Topics: 27
Ik heb sindskort een 244 met een B23a motor.
De auto heeft 5 versnellingen.
Bij het accelereren komt er een heel raar gierend tot brommend geluid onder de versnellingspook/koppeling vandaan.
Bij constante snelheid 80/100/120 is het geluid zo goed als weg, maar soms komt het ook ineens weer terug.
De toonhoogte en of het op gegier of gebrom of geratel lijkt varieert per snelheid en toerental. Eigenlijk is het in elke versnelling aanwezig, alleen in zijn 4 iets minder. Als ik de pookhoes verwijder is het geluid duidelijk luider.
Als ik de motor heb draaien en de auto staat in zn vrij en ik trap de koppeling in is het geluid weg. Op het moment dat ik de koppeling laat opkomen, hoor ik gelijk met het omoment dat de koppeling pakt een zingend geluid. Echt een lagergeluid zoals je dat kent van een lam lager op een krukas van een vrommer van vroeger. Een lager dat veel te makkelijk (droog) draait met speling.
Koppeling werkt naar behoren, schakelen gaat ook goed. Dus qua functioneren van de auto is er weinig te merken.
Mijn vermoeden is dat er iets mis is met de versnellingsbak. Of is het misschien de koppeling/toplager/druklager?
Het handigste is dan wellicht een andere bak op de kop tikken; Volgens volvo200.org heeft mijn auto een M47 bak. Hoe weet ik dat zeker, want volgens de website is een M51 ook een 5-bak.
Ik hoor het graag, elk advies is welkom, Bedankt alvast
Topics: 84
De M47, en zeker de eerste versie, is wel bekend met lagerproblemen, hoorbaar in 1,2,3 en 5. Jammergenoeg zit je er aan vast ivm je tellerkabelaandrijving (dat moet je even nakijken).
Misschien kan je hem een nieuwe dosis ATF type F geven en dan de auto op zijn kant krikken zodat er tegen de 2 liter ingaat. Niet dat het daar beter van wordt maar zeker niet erger.
Ws. lekt-ie ook wat bij de uitgaande as.
Beetje gieren is nog charmant, ik had een M47 die loeide zo hard in 5 dat je er harder van moest praten.
De M51 is een nogal exotische bak onder de 264 dacht ik, die heb je niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Ik ga iig van de week nieuwe ATF-F erin gooien.
Waar vind ik eventueel een andere M47 bak? Ik ga er inderdaad van uit dat ik die bak heb met mechanische aandrijving.
vr.gr.
Volgens mij heeft iemand zo'n bak weleens gereviseerd, kreeg de indruk dat het niet vreselijk ingewikkeld was.
Misschien sneller en betrouwbaarder als een andere zoeken.
Topics: 22
Ik heb de M47 eens helemaal uit elkaar gehaald en een paar verdachte lagers vervangen. Deze waren bij de Volvo-dealer te bestellen (duurde 2 wk en de prijs viel mee). De bank heeft inmiddels lekker stil al weer 20K gedraaid.
Het is geen eenvoudige klus maar met het juiste greenbook wel zelf te doen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
@landloper
Klinkt interessant, moet je nog veel uitshimmen als je nieuwe lagers plaatst?
Ik denk dat ik van de week de bak er maar onderuit trek en hem open maak.
Wat kost een setje nieuwe lagers ongeveer?
Weet iemand ook hoeveel zo'n bak ongeveer weegt? Ik heb namelijk ook eens bij mijn amazone de koppeling vervangen en toen de bak eronderuit gehad. De tunnel was ligt ingedeukt en heb toen een strijfd gehad om de bak weer terug te krijgen. Vooral omdat ik geen brug heb. Je ligt dan op je rug, met de auto op bokken en die bak boven je hoofd. Zo zwaar niet normaal. Ik ben dus beniewd of zo'n bak verwijderen en terugplaatsen wel een beetje te doen is zonder brug.
Bedankt weer.
Topics: 22
De shims kon ik opnieuw gebruiken. De lagers die ik verving zijn het ingaande van de prise-as, toplager en het lager dat tussen de twee delen van de hoofdas zat. Deze hadden geen effect op de shims. Ik was dacht ik 6 tot 8 tientjes kwijt.
Het lijkt me niet gemakkelijk de bak liggend op de grond terug te plaatsen. Zeker de M47 is met aangekoppelde huis voor de vijfde versnelling niet licht van gewicht. Ik heb het ding met motor en al weer op zijn plek getakeld.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Ik heb het verwisselen op de grond gedaan, voorkant opgekrikt. De bak kan je gemakkelijk met je ribbenkast opvangen, ik denk 30-40 kg? Terugplaatsen vereist een hoop geduld en improvisatie met kleine krikjes en plankjes.
Topics: 163
Als hij eenmaal op je ribbenkast ligt, moet je er wel zelf nog onder de auto vandaan zien te komen
Ik en mn broertje hebben eens met een M47 lopen sjouwen met de aandrijf as er nog aan vast. Het is inderdaad niet een heel zwaar ding maar wel onhandig. Zeker met de as er nog aan vast.
We waren beiden veronderstelling dat we de as nog vast hadden (die scharnierde nog rondom de kruiskoppeling), terwijl we bukten om de bak rechtop in de hoek van de schuur neerzette (met de as omhoog).
Met een "kloenk" kwam de as op 't hoofd van mn broertje terecht, sindsdien heeft hij een volvovirus op gelopen.
Nou ik heb de bak er onderuit hoor, wat een strijd... echt om die bak er recht af te krijgen heeft wel wat moeite gekost.
Ben benieuwd of ik hem er ooit weer op krijg zonder brug.... Aan het eind van de middag leek ik wel een zwarte piet...
Ik heb eerst nog geprobeerd met 2 liter ATF, maar dat verhielp het probleem helaas niet.
Ik heb er nog wel extra op gelet en in de 4de versnelling is het probleem echt niet aanwezig.
Het liefst wil ik nu een andere M47 bak plaatsen, het is inderdaad het type met mechanische km aandrijving.
Wie o wie heefter een voor me te koop? Ik zal ook even een advertentie plaatsen bij de rubriek 'gevraagd'.
Nog een vraag. De vijfde versnelling is eigenlijk een los gedeelte van de versnellingsbak die op de achterkant van de normale bak zit gebout. Is het niet mogelijk om dit gedeelte (met de km teller aandrijving) over te zetten op een andere bak die niet-mechanische km aandrijving heeft. Deze bakken zijn volgens mij makkelijker te vinden en op deze manier behoud ik mijn km aandrijving. Of hou ik op deze manier mijn problemen?
Nu alles los is wat zouden jullie nog meer vervangen? Toplager maar even meenemen? Koppeling wil ik niet veel aan doen, hij doet het goed en het kost toch weer geld. Het Druklager was ook nog netjes. Wel zit het hele koppelingshuis/trompet (of oe je het wil noemen) vol met olie, deze kwam uit de ingaande as van de versnellingsbak. Duidelijk is daar dus ook een keerring lek. De ingaande as van de versnellingsbak heeft trouwens 22 tandjes, ik begreep dat hier oko nog wat verschil in kan zitten.
Bedankt weer.