4 February 2010, 00:14
Hallo ik heb een 242 gekocht, motorisch goed maar loop tegen een paar dingen aan. 2 problemen:
mijn 242 dl uit '75 heeft een (modernere) gasinstallatie en bij een koude motor start hij weliswaar meteen op gas (met de choke aan), maar met dit koude en natte? weer begint de motor boven een bepaald aantal toeren ontzettend te bokken en te haperen en te schokken, alsof het mengsel ineens veel te rijk staat. (ook als de choke uit staat) Hetzelfde gebeurt ook als ik het gas vol in trap. De motor reageert niet door meer toeren maken maar 'stikt'. Deze problemen houden aan totdat het blok op temperatuur is. Kan ik hier iets aan veranderen?
Daarnaast:
Ik rij voornamelijk op gas en zo nu en dan blijft mijn gas hangen, dwz de motor blijft op toeren nadat ik het gas los heb gelaten. Dit is alleen te verhelpen door het gaspedaal n keer snel en diep in te trappen en vervolgens meteen los te laten. Het lijkt alsof daardoor iets in de carburateur weer wordt meegenomen in de stationair stand. Is dit een geval van carburateur schoonmaken? Of is er iets aan de hand met de vlotterbak/vlotternaald die defect is? Zou t zo kunnen zijn dat door alleen nog maar op gas te rijden de vlotterbak leeg komt te staan en de vlotter + naald vrolijk bij elke hobbel in de weg heen en weer wordt gebeukt in de vlotterbak en zodoende dus naar z'n grootje gaat?
groeten JAN
mijn 242 dl uit '75 heeft een (modernere) gasinstallatie en bij een koude motor start hij weliswaar meteen op gas (met de choke aan), maar met dit koude en natte? weer begint de motor boven een bepaald aantal toeren ontzettend te bokken en te haperen en te schokken, alsof het mengsel ineens veel te rijk staat. (ook als de choke uit staat) Hetzelfde gebeurt ook als ik het gas vol in trap. De motor reageert niet door meer toeren maken maar 'stikt'. Deze problemen houden aan totdat het blok op temperatuur is. Kan ik hier iets aan veranderen?
Daarnaast:
Ik rij voornamelijk op gas en zo nu en dan blijft mijn gas hangen, dwz de motor blijft op toeren nadat ik het gas los heb gelaten. Dit is alleen te verhelpen door het gaspedaal n keer snel en diep in te trappen en vervolgens meteen los te laten. Het lijkt alsof daardoor iets in de carburateur weer wordt meegenomen in de stationair stand. Is dit een geval van carburateur schoonmaken? Of is er iets aan de hand met de vlotterbak/vlotternaald die defect is? Zou t zo kunnen zijn dat door alleen nog maar op gas te rijden de vlotterbak leeg komt te staan en de vlotter + naald vrolijk bij elke hobbel in de weg heen en weer wordt gebeukt in de vlotterbak en zodoende dus naar z'n grootje gaat?
groeten JAN