Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
achterruitverwarming
Van de achterruitverwarming van mijn 244 blijken er maar 3 verwarming baantjes meer te werken, betekent dat er een nieuw ruit in moet of is dat op een andere manier netjes op te lossen.
Antwoord
Je kan de breukjes in de draad opzoeken, als het buiten goed donker is kan je sommige blauw zien knetteren. Ik heb er wel eens een paar gerepareerd met zinkverf, maar dat hield twee jaar hooguit. Zilververf is wat duurzamer.

Blijft tobben.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik heb nog wat geprobeerd met koperdraadjes ertegen aan plakken. Ontrafel een 220V stroomdraad met zo'n bundel fijne draadjes erin, knip een cm eraf, krab met je nagel de beschermende verf van de geëtste koperbanen, en overbrug de breuk met je koperdraadje. Plakband werkt goed zat, merk je van binnenuit niks van.

Smalle strookjes aluminiumfolie ziet er gelikt uit, wat platter dan de koperdraadjes. Lijken allebei goed te blijven zitten ook, de zinkverf verbrandde vaak ter plekke zodra ik de spanning erop zette.

Volgende keer ga ik zilver en goudstift (van de kerstkaarten) proberen. Of zilververf van bouwpakketjes.
Antwoord
Uit een ander forum:
Citaat:Ik moest toch afgelopen week naar carglass voor een sterrettje en heb het gelijk gevraagd. Volgens hun bestond er wel zo'n spulletje maar het is beter om de hele ruit te vervangen (ca. 275,-)

Ben dezelfde middag nog naar de Brezan gegaan en daar hadden ze electrolijm, klein flesje met een dik goedje er in wat je op de draden moet smeren (ontbrekende deel).
Sommige draden misten ca. 6 cm maar doen nu hun werk weer en het zit best goed op de ruit vast.

nogmaals bedankt, kan ik weer een paar rondjes in de kroeg geven i.p.v. een nieuwe achterruit.
Dus....
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Ah, Bison Electrolijm, wat een naam. Zo vind ik het nooit natuurlijk. Wel de duurste lijm die ik tot nu toe gezien heb.
Antwoord
Lap en tap middelen zijn maar van korte duur, zoek een goede tweedehands ruit.
Antwoord
Dat ben ik helemaal met je eens. Het komt er op neer dat ik wat gemakzuchtig ben denk ik. Er op uit gaan met je accu onder de arm om tweedehands ruiten te testen is niet mijn hobby. Houtjetouwtje reparaties verzinnen wel!
Antwoord
Heb je geen accu voor nodig, neem een multi meter mee en meet de draden door of ze niet onderbroken zijn.
Antwoord
het is ook zinvol gebleken de diverse elektrische "grootverbruikers" eens onder de loep te nemen, en dan met name de wijze van aansturing en aansluiting. De meeste lopen uiteraard via de zekeringkast, via schakelaars, en soms via gedeelde iets te dunne maar nog steeds veilige bekabeling, heeft alles met efficient materiaalgebruik te maken. (1 m minder x 300.000 auto's =..)

als je de moeite neemt om bv de achterruit te voeden met een eigen, wat dikkere kabel (draad) welke via een relais wordt geschakeld zodat het daadwerkelijke traject voor die stroom ongehinderd kan verlopen, uiteraard met een eigen zekering.. (er zijn relais met ingebouwde zekering..)

afgezien van breuk in de verwarming zelf zul je een beter resultaat op het geheel krijgen, mogelijk zijn er "gebroken" sporen die op eens ook nog beter presteren (voorlopig..)

dit is eens geprobeert met een kachelventilator, ipv het "af fabriek" traject werd ie aangesloten op de "duurdere" maar veel directere manier, resultaat was meer capaciteit, bovendien draaide ie ook nog op het bedoelde, betere mechanische toerental waarvoor het motortje ontworpen is..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
johan laveyne schreef:Heb je geen accu voor nodig, neem een multi meter mee en meet de draden door of ze niet onderbroken zijn.
Hoe wil je dat doen, alle "draden" staan parrallel ???
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Achterruitverwarming stuk !! OPGELOST !! Boet 24 16.026 15 October 2020, 19:17
Laatste bericht: CK070
  Achterruitverwarming draadbreuk in klepscharnier JaapV 2 3.111 1 January 2017, 23:30
Laatste bericht: JaapV
  Achterruitverwarming probleem JaapV 1 3.410 11 November 2016, 16:00
Laatste bericht: Marc1970
  Aansluiting achterruitverwarming MarcoV 4 6.022 24 January 2014, 14:31
Laatste bericht: MarcoV
  Zelf nieuwe achterruitverwarming monteren Nicolaas H 7 13.377 5 January 2013, 16:45
Laatste bericht: klaes
  Nr.plaatverlichting en achterruitverwarming defect 245 Yorvick 5 4.567 7 December 2012, 12:34
Laatste bericht: Rene68
  achterruitverwarming parallel 2 2.767 24 November 2009, 11:34
Laatste bericht: parallel
  achterruitverwarming killercroc 9 10.650 30 October 2005, 11:32
Laatste bericht: Robbert242DL

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)