, 23:29
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)