Topics: 23
Ik heb weer een projectje bedacht en electronisch gezien is het vrij makkelijk uit te voeren. Maar ik heb een kraan nodig die electrisch open getrokken kan worden.Bijvoorbeeld een soort LPG afsluiter maar dan met een grotere diameter. Ik wil proberen de watertemperatuur in een bepaald gebied van de motor op 30 graden te handhaven in plaats van 90 graden. Iemand een idee ?
Topics: 5
Automatische tuin bewaterings installaties gebruiken electrisch bediende kraantjes...
Werken meestal op 12 volt wegens veiligheidsredenen, dus zou OK moeten werken in een wagen!
Ik denk dat de kleinste modelletjes een halve inch doorgang hebben...
Success met je vaporizer temperatuur controle 8)
Topics: 44
waarom en waar wil je die kraan gaan toepassen en wat is dan het voordeel
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 5
Als ik het goed begrijp in de aanvoerleiding van het koelwater naar de LPG verdamper.
Om correct te werken mag deze verdamper niet bevriezen wanneer het vloeibare LPG omgezet wordt in gas. Verdamping onttrekt warmte.
Dus 30 graden is ruim voldoende om de verdamper perfect te laten werken, maar het koelwater kan oplopen tot 90 graden, met als gevolg dat je warm gas inblaast. Warm gas is vermoed ik dunner, dus krijg je minder energie per volumetrische eenheid gas...
Ik dacht dat Bozzma ergens schreef dat het verschil zou kunnen oplopen tot 4% meer vulling bij slechts 30 graden...
Wat aardig is meegenomen
Moet je natuurlijk de verdamper netjes op die 30 graden kunnen houden, vandaar die electrische kraan...
Zal ie ook wel door de MS laten aansturen zeker 8) 8)
Topics: 11
Wil je dan een appart circuit maken met z'n eigen radiatortje? Want ik denk dat het koelwater van de motor wel wat warmer is dan 30 graden :roll:
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Topics: 82
Ik had ook al gemerkt dat het gas wel erg warm de motor inging, maar dacht de andere kant op. Hoe zou ik de lagedrukslang kunnen koelen?
Misschien met rijwind door hem onder het motorblok door te laten lopen?
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 23
Ha ! Mensen letten op hier !
Inderdaad, het doel is de verdamper op 30 graden te houden. Dit heeft inderdaad een effect op de cilindervulling van ongeveer 3-4 %. De koelere inlaatlucht zorgt voor een hogere detonatiegrens en mijn injectoren worden nu stikheer, deze kan ik dan ook wat koeler laten werken.
Ik zat te denken aan een hele simpele radiatorschakeling die voor de aftermarket fans gebruikt worden. Maar zelf iets in elkaar knutselen met een hysterese moet ook niet al te lastig zijn.
De verdamper krijgt normaal een shot van 90 graden koelvloeistof en zal het gas op dezelfde temperatuur brengen. Bij 0 graden celcius komt het LPG de verdamper niet meer uit. Bij 20 graden celcius is de dampspanning ongeveer 10 bar. Ruim voldoende om in dampvorm de motor in te lopen.
Iedere keer als de kraan opengaat zal er een shot van 90 graden warme koelvloeistof de verdamper binnen lopen. Maar de verdamper ontrekt razendsnel warmte van de omgeving. Ze werkt eigenlijk als airco (hee ! Idee !) Als je dus de hysterese klein genoeg maakt zal de temperatuur van de verdamper zo goed als stabiel blijven. Target is ergens tussen de 10 en de 30 graden. Hoe kouder hoe beter, maar de boel mag niet bevriezen, natuurlijk !
Ik heb inderdaad in Hilversum een bedrijf gevonden die dergelijke kranen levert. Eens kijken of ik er wat mee kan.
Wordt vervolgd !
Bij een normaal verdampersysteem kan je de aanvoerslang van de verdamper beter kort houden, afhankelijk van het type verdamper. Met een intercooler werken is dus niet zo'n succes. Met LPG injectie zou het wel kunnen, maar de thermostaatschakeling lijkt mij geschikter.
Topics: 30
Jeroen,
Ik zat net de site van hek uit enschede te bekijken. Ik laat mijn km teller daar reviseren.
Kijk eens op de site, en dan bij specials. Volgens mij is dit wat je zoek nl een Elektronisch geregelde kachelkraan. Beetje aan de prijs, maar het is er dus wel.
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Topics: 30
Ojah adres is misschien ook wel handig
http://www.hek-bv.nl/
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst