Zoals Jambon al aangeeft in de link hierboven; ik heb dit ook net bij de poot gehad, en kom net binnen van de laatste remklauw die vastzat.
Nooit eerder gedaan, maar als je een paar dingen in de gaten houdt kan het niet fout.
- Eerst alle ontluchtnippels/remslangverbindingen en bouten goed en vaak inspuiten met kruipolie/Imal oid
vaak herhalen en laat maar even een nacht inwerken.
- Blokken verwijderen.
- plankje/stang/koevoet oid tussen rempedaal en voorstoel zetten, zodat er wat druk op het pedaal zit
- Bouten remklauw verwijderen (dop 19)
- remleiding losmaken van de klauw (sleutel 11; 11? ja 11, gekke maat, gebruik je nooit, of zal het toch stiekem iets engels zijn, 3/8 of zoiets).
Pas op met veel kracht te zetten, anders draait je remleiding mee of draai je de moer rond
Beter: koop een leidingsleutel in de juiste maat(eigenlijk een must)
Ringsleutel gaat wel, maar is link (paar tikjes met de hamer op de sleutel en je merkt gauw genoeg of hij los wil; zo niet: stoppen!)
- Klauw losnemen
- Zuigers ook even in de imal spuiten (stofhoesjes eraf)
- check of de zuiger(s) naar binnen willen (tip: neem een grote lijmklem, zie foto in genoemde link)
Als de zuiger vast zit: pas op, hij kan met een "snok" loskomen en dan spuit er remvloeistof uit de klauw (had ik dus vanavond, dikke straal recht in mijn gezicht........ :-X
- bij de vorige remklauw kreeg ik idd alle zuigers weer naar binnen, maar hoe nu weer naar buiten?
Remklauw er weer opgezet, paar dunnen plankjes trussen de zuigers (anders trap je ze eruit) en dan pompen maar, kijken of ze naar buiten gaan.
zo ja, dan weer inspuiten, terugduwen (gaat lastig als de klauw weer op de auto zit) en blijven herhalen tot alle soepel loopt.
Vanavond even een stukkie slang met een nippel erop gefabriekt en dat aan de losse klauw bevestigd, compressor erop, voorzichtig lucht erin, en ja hoor! zuigers kwamen mooi naar buiten; terugduwen met lijmklem, inspuiten en weer naar buiten blazen.
(wel blokkie ertussen tenzij je de zuiger eruit wil blazen (wat ik dus ook vanavond had: dikke "PLOP" en zuiger op de werkbank)).
Anyhow, die krijg je er ook wel weer in.
Als alles loop, terug met de klauw (klauw goed schoonmaken, iig de 'loopvlakken' van de remblokken, vaak is dat een en al aangekoekte meuk van remstof en roest) en ontluchten.
Dus, niet lopen kloten onder de auto, even goed spul in huis halen en
- Imal
- nieuwe stofhoesjes
- remolie
- leidingsleutel
Zo, nu ga ik mijn ogen weer eens uitspoelen, remolie brandt nog steeds als de nete!
Zie trouwens net dat je in Zweden ziet, daar kennen ze natuurlijk geen IMAL (Ik Maak Alles Los)
Zal wel zoiets zijn al JGAG ( Jag gör allting gå) met dank aan Google translate