Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rem achterwiel warm
#1
met het rijden heb ik gemerkt dat de remmen links achter warm worden. Heb de remklauw
schoongemaakt e.d. maar ik denk dat het in de cylinder zit. Als ik op de rem getrapt heb en weer
los laat, gaat de wiel zwaar rond. Als ik een paar tikjes met de achterkant van de schroevendraaier op de remklauw
geef, gaat het wiel weer soepeler rond. Kun je iets aan de cylinder doen of is het slijtage en moet er een
nieuwe remklauw op???

Groeten uit Zweden,
Bert
Antwoord
#2
eerst maar ens een paar x de zuigertjes helemaal indrukken en met het blokje r weer in op de rem trappen, enige malen herhalen, eea zou wat soepeler moeten gaan op den duur..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
zie ook.. http://volvolvo.nl/forum/topic,7262.msg1...#msg157325
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Zoals Jambon al aangeeft in de link hierboven; ik heb dit ook net bij de poot gehad, en kom net binnen van de laatste remklauw die vastzat.

Nooit eerder gedaan, maar als je een paar dingen in de gaten houdt kan het niet fout.


- Eerst alle ontluchtnippels/remslangverbindingen en bouten goed en vaak inspuiten met kruipolie/Imal oid
vaak herhalen en laat maar even een nacht inwerken.

- Blokken verwijderen.

- plankje/stang/koevoet oid tussen rempedaal en voorstoel zetten, zodat er wat druk op het pedaal zit

- Bouten remklauw verwijderen (dop 19)

- remleiding losmaken van de klauw (sleutel 11; 11? ja 11, gekke maat, gebruik je nooit, of zal het toch stiekem iets engels zijn, 3/8 of zoiets).
Pas op met veel kracht te zetten, anders draait je remleiding mee of draai je de moer rond
Beter: koop een leidingsleutel in de juiste maat(eigenlijk een must)
Ringsleutel gaat wel, maar is link (paar tikjes met de hamer op de sleutel en je merkt gauw genoeg of hij los wil; zo niet: stoppen!)

- Klauw losnemen

- Zuigers ook even in de imal spuiten (stofhoesjes eraf)

- check of de zuiger(s) naar binnen willen (tip: neem een grote lijmklem, zie foto in genoemde link)
Als de zuiger vast zit: pas op, hij kan met een "snok" loskomen en dan spuit er remvloeistof uit de klauw (had ik dus vanavond, dikke straal recht in mijn gezicht........ :-X

- bij de vorige remklauw kreeg ik idd alle zuigers weer naar binnen, maar hoe nu weer naar buiten?
Remklauw er weer opgezet, paar dunnen plankjes trussen de zuigers (anders trap je ze eruit) en dan pompen maar, kijken of ze naar buiten gaan.
zo ja, dan weer inspuiten, terugduwen (gaat lastig als de klauw weer op de auto zit) en blijven herhalen tot alle soepel loopt.

Vanavond even een stukkie slang met een nippel erop gefabriekt en dat aan de losse klauw bevestigd, compressor erop, voorzichtig lucht erin, en ja hoor! zuigers kwamen mooi naar buiten; terugduwen met lijmklem, inspuiten en weer naar buiten blazen.
(wel blokkie ertussen tenzij je de zuiger eruit wil blazen (wat ik dus ook vanavond had: dikke "PLOP" en zuiger op de werkbank)).
Anyhow, die krijg je er ook wel weer in.

Als alles loop, terug met de klauw (klauw goed schoonmaken, iig de 'loopvlakken' van de remblokken, vaak is dat een en al aangekoekte meuk van remstof en roest) en ontluchten.

Dus, niet lopen kloten onder de auto, even goed spul in huis halen en
- Imal
- nieuwe stofhoesjes
- remolie
- leidingsleutel

Zo, nu ga ik mijn ogen weer eens uitspoelen, remolie brandt nog steeds als de nete!


Zie trouwens net dat je in Zweden ziet, daar kennen ze natuurlijk geen IMAL (Ik Maak Alles Los) Big Grin
Zal wel zoiets zijn al JGAG ( Jag gör allting gå) met dank aan Google translate Big Grin
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
Mooi en helder omschreven.
Hier nog een tip voor leidingsleuteltje 11.

http://link.marktplaats.nl/444922031
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#6
ik heb de klauw losgemaakt en de cylinder rondom volgespoten
met JGAG ( Jag gör allting gå) oftewel kruipolie ;D. Daarna met een grote
lijmklem de cylinder teruggebracht. En dit tig keer herhaald. Hij loopt nu
helemaal soepel, maarrrrrrrrrrrrrr nu lekt de cylinder remolie????

Wat nu te doen????

Antwoord
#7
Uit elkaar halen en kijken wat er stuk is. Soms alleen de rubber afdichting (vervangen), soms is de zuiger of de boring aangetast door roest (andere klauw halen).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ik ben er al achter wat de lekkage teweeg heeft
gebracht. Door tig keer de zuiger in en uit te doen is
in de klauw de rubber afdichting gedraaid en sluit daardoor niet
meer volledig af. Alles schoongemaakt, rubber ring weer goed in de
klauw geplaatst. En het werkt! Hij lekt niet meer en het wiel loopt weer
soepeltjes.

Wederom, hartelijk dank voor alle bruikbare tips!
Tack för det ;D
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Warm lopen D24 primroseyellow 5 5.361 16 September 2010, 11:39
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)