Topics: 288
Wie heeft er ooit wat veranderd aan de versnellingbakverhoudingen? In een ander topic wordt (terecht) gevraagd wat het nut van de 1e versnelling is, dat vraag ik me dus ook al jaren af.. Die mag en kan echt wel wat langer. Heel simpel gedacht het vervangen van de tandwielen...
De achteras verhouding niet, want daardoor verdwijnt het "gat" niet..
nog wat, ik heb vernomen dat, net als de M40/41 er versies met een langere 1 zijn (geweest), ik heb zo'n M40, houdt niet over maar...
Welke 200/700/900 versie kan zo'n M46 hebben gehad en dat zou betekenen dat die tandwielen ook te vinden zijn..
Topics: 82
De M45 Wide Range, maar daarvan is de 1 nog korter:
http://www.volvo200.org/modellen/bakken.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
jij zit ook overal...
ja daar kun je dan niet veel mee, mogelijk dacht Volvo dat je er desgewenst de schuur mee moest kunnen verslepen, maar ik vindt het voor praktijk net een vrachtauto, in 1 bewegen en dan lang doorhalen in 2. Als de weg iets afloopt trek ik wel eens in 2 op, komt ie wel van de plek..
ik zie 3,71 en 4,03, wat is dan beter..? Bij de 200 zie ik die M40 allen met 3,41, dan is daar geen verschil geweest. Mijn "lange" M40 komt uit een "74 ("75) 144GL B20E
Topics: 3
Jambon schreef:Wie heeft er ooit wat veranderd aan de versnellingbakverhoudingen? In een ander topic wordt (terecht) gevraagd wat het nut van de 1e versnelling is, dat vraag ik me dus ook al jaren af.. Die mag en kan echt wel wat langer. Heel simpel gedacht het vervangen van de tandwielen...
Mwaahhh. Je moet er wel rekening mee houden dat een auto onder alle omstandigheden wordt geacht van zijn plaats te komen. Dus ook met caravan, volle bepakking in- en uitparkeren tegen een heuvel op, en dan is het juist wel handig om een korte eerste versnelling te hebben. Vervolgens moet je er ook rekening mee houden dat niet iedereen een even subtiel linkerbeen heeft, en met een te lange eerste versnelling zullen veel mensen regelmatig de motor laten afslaan. En als laatste, een langere eerste versnelling betekent ook meer slijtage op de koppeling.
Ik woon in Japan, en hier word je geleerd om op een vlakke weg vanaf de 2de versnelling op te trekken, en de eerste versnelling alleen te gebruiken bij steile hellingen en zo. Toen ik rijexamen deed kreeg ik er nog een opmerking over (ik gebruikte de eerste versnelling gewoon zoals ik het gewend ben), maar gelukkig had het geen invloed op de eindscore.
WvR schreef:Jambon schreef:Wie heeft er ooit wat veranderd aan de versnellingbakverhoudingen? In een ander topic wordt (terecht) gevraagd wat het nut van de 1e versnelling is, dat vraag ik me dus ook al jaren af.. Die mag en kan echt wel wat langer. Heel simpel gedacht het vervangen van de tandwielen...
Mwaahhh. Je moet er wel rekening mee houden dat een auto onder alle omstandigheden wordt geacht van zijn plaats te komen. Dus ook met caravan, volle bepakking in- en uitparkeren tegen een heuvel op, en dan is het juist wel handig om een korte eerste versnelling te hebben. Vervolgens moet je er ook rekening mee houden dat niet iedereen een even subtiel linkerbeen heeft, en met een te lange eerste versnelling zullen veel mensen regelmatig de motor laten afslaan. En als laatste, een langere eerste versnelling betekent ook meer slijtage op de koppeling.
das idd logisch en uiteraard de reden van het 1e verzet, het hoeft ook niet een 2e 2e worden ( ???) maar bv, het is druk, verkeer kruipt wat, dan geef je maar een beetje gas in z'n 2 en dan heb je zonder extra slippen al koppeling. Als ik mezelf na ga rijdt ik over het algemeen redelijk "met een ei onder het gaspedaal" onder normale omstandigheden omdat al die korte sprintjes toch niks opleveren anders dan een lege tank.
Nadeel van een "te" korte 1 vindt ik ook de krachtoverbrenging op de hele aandrijflijn, het "klonkt" alle kanten op en je schiet er letterlijk niks mee op. Het enige wat ik sleep is enkele keren per jaar het aanhangertje naar de stort (zodra ik de haak heb gemonteerd..) anders heeft ons Saxootje daar geen probleem mee, laat staan de mijne. Volle bepakking komt eigenlijk nooit voor, en heuvel op... dat is me temeer opgevallen enkele weken geleden in Spa, behoorlijk stijl vanaf een verkeerslicht wegtrekken, ook dan heb je het gevoel dat de transmissielijn veel meer vermogen moet verwerken dan ie nodig heeft, vervolgens omdat je omhoog gaat behoorlijk doortrekken, echt vaart maken ho maar, om vervolgens onderin z'n 2 weer op te pakken, je blijft dat "gat" tegenkomen...
(oh ja en ik zoek nog een achteruit-aansluitstekker voor M46 op de bak...)