Berichten: 17
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2005
Hallo,
weet iemand of ik ook velgen + banden van een 850,(195/60 / 15) kan monteren op een 240?
Het is ook vijfgaats, maar ik weet niet of de steek hetzelfde is, en of ze verder passen.
Groetjes,
Tonie
velgen hebben vlgs mij een andere steek.
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
steek is hetzelfde, namelijk 108, maar de ET waarde is 43 en dat moet 25 zijn.
Gevolg is dat de velg tegen de remklauw aan zit.
Zou dus een spacer tussen moeten van minimaal 18 mm en langere wielbouten en dat is nou juist onverantwoord.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
hoezo is dat onverantwoord. Ik weet dat het wettelijk eigenlijk niet toegestaan is trouwens. Mijn broertje had het er toevallig nog over dat hij het op zn BMW 318i (E30) ging monteren ook omdat hij wat afwijkende velgen had gekocht. Maar leg eens uit waarom het onverantwoord is dan
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
Onverantwoord en wettelijk verboden, omdat de afstand tot het wiellager veel groter wordt.
Door de hevelwerking komt er veel te veel druk op het wiellager, waardoor er niet alleen veel sneller slijtage op treed, maar ook het wiellager het spontaan kan begeven.
En dat wiellager is toch echt het enigste waar het wiel mee vast zit.
Berichten: 1.090
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
Hoezo? Je verplaatst 'het hart' juist toch naar de oorspronkelijke afstand; in dit geval gaat dat van meer druk en dientengevolge slijtage niet op. In het geval van een wiel verder naar buiten zetten voor 'het mooie' (sommigen noemen dat zelfs 'tuning') en waarmee je de ET waarde feitelijk veranderd, heb je gelijk.
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
De binnen- en buitenrand van de velg blijven wel op dezelfde plaats, daar heb je gelijk in, maar het hart van de velg verplaats je naar buiten.
Bovendien moet je langere wielbouten monteren, anders kom je schroefdraad te kort.
Allemaal dingen die de constructie in sterkte doen dalen.