Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlaat ontwerpen
Vanwege m'n standkachel heb ik m'n achterste uitlaatdemper bij het oude ijzer gegooid (had de ruimte nodig voor de kachel ;D).
Maar ik wordt een beetje gek van de herrie, Ãn de diesels zijn al niet heel stil van zichzelf........

Nu loop ik met het plan rond een heel nieuw uitlaatsysteem te maken vanaf de turbo tot achter (of opzij)
Ik heb nog een mooi partijtje 65mm uitlaatbuis met bochten liggen, splinternieuw dus die pijpmaat moet het worden.

NU DE VRAAG

Heeft iemand goede ervaring met bepaalde dempers en leveranciers.
Maar ook , wat zouden jullie aanraden voor een D24TIC (turbodiesel dus)

Bijvoorbeeld downpipe>>demper 1 >>pijp >> demper 2>> eindpijp
Of ; downpipe >> splitsen naar L en R >> demper L ? demper R.

Enne, als je twee dempers in serie zet, moet de eerste demper dan van een ander type zijn dan de tweede?

Je ziet het ÃÃn en al vragen ;D

Ik ben benieuwd naar jullie reacties / ideeën.En niet onbelangrijk, ÃÃn of andere vandaal heeft m'n geldboom gejat dus liever geen exotische constructies die financieel onbereikbaar blijven Wink

Bij voorbaat hartelijk dank!
Antwoord
Wegens de overweldigende hoeveelheid reacties kan ik helaas niet iedereen persoonlijk te woord staan.
Langs deze onpersoonlijke weg wil ik een ieder bedanken voor zijn/haar bijdrage. ;D ;D

effe zonder gekheid, kan niemand een voorzetje geven.

er zal toch wel eens iemand een universele demper ergens onder gehangen hebben??
Antwoord
MMmm niet dus? ;D
Maar ik weet wel dat in gemert een uitlatenboer zit die een custom made uitlaat maakt tegen een geringe prijs op iedere auto.
hij heet Paul Kuppens

http://www.paulkuppens-usaparts.nl/
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
Dank je wel, ik zal eens een kijkje nemen op de site. Smile
Antwoord
Paul Kuppens heeft ook mijn uitlaat deels gedaan, hangt nu geheel rechts. Wat ik wel jammer vindt, zijn buigbank houdt de buisdiameter niet gelijk, dus in de bochten wordt ie geknepen, en da's anders dan bv de bochten van Simons, die zijn "getrokken gebogen".. zo had ik het liever gezien. De einddemper is een RVS universeel exemplaar van Simons..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Bedankt jongens, ik kan zelf ook lassen, dat is het probleem niet.
T'is meer dat ik geen idee heb welke theorieën er allemaal achter dempertechniek zitten.Daarom wilde ik beginnen met wat kennis te vergaren en aan de hand daarvan een richting te kiezen.

Vandaag bood iemand me op de zaak een demper aan van een Iveco Turbodaily, best een knots van een ding maar ik kan natuurlijk wel eens kijken en vooral horen wat dat oplevert als ik die er (voor nood) onder hang.

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte , evt. met foto's Smile
Antwoord
Jambon schreef:die zijn "getrokken gebogen"..
Je bedoel dat die met een doorn (prop in de buis) zijn gebogen!!

Voor alle uitlaatsystemen geldt volgens mij dat het begin redelijk wat groter moet zijn qua buis voor een soort luchtbuffer. Verder zou een dikkere buisdiameter altijd wel helpen. Dempers zou ik gewoon een passend exemplaar zoeken waarin eventueel nog een verstelbare demper zit waarna je het zelf kunt fijntunen.

Succes en kijk uit naar de foto-rapportage..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
echt veel kaas heb ik niet gegeten van de theorie van uitlaten en ik denk dat er op internet ook best wat incorrecte theorie of onterechte versimpelingen rondzweven.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik altijd 2 verschillende formaten demper zou plaatsen. Iedere demper heeft een bepaald frequentiegebied waarin ie het best dempt (afhankelijk van oa lengte, diameter gaten, volume denk ik). 2x dezelfde geeft misschien dus relatief veel demping op ene toerengebied en weinig op het andere.

Vreemd is bijvoorbeeld dat mijn 240 met 200 cpi kat en 76 mm JT uitlaat stiller is dan een 940 met bijna dezelfde setup. Misschien komt het door de lange demper die de 240 achter heeft, het flex-stuk of de extra bochten, ik weet het niet. Vooral heeft de uitlaa van mijn 240 geen last van dreunen.

Het hoe/wat van een Diesel uitlaat weet ik dan ook weer niet. Succes er mee!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
bedankt voor de aanvulling jongens!

ik ga gewoon even een zooitje dempers bewaren die op de zaak worden weggeknikkerd en dan op een goede dag eens wat experimenteren.
daarbij zal ik alle opm. in m'n achterhoofd houden en eens kijken of er wat verschillen waarneembaar zijn.(zal toch wel....)

opmerkelijk;

ik heb eens voor een bedrijf gewerkt waar we een machine bouwden met een dieselmotor.
die moest ook stiller gemaakt worden en natuurlijk werd er een decibelmeter aangeschaft.
de eerste decibellen vlogen er af met een simpel kapje en isolatiematje...........om echter daarna nog winst te halen wordt steeds moeilijker, het is bepaald geen lineaire schaal qua demping/moeite ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Uitlaat monteren heideltje 4 3.536 28 October 2019, 21:14
Laatste bericht: Marc1970
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 11.357 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Simons uitlaat Bostel 4 4.244 26 January 2018, 17:00
Laatste bericht: Volvo240
  Simons uitlaat voor de 240 KennOne 4 5.312 26 October 2016, 15:23
Laatste bericht: KennOne
  Stotteren/knetteren via uitlaat B20. polestar-volvo 7 5.700 18 February 2016, 12:46
Laatste bericht: skidje
  Uitlaat 740/940 Naciremus 2 2.569 14 May 2015, 13:47
Laatste bericht: A_A
  Ferrita uitlaat Naciremus 1 2.253 15 December 2014, 20:17
Laatste bericht: wouter.vandergaast
  3" uitlaat die boven de achteras loopt? Stevves 9 7.188 28 November 2014, 12:44
Laatste bericht: skidje
  Uitlaat, bevestiging voorpijp aan katalysator Kwekkel 0 2.046 6 April 2013, 11:01
Laatste bericht: Kwekkel
  Uitlaat Van Schellen 22 11.400 18 October 2011, 21:52
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)