Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'Zweedse lichtschakelaar'
Electronische schakelingen in de auto zijn toch wat lastiger dan in huis merk ik. Uit een groen boekje heb ik het schakelschema dat ik nodig heb voor een 'Zweedse' lichtschakelaar waarbij het licht via het contactslot aan en uit gaat. Aanzetten vergeet ik meestal niet maar uitzetten wordt al lastiger...
Zie de foto en de extra bedrading [stippellijn] bij cijfer 1, dat verwijst naar de tekst rechtsonder. Precies wat ik hebben moet! [scroll verder naar beneden...]

[img width=800 height=580]http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/schakelingGrootdimlicht.jpg[/img]

Ik moet blijkbaar een vertakking maken van de GR [staat dat voor gever?] van het schakelrelais punt 56b naar punt S op de potmeter van de lichtschakelaar. De bijgevoegde tekening van het schakelrelais geeft keurig aan waar ik moet zijn [56b]. [scroll verder naar beneden...]

[img width=567 height=600]http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/schakelrelais.jpg[/img]

Als ik op de tekening van de potmeter van de lichtschakelaar kijk, zie ik echter nergens punt S aangegeven. [scroll verder naar beneden...]

[Afbeelding: lichtschakelaar.jpg]

Hoe kom ik erachter waar punt S zit?

Alvast heel erg bedankt! Niek Venneker
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
GR staat voor een groen draadje

Je kunt op de schakelaar (is geen potmeter) even nameten welk contact van de wisselschakelaar verbonden is in 0-stand.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Hoi, Niek,

dat staat waarschijnlijk achterop de schakelaar. Is redelijk standaard dat de aansluitingen benoemd zijn (al heb ik zo'n ding nog niet los in m'n handen gehad.) De mijne doet het overigens ook als ik m'n lichtschakelaar op dimlicht laat staan. Al eens geprobeerd?
`88 245, B230K, M47
Antwoord
@ landloper: Je hebt gelijk, het is natuurlijk een schakelaar! Ik ga je tip morgen uitproberen.

@ Martin; tja, ik had die codering ook op de schakelaar zelf verwacht maar daar staan alleen volgnummers 1, 2, 3 enz. ga morgen eerst maar eens meten.

Bedankt beiden voor de hulp!

Groet Niek

Antwoord
PS Hoe heb je die avatar voor elkaar gekregen?

Antwoord
Fotootje van de auto verkleinen tot 100x100 pixels, daarna uploaden via je profielinstellingen. (Links in het scherm Profiel staat een menu. Onder Profiel staat Forumprofielinformatie. Daar kun je de foto uploaden)
Best simpel, maar heeft mij ook een jaar gekost om er eens in te duiken..... ;D
`88 245, B230K, M47
Antwoord
OK, bedankt, het is me gelukt. Zie alleen dat we bijna dezelfde afbeelding hebben. Ga nog wel eens kijken voor een andere afbeelding...

Deze lijkt me beter!

Antwoord
Nicolaas H schreef:OK, bedankt, het is me gelukt. Zie alleen dat we bijna dezelfde afbeelding hebben. Ga nog wel eens kijken voor een andere afbeelding...
LOL! Big Grin
Antwoord
Nicolaas H schreef:.....Zie alleen dat we bijna dezelfde afbeelding hebben. Ga nog wel eens kijken voor een andere afbeelding...
Hoezo? Heb je een foto van mijn auto gemaakt bij mij voor de zaak? Wink
Even back on topic: Ik gaf al aan dat mijn dimlichtschakelaar gewoon standaard aan staat. Zet ik het contact uit gaan de lampen ook uit. Tijdens het starten branden ze niet, pas als de motor loopt gaan ze aan. Ik weet niet of het bij jou ook zo werkt, maar is dat geen alternatief?
`88 245, B230K, M47
Antwoord
@Nicolaas,

Laat ik nu net het omgekeerde van jouw probleem hebben.

Mijn Super-Polar heeft als afkeuringspunt het feit dat in stand 2 het dimlicht niet aangaat zonder dat je het contact aan doet!

Ik heb de halve zaterdag geprobeerd dit systeem te omzeilen ik zal eens'kijken of met jouw schema uit het groene boekje erbij ik wel een oplossing kan vinden.

succes.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Over lichtschakelaar bedrading en vage relais... Woutair 2 1.460 14 December 2022, 20:34
Laatste bericht: HSGHOR
  Schema/Oplossing 740 1986 gezocht Knippers/Gordelverkl/Lichtschakelaar uitval aernout 5 4.866 30 March 2012, 18:41
Laatste bericht: aernout
  Doorgebrande lichtschakelaar dirk244 8 4.504 4 June 2009, 20:40
Laatste bericht: Rubicon
  Lichtschakelaar- en toerentellerprobleem ... henqui 13 6.486 14 April 2009, 23:40
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)