Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gebonk bij drempels
Gisterenavond heb ik mijn 244 uit 86 opgehaald. Omdat het natuurlijk geen nieuwe auto meer is, zitten er toch een paar kleine kwaaltjes aan de auto. Zo werkt onder andere de temperatuurmeter niet (waarschijnlijk iets in de aansluiting), maar wat me meer zorgen baart is het bonkende geluid wanneer ik over een drempel rijd. Het geluid lijkt echt van voor te komen, en ik vraag me af wat dit is. Ik denk zelf dat het iets met de schokdempers te maken heeft, maar weet het niet zeker. Iemand die hier misschien iets meer van weet?

Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Misschien de motorsteunen? ???
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Ik moet eerlijk zeggen dat ik technisch niet echt een held ben (wil het graag zelf gaan doen) dus hoe zou ik kunnen zien of het de motorsteunen zijn? De auto heeft wel een lange tijd stilgestaan, dus wellicht zijn de rubbers uitgedroogd en slecht, maar ik betwijfel of ik dit zelf kan zien. Advies?
Antwoord
koop een haynes!

;D
Antwoord
Yellow240 schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik technisch niet echt een held ben (wil het graag zelf gaan doen) dus hoe zou ik kunnen zien of het de motorsteunen zijn?

Je kunt visueel beoordelen of de motorrubbers hun beste tijd hebben gehad.Dan zijn ze opgezwollen of wat uitgezakt.
Om erachter te komen of ze afgescheurd zijn kun je een krik met een blokje hout erop onder het motorblok zetten en een stukje opkrikken.
Antwoord
Ik weet niet of de auto recentelijk apk gekeurd is, maar controleer de draagarmrubbers fusee, stuurkogels en de stabilisatorstangrubbers. Als de auto heel lang heeft stilgestaan rijdt de auto de eerste tijd behoorlijk stug, dat wordt gaande weg steeds soepeler.

Antwoord

ik denk ook aan fusee, en dan de onderste, voel je, als je de auto over zo'n drempel laat rollen in z'n vrij ook iets in je stuur? Indien fusee beweegt je veerpoot dan bij het van de drempel afrollen heel even iets naar voren en weer terug.

of de schotels bovenin?

ff de krik er onder en overal eens aan sjorren...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Overigens mogen de fuseekogels van Volvo 3 mm axiale speling hebben (met "normally loaded front end") en van de APK nog 1 mm erbij. Dat bonkt aardig, maar er is verder niks mis mee.

Stabilisatorstang bonkt heel snel in de oude opstelling, ik zou de nieuwere ophangbeugels en rubbers bestellen. Of van een 740 halen. Deze: http://home.kpn.nl/mmgleeuw/Volvo/stabstangbeugels1.jpg
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Heb het probleem inmiddels opgelost. Het gebonk kwam van de accu die loszat (de verkoper had die voor aflevering niet vastgedraaid) Zo blijkt maar weer dat de oorzaak van sommige problemen simpeler is dan gedacht.
Antwoord
Nu met de vorst (en alleen met vorst dus) hoor ik rechtsvoor ook een 'bonk' als ik over een drempel rijd.

Zou het een defecte schokbreker zijn?! Vocht in de schokbreker welke bevroren is ?!?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zuigend geluid rechtsachter bij drempels Jeroen V 10 8.125 15 March 2010, 14:00
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)