Berichten: 48
Topics: 19
Lid sinds: May 2011
Dag allen,
Ik heb een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ten eerste moet ik een aantal onderdelen bestellen maar weet ik niet zeker welke ik moet hebbenâ¦
Ik heb een Volvo 142 met een B20A uit 1975
Het gaat om zuigerveren. Ik kan kiezen uit:
1 Zuigerveerset B20 .030 -1973 (set voor 4 zuigers)
2 Zuigerveerset B20 .040 -1973 (set voor 4 zuigers)
3 Zuigerveerset B20 0.015 -1973 (set voor 4 zuigers
4 Zuigerveerset B20 STD -1973 (set voor 4 zuigers)
Ik heb geen idee waarvoor 030, 040, 0.015 en STD voor staat?
Ook bij de lagerset drijfstang weet ik niet welke ik moet hebben. Hier kan ik Kiezen uit de volgende
1. Lagerset drijfstang B18+B20 .010" 26mm breed
2. Lagerset drijfstang B18+B20 .030" 26mm breed
3. Lagerset drijfstang B18+B20 STD 26mm breed
En bij de cilinderkoppakking?? De 0,8 of de 2 mm?
De andere vraag die ik heb gaat over de carterpan. Zoals misschien al duidelijk moeten de zuigerveren van mijn 142 vervangen worden. Ik wil weten of de carterpan er af kan zonder de versnellingsbak (in zijn geheel) er af te halen? Het ziet er uit alsof er een soort schaal (deel van de versnellingsbak)om de carterpan heen zit kan dit deel er los af?
Alvast veel dank voor eventuele reacties!
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Die bak kan gewoon blijven zitten.
Dat verstevigingsdeel kan je zo weghalen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
De verschillende maten zuigerveren zijn de overmaten voor als de cilinder versleten was en er een overmaats zuiger in gegaan is.
Is dit niet het geval dan zal jij de STD moeten hebben denk ik.
STD staat waarschijnlijk voor standaard.
De andere maten geven aan hoeveel de zuigerveer groter is als standaard.
Het zelfde geld voor de drijfstanglagers.
Wat betreft de dikte van de pakking durf ik het niet te zeggen.
Met de 2mm heb je een lagere compressie dan met de 0.8mm.
Ik zou voor de 0.8mm gaan als je op lpg rijd maar je krijgt vast nog meer reacties.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Maar een versnellingsbak laten zitten bij het vervangen van de zuigerveren?
Dat werkt toch helemaal niet prettig?
Het hele spul moet sowieso toch uit de auto, dus dan kun je de versnellingsbak er toch net zo goed even afhalen? Daar wordt het een stuk beter handelbaar van.
Zoals Jerry aangeeft staan die maten voor overmaten. Je kunt dus eigenlijk pas bestellen op het moment dat je zeker weet welke zuigers er bij jou in zitten.
Dat staat op de bovenkant van de zuiger ingeslagen.
Wat maakt overigens dat je je zuigerveren wilt vervangen?
Meestal staat versleten zuigerveren niet op zich en zul je ook iets moeten (laten) doen aan je cilinderwanden (opboren naar overmaat bijvoorbeeld).
Bij de B18 werd de compressie door Volvo geregeld met de hoogte van de kop.
Bij de B20 met de dikte van de koppakking. Hogere compressie is goed voor vermogen en starten, maar kan leiden tot pingelen (te vroeg spontaan ontbranden).
Een hoger octaangetal verkleint de kans op pingelen. Daarom zal het zoals Jerry schijft op LPG sowieso wel goed gaan met een 0,8 koppakking.
Rij je op benzine dan zou ik in combinatie met een 0,8 geen Euro 95 tanken, maar ook dat is een kwestie van proberen.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
95 wordt je niet vrolijk van, iig niet als het warm is... als je een 0.8 pakking kiest heb je ook de juiste waterpomprubbers nodig, die zijn ook iets lager...
Berichten: 48
Topics: 19
Lid sinds: May 2011
Bedankt voor de reacties! Ik kom er toch nog niet helemaal uit...
Bij de leverancier waar ik alles wil bestellen hebben ze alleen een 1,2 mm of 2 mm koppakking. Is de 1,2 ook geschikt?
Het gaat om een B20a uit 75 en nog een vraag:
"Het meten van de oude koppakking heeft dus ook geen zin omdat hij orgineel alleen op benzine rijd. De dikte wordt dus vooral bepaald door de brandstaf, in dit geval gas. Is dat juist?"
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
De drijfstang lagers van een B18 zullen zeker niet passen op de drijfstang van een b20 na 74 met de 8-bouts krukas zoals jij hebt.
Zijn de breedtes van zuigerveersets altijd hetzelfde?
Bij V44 en Scandcar kun je alle versies van deze onderdelen zien. Dat maakt volgens mij veel duidelijk.
Inderdaad lijkt het me niet zinnig om de bak te laten zitten. Als je al zover bent hoef je maar 8 bouten van het kopp huis los te halen. Daarna is het gemakkelijker werken.
Groet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 August 2011, 16:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 August 2011, 16:44 door Marc1970.)
Je kan de drijfstangen onderlangs uit het blok losmaken, de kop eraf en de zuigers eruithalen, met alles nog in de auto, staat ook beschreven in het handboek.
Dan wordt de motor opgehangen aan een balk en moet de 'vooras' zo laag mogelijk, wat weer gedoe met stuurstangen e.d. is.
26 mm zijn de 'oude' lagerschalen, maar een Volvo uit 1975 hoeft natuurlijk helemaal geen motor uit 1975 meer te hebben. Meestal niet. Dat zou ik eerst controleren.
Een B20 uit 1974-75 is (meestal, niet eens altijd) 'metrisch' met 8 vliegwielbouten in de krukas, zie de krukaspoeliebout:
http://volvolvo.nl/showthread.php/9341-Vliegwiel-B20
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Wow, dat het handboek het op die manier voorschrijft.
Persoonlijk zou ik (de uitlijning van) m'n vooras lekker laten zetten en het blok met bak en al eruit trekken.
Blijft lastig om de carterpan om de oliepomp heen te krijgen lijkt me.
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
s9606564 schreef:Blijft lastig om de carterpan om de oliepomp heen te krijgen lijkt me.
Bij een B230E is het zo goed als onmogelijk om rond die pomp te komen. Dus niet klooien en motor en bak eruit lepelen!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..