Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230 contactpuntjes branden door
#1
Goedendag,

ben bezig met een projectje (1 van), zomaar omdat het kan en het erg interessant vind hoe alles in elkaar zit.

Waar ben ik mee bezig?

Zal eerlijk zeggen, hoewel ik zelf de oudere volvo's een warm hart toedraag cross ik ook met volvo's (deze zijn vaak niet meer te redden en vanaf '87 natuurlijk), misschien zijn jullie hier wel niet zo gek op maar voor diegene die me een handje wil helpen en dit ook wel interessant vinden heb ik een vraag...

Heb een 740 gekocht waar ik wat mee wil experimenteren. Hier zit een B230K in, dus met ontsteking bij het schutbord.
Nu heb ik er een ford v6 carburateur opgezet (waarom? Na mij inziens kan ik hier meer vermogen uit de motor halen, en ook geen vacuumslangen etc), dus handgemaakte inlaat erop en ontsteking voor op de motor gezet.
De motor heeft een paar keer gelopen, maar telkens nadat ie ca. een minuut gelopen heeft branden mij de contactpuntjes door.
Hoe kan dit? Geen idee, dus dacht probeer het met een elektronische ontsteking. Ook dit was geen succes, kom er niet goed uit welke ontsteking ik moet hebben en heb geen draadschema... Wel weet ik dat ik een ontsteking van oudere type volvo 240/245 moet hebben.

Maarja, toen schoot me te binnen om er maar weer gewone contactpuntjes op te zetten, maar dan met een weerstand ertussen. Weet iemand of dit kan, of heeft iemand een ander idee?

Mvg. Rene
Antwoord
#2
Je kan niet zomaar verdeler en bobine mengen. De B230K had ws. een ontsteking met Hall gever achterop, deze hebben een lagere primaire weerstand in de bobine dan de oudere 240 waar je de puntjesverdeler uit hebt.

Ik denk dat de bobine teveel stroom door de contactpunten trekt op enig moment. Probeer eens een bobine uit een puntjes-auto. Of zet inderdaad een weerstand van 1 ohm tussen de draad naar de bobine en kijk of de puntjes langer heel blijven.
Of zoek een verdeler met Hall gever uit een 240, deze bestaan ook ergens.

Een andere factor is de condensator aan de verdeler, als deze kapot is gaan de puntjes ook hard achteruit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bedankt voor de tip Marc, ga het dan maar is proberen met een weerstand ertussen. Toevallig nog een ontsteking liggen?
Antwoord
#4
Overigens interessante discussie op google: ford v6 carburateur
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230 FK hulpas Volvo240 2 693 10 July 2024, 09:50
Laatste bericht: sludge
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 804 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 28 23.453 6 September 2022, 08:40
Laatste bericht: skidje
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.513 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.421 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 15.104 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 3.059 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 3.891 8 December 2019, 18:11
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 5.202 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 61.235 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)