Berichten: 18
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2011
Uit de kachel van mijn 244 blijft warme lucht komen. Nu heb ik al het een en ander op het forum gelezen en ik begrijp dat dit komt door een lekkende kachelkraan.
Ik heb ook al aan het stelschroefje gedraaid, maar gaf geen resultaat dus wil ik nu de kachelkraan maar gaan vervangen.
Maar wat is wijsheid, de originele kraan kopen of het vervangende type (stuk goedkoper). Dan zou je voor het vervangende type kiezen, maar ik hoorde pas dat dit type ook niet goed afsluit.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wim
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Ik heb het vervangende type maar deze sluit niet 100% af. Het is wel te doen, vind ik.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
absoluut nog geen imitatie plaatsen! die zijn allemaal fout en sluiten niet 100% af. zeer hinderlijk als het buiten 30 graden is en er komt warmere lucht uit de roosters. alleen origineel monteren
nieuwe imitaties zijn in productie op dit moment
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Of doe eens zo gek als ik: haal de kraan uit elkaar en vervang het rubbertje. Vreselijk gepruts maar het zit nu al een jaar.
Weet het, vervangen is beter maar ik zag het als een uitdaging.
Was het niet zo dat een kraan voor een 7xx ok past met aangepaste slangen? Alleen werkt de automatische temperatuurregeling niet meer.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Kwekkel schreef:Was het niet zo dat een kraan voor een 7xx ok past met aangepaste slangen?
in uiterste nood doe ik dat wel eens inderdaad. inmiddels rijden die ook al een stuk of 4-5 zo rond maar ideaal is het niet
Berichten: 18
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2011
Dan denk ik dat ik nog maar eens een keertje naar Dordrecht ga.
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Kan natuurlijk ook dat de bedieningskabel los is geraakt. Als de buitenkabel uit zijn klem schiet, gaat de hele buitenkabel heen en weer zonder dat de kachel sluit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 625
Topics: 25
Lid sinds: Aug 2006
242-turbo schreef:absoluut nog geen imitatie plaatsen! die zijn allemaal fout en sluiten niet 100% af. zeer hinderlijk als het buiten 30 graden is en er komt warmere lucht uit de roosters.
ik weet het..
gewoon vervangen!
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Ha ik heb precies hetzelfde.
Vorig jaar m'n kachelkraan vervangen omdat hij dus totaal geen warme lucht gaf (ding was helemaal kapot), maar nu heb ik dus met 30 graden echt gruwelijk hete lucht in de auto... pff!
Overigens was het niet bijzonder veel werk om die kraan te vervangen in een 244. Je kan er redelijk goed bij komen.
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Kwekkel schreef:Of doe eens zo gek als ik: haal de kraan uit elkaar en vervang het rubbertje. Vreselijk gepruts maar het zit nu al een jaar.....
Helaas... de kraan heeft het vandaag begeven. Nu las ik diverse andere fora dat een kraan uit een Volkswagen Golf 1 zonder al te veel gedoe past en prima werkt. Voordeel: kost maar 15 USD inclusief verzenden. Ik heb hem besteld dus we gaan het zien.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden