Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Omdat mijn koelwaterniveau steeds heel langzaam zakt [1 liter per maand] en ik [en de garage] nergens een lek kunnen bespeuren heb ik BAR'S LEAKS gekocht om de haarscheurtjes te dichten. Nu staat er op het blikje dat ik het niet in het expansievat moet gieten maar in de bovenste radiatorslang, dit in verband met eventueel te weinig circulatie in het expansievat.
Mijn vraag is of ik dan eerst de vloeistof af moet tappen of dat ik de bovenste slang zonder problemen los kan gooien. [Ik ga uit van een koude motor!] Wie heeft hier ervaring mee?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De vloeistof staat tot bijna bovenin de radiateur, beetje aftappen scheelt een hoop gespetter.
Mijn motorblok had een miniem lek, dat bleek uiteindelijk langs de achterste vriesplug te verdwijnen, liep zo via de zwarte oliedrab naar beneden, en verdween spoorloos. Kijk daar eens naar
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Beter de oorzaak van de lekjes opsporen en oplossen.
Bar Leak's hecht zich overal in het koelsysteem vast. Gelukkig verkoopt BarLeaks naast de zwarte blikjes ook groene blikjes waarmee hun eigen troep weer opgeruimd kan worden:biggrin:
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
dat is troep en de verkeerde kanalen raken verstopt. liever niet gebruiken, krijg je spijt van.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Marc: Ik wil het best checken maar ... waar zit die plug? En waar dient deze voor?
Jos245 en 242-turbo: is er ook 'goeie' troep die ik erin kan gooien? [Ik hoop trouwens dat ik die Bar's leaks nog terug kan brengen; 15 euro voor een blikje vond ik behoorlijk prijzig.]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het is niet dat Bar's Leaks in het bijzonder prut is, maar al die lapmiddelen zijn prut.
De vriespluggen zijn 4 schijven aan weerskanten van het motorblok, wat groter dan een rijksdaalder. De vierde vriesplug, uitlaatzijde, je ziet de blauwgroene vloeistof langs de rand piepen. Dit is het "disc type" zoals op jouw B23A, er is ook een "cup type" vriesplug.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb ze gecheckt maar zie niets vreemds. Aan de inlaatzijde zit langs de voorste vriesplug een soort witte afzetting maar vocht zie en voel ik niet.
Ik moet het maar in de gaten blijven houden en af en toe iets bijvullen ...
[Bar's Leaks gaat terug.]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Witte kristallen en korsten zijn typisch afkomstig van koelvloeistof. Ws. lekt het alleen onder druk, en heel langzaam, deed mijn vriesplug ook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
voel na een van 30-45 minuten even aan de koelslangen of die hard zijn. mag "slappe spierballen" hard zijn, vrij zacht eigenlijk. harder is niet goed
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Kijk ook even of alle slangenklemmen goed vast zitten. Met name op de aansluiting aan de achterzijde van het blok en bij je kachel.