Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Warm lopen D24
Inmiddels is mijn 245 uit 83 door de apk en rij ik er met heel erg veel plezier mee rond. De overdrive leidt nog een eigen leven maar daar heb ik nog genoeg losse eindjes voor. Probleem is dat ik weinig tot geen geschiedenis bij de auto heb (niet handig om toch zo'n auto te kopen maar goed) De motor loopt vrij snel warm, dwz tot 2/3 van de temp aanduiding. Nou heb ik wel gelezen dat het warmlopen een specifiek aandachtspunt is bij de D24 blokken maar ik heb het idee dat ik ergens wat over het hoofd zie.

Ik heb inmiddels de waterpomp vervangen, net als de radiateur en de thermostaat. Voor de laatste zat veel ketelsteen, iets dat achter de thermostaat niet zat. Hij heeft dus blijkbaar als een soort filter gewerkt. Alle riemen staan op de voorgeschreven spanning en hij start, na gloeien, in ÃÃn tik. Er staat geen bijzondere druk op het koelwatersysteem en ik bespeur ook geen uitlaatgassen vanuit het koelwaterreservoir. Hij rookt nauwelijks, ook niet met (koud) starten en bij 'sprintjes'.
Nou heb ik een keer een Kromhout mee helpen reviseren en die had op alle koelkanalen in de kop roestschilfers zitten vanuit de koelvloeistoftanks (was een schip) Deze sloten de kanaaltjes als een soort klepje deels af zodra de vloeistof rondgepompt werd. Ik hoop niet dat er zoiets is want dan moet ie uitelkaar..
Het koelwater heb ik reeds twee keer ververst en had geen noemenswaardige neerslag.

Aan opties heb ik nog open: doorspoelen met speciale reiniger (tegen kalkaanslag etc), de waarde van de temp.meter met een digitale thermometer controleren(is een meting in het reservoir als ie stevig gelopen heeft betrouwbaar?) en wellicht dat de kop niet goed ontlucht, kan dat? Sinds de uit- en inbouw van het blok wil de kachel niet meer op koud, alleen de blower in het midden. Zodra er minder water van boven komt, ga ik daar even mee aan de slag. Wie herkent dit probleem en heeft een tip?
Vooral bij belasting (snelweg in vier of vijf OD) loopt de temp op. In stadverkeer en stationair niet (daalt zelfs tot normaal als je van de snelweg af komt). Alles bij elkaar lijkt het gebrek aan koelcapaciteit maar waar?

Alvast bedankt voor de MeeDenk!
245 Diesel 1984<br />2cv6 Special 1984<br />ID20 1969
Antwoord
plek voor een groter koelblok..? Zijn er door de jaren heen verbeteringen doorgevoerd, zo ja welke..? Zo ja, welke heeft jouw auto meegekregen..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Groter koelblok? Waar moet ik dan aan denken, de radiateur? Voor zover zichtbaar, afmetend aan de standaard plaatjes uit de bekende handleidingen zie ik geen aanpassingen.

Antwoord
Het (digitaal) meten van je werkelijke temperatuur is heel slim, wie zal het zeggen of je dashboardmeter nog betrouwbaar is?

Meten in je reservoir/expansievat is minder betrouwbaar, daar is nauwelijks circulatie.

Zelf ontlucht ik mijn cil.kop door het slangetje even van het was-element te halen bij je brandstofinspuitpomp.

Heel soms breekt de waaier van de koelwaterpomp los en loopt de waaier dus niet mee waardoor je circulatie mist......
Als ik echter van je lees dat de kachel wel warm wordt/blijft zou je toch denken dat de circulatie wel goed is, dus die theorie valt af van de waterpomp-waaier.

Ik neem aan dat je niet alleen de waterdoorgang in de radiateur bekeken hebt maar ook de lucht-doorlaatbaarheid door de koelribben.
Soms zitten koelblokken zo vol stof/insecten etc. dat luchtdoorstroom niet of nauwlijs plaats vindt waardoor ook slechtere warmte-afdracht.

Dan nog even een paar opmerkingen over D24 koeling in z'n algemeen;
-de standaard 240 diesel radiateur voldoet nog steeds prima voor de koeling van mijn D24TIC die toch 110 PK versus 70 PK ofzo.
je zou dus denken dat een ( koperen ) radiateur wel wat warmte af kan voeren mits open.
-ik heb eens een meting gedaan die je misschien interessant vind ter vergelijk; http://volvolvo.nl/forum/topic,7981.0/
Antwoord
Gaaf, die grafiek! Zou willen dat ik die van mijn auto er naast kon leggen.. Mooi zwart op wit het belang van rustig warmrijden voor behoud van blok!

Maar even over je tips; de koelwaterpomp is nieuw, voor deze vernieuwd werd liep ie ook al warm dus die kunnen we uitsluiten denk ik. De radiateur heb ik vervangen door een nieuwer exemplaar en minitieus bekeken. Schoon van binnen en van buiten. Alle slangen zijn ook weer schoon van binnen dus wat dat betreft een vrije 'flow'.

Ik denk dat ik dan eens ga meten bij de wasthermostaat, lijkt me dat water direct uit de kop redelijk weergeeft wat ik nodig heb aan gegevens. En even flushen toch maar met dat spul.
Antwoord
Dat flushen heb ik alleen ervaring mee bij vrachtwagens.
Houd je aan de richtlijnen van de leverancier want die zooi kan aardig inbijten op je (met name aluminium) delen.
Sommigen denken dat als een half uur goed is dat 2 uur dus nog beter is.... Smile met name alu radiateurs, die dunwandige kanalen hebben, kan je er serieus mee verprutsen.

Dan nog iets, volgens mij zijn je temp. zenders beide hetzelfde; het voorgloeirelais wordt aangestuurd door een eigen temp. zender en het dashboard heeft ook een eigen exemplaar.Ze zitten op verschillende plaatsen dus ik weet niet of ze beiden ook dezelfde temp meten als het koelwater bijv. 95 graden is.

Misschien kan iemand met VADIS even checken of beide zenders hetzelfde nr. hebben, je kunt dan de zenders ook nog even wisselen.

Tenslotte; onthoud dat de temperatuurmeter in je dashboard teveel aan kan wijzen als je spanningsregelaar defect is!!!!
Je tankmeter geeft dan trouwens ook onbetrouwbaar aan.Ik heb zelf de auto al eens stilgezet omdat mijn meter ook bijna in het rood stond :Smile Na het zetten van een nieuwe spanningsregelaar (ook wel constanthouder genoemd) gaf de meter weer juist aan.
Dat is er mede de reden van dat ik een extra digitale temp.meter heb toegevoegd Smile

Als je de zoekfunctie gebruikt kan je wel meer vinden over de spanningsregelaar aan je dashboard.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  rem achterwiel warm Bert Zweden 7 8.076 18 June 2011, 06:53
Laatste bericht: Bert Zweden
  prestaties lopen terug toile 6 5.719 11 January 2011, 04:40
Laatste bericht: Black Moose

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)