Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2011
Weet iemand hoe de kachel en koelslangen aangesloten moeten worden bij gebruik van 'n lpg verdamper. In mijn 145 wordt de kachel niet koud, ik denk dat de slangen verkeerd zitten. De kachelkraan is niet het probleem want die is inmiddels vervangen maar geeft geen resultaat.
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Parallel aan de kachel, al naar gelang naar je motortype (carburateur of injectie). Bij injectie altijd de in- en uitgaande slang van je kachel (bij schutbord) doorsnijden en T-stukken erin zetten, deze door verdamper heen aansluiten. Bij carburateur is het ook mogelijk (dan meest gebruikelijke optie) een aansluiting rechts voren tegen de cylinderkop (in plaats van dicht dekseltje een met slangaansluiting, bij injectie niet mogelijk omdat hier dan de AAV gemonteerd zit), de andere zoals voorheen beschreven (even opletten dat je niet dezelfde kant hebt). Maar als je auto gewoon op lpg loopt en geen problemen met een bevroren verdamper heeft verwacht ik niet dat er iets verkeerd aangesloten is. Om de kachel voelbaar koud te krijgen moet de buitentemperatuur toch erg laag liggen of zouden er enorme hoeveelheden gas verdampt moeten worden (of heb je gehoopt op een alternatieve airco?).
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2011
Dank voor de reactie. Het betreft 'n 145 (oude type) uit 1970 carburateur versie. Zo zit het momenteel:
slang van achterin cil.kop naar voorste aansl. kraan, van kraan naar onderste aansl. kachelradiateur, bovenste aansl. kachelradiareur naar T-stuk ( achterste pijpje motorblok / verdamper, verdamper naar aansluiting waterpomp. In de koudstand blijft de kachel warmte afgeven. Kan het zijn dat in het bovenstaande de stroming misschien niet goed is?Is de aansluiting achterop de cil.kop ingaand of uitgaand?
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
OK, dus de vraag is eigenlijk: waarom blijft mijn kachel warm als ik hem uit zet. Als de kachelkraan in de slang naar de kachel zit is dit probleem onafhankelijk van de lpg. Ik heb even alleen een 1973er ter vergelijking en die is anders, dus even de verschillende opties uit mijn hoofd: is de bediening goed aangesloten? dus sluit de kachelkraan wel helemaal als je hem uit zet? Ik zou dus eerst controleren of de instelling goed is en of alles goed vast zit. Als tegen de verwachting in dit niet de oplossing is zou eventueel een verwisseling van de slangen op de kachelkraan de oorzaak kunnen zijn: kijken welke kant de druk krijgt en hoe de kraan sluit (of in werkplaatshandboek kijken). Ik neem echter aan dat je bij het vervangen van de kachelkraan erop gelet hebt hem hetzelfde aan te sluiten. Bestond het probleem al vantevoren?
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2011
ik heb de auto pas gekocht en het probleem was er al, de kachel bleef warm en de kraan was ook lek. Ook de kachelunit hing maar aan 2 boutjes ipv 4, dus er was al aan gerommeld. Dit is ook de reden dat ik de aansluiting van de slangen niet vertrouw. Ik zou de kraan slangen kunnen omwisselen. In het service manual staat haast niets over de kachel dus als iemand mij de originele slangaansluiting zou kunnen geven zou mooi zijn dan begin ik gewoon opnieuw de verdamper er tussen te monteren. 'n voorbeeld auto weet ik hier in de buurt niet ( Amstelveen)
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Zover ik je beschrijving van het slangverloop begrijp, denk ik dat het probleem niet hier ligt. Je noemt de kachelkraan in de slang naar de kachel, dus als de kraan dicht is zou tenminste de kachel geen warm koelwater moeten kunnen krijgen. Zoals ik het begrijp is de verdamper zoals het hoort parallel aangesloten (T-stuk). Dus ik verwacht toch het probleem bij de bediening van de kachelkraan: haal de bedieningskabel eens van de kachelkraan en duw deze gewoon eens met de hand helemaal dicht en kijk dan of de kachel daarna nog warm wordt. Pas indien dit zo is zou ik de slangaansluitingen controleren (eerst slangwissel aan kachelkraan). Zoals ik al geschreven heb, heb ik een 1973er die anders is dan de oude versie en mijn oudere 140's liggen ondertussen op de sloop en deels in de rek, dus daar kan ik niet mee vergelijken. Mischien leest iemand bij jou in de buurt met een oudere 140 dit en reageert.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 1972er 142 op lpg.
Ik ga dit draadje dus maar eens volgen.
Ik verdenk de kachel bediening omdat die draai schijf niet helemaal open gaat naar de warme stand.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2011
Probleem lijkt opgelost. Slang verwisseld en stelschroef op de thermokraan dichter gedraaid. De kraan liet koelwater door in dichte stand, op de valve it 'n schroef die bij indraaien de kachel sluit. Ik zie het 'n week aan en weet dan of het verstellen van het schroefje geen andere problemen geeft. Je weet nooit want ik kan nergens iets van 'n beschrijving vinden betreffende dit stelschroefje.