Berichten: 283
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2009
Wie weet waar ik iets kan krijgen om de achterspatlappen weer aan mijn 245 (1983) te hangen? Er zit nu nl. niets meer om ze aan vast te maken.
En is het zo dat zonder spatlappen er water in de wielbakken komt door de afwateringsgaten? Maw heb ik ze wel nodig? Of is het prettig voor mensen die achter me rijden?
245 DL 1983
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Je hebt ze niet perse nodig .Water in de wielbakken komt doorgaans van bovenaf.
Als je geen spatlappen hebt hoopt wel het slijk zich makkelijk op tegen de wielbakken en als je dat niet nu en dan verwijdert gaan de wielbakken rotten.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
wakka schreef:Wie weet waar ik iets kan krijgen om de achterspatlappen weer aan mijn 245 (1983) te hangen? Er zit nu nl. niets meer om ze aan vast te maken.
En is het zo dat zonder spatlappen er water in de wielbakken komt door de afwateringsgaten? Maw heb ik ze wel nodig? Of is het prettig voor mensen die achter me rijden?
Voor mensen achter je maakt het niks uit, voor de 2 serie was er zelfs een extra spatlap welke van links naar rechts onder de achterbumper hing, alsof dat wel iets scheelde..
Er is een origineel stuk blik welke normaalgesproken zit gepuntlast op de overgang binnenscherm / wielbak. Dat gaat altijd roesten, als dat nog niet zo is kun je die delen bestellen en er tegen aan schroeven (boutje-moertje-carroseriering, niet parkeren, vet er tussen en er over) Of je maakt um zelf na van bv aluminium.. om steenslag te voorkomen en daarna roest tussen de naad spatbord / wielbak.
Helaas vóór de spatlap houdt je wel steenslag maar kun je opvangen door een stevige tectylsoort in enkele laagjes op de rand van het spatbord te smeren, zeg maar net uit het zicht waar de puntlassen buiten-/binnenscherm zitten.
Berichten: 283
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2009
Een paar gaten in de wielbakken zijn onlangs dichtgelast. Ook daar waar de spatlappen hingen. Daarna lasnaden oude en nieuwe plaat afgekit en is er een dikke stevige tectylmassa op de hele wielbakken gespoten. Daarna heeft Span de auto ook nog eens goed onder handen genomen, o.a. ook weer de wielbakken en de buitenkant van de spatbordranden achter. (De tectylgeur is nog penetrant aanwezig; doet me denken aan vroeger toen ik als kleine jongen regelmatig bij een Renault-dealer kwam, waar nieuwe auto's standaard een tectylbehandeling kregen. Sommigen vinden het lekker ruiken, anderen kunnen er maar moeilijk tegen. Ik vind het prima.)
Die spatbordranden had ik daarvoor trouwens redelijk roestvrij gemaakt (voor zover mogelijk, omdat daar verschillende platen bij elkaar komen) en tegen roest behandeld en afgelakt. Benieuwd hoe lang dat mooi blijft.
Als ik jullie reacties zo lees (dank daarvoor

), laat ik het mooi zo. Af en toe de boel goed schoon maken. Bovendien kan er in de linkerwielbak toch maar moeilijk een stukje plaat bevestigd worden met boutjes-moertjes, omdat daar de gastank zit.
245 DL 1983