Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gasperikelen 242 dl '75
#1
Hallo ik heb een 242 gekocht, motorisch goed maar loop tegen een paar dingen aan. 2 problemen:

mijn 242 dl uit '75 heeft een (modernere) gasinstallatie en bij een koude motor start hij weliswaar meteen op gas (met de choke aan), maar met dit koude en natte? weer begint de motor boven een bepaald aantal toeren ontzettend te bokken en te haperen en te schokken, alsof het mengsel ineens veel te rijk staat. (ook als de choke uit staat) Hetzelfde gebeurt ook als ik het gas vol in trap. De motor reageert niet door meer toeren maken maar 'stikt'. Deze problemen houden aan totdat het blok op temperatuur is. Kan ik hier iets aan veranderen?

Daarnaast:

Ik rij voornamelijk op gas en zo nu en dan blijft mijn gas hangen, dwz de motor blijft op toeren nadat ik het gas los heb gelaten. Dit is alleen te verhelpen door het gaspedaal n keer snel en diep in te trappen en vervolgens meteen los te laten. Het lijkt alsof daardoor iets in de carburateur weer wordt meegenomen in de stationair stand. Is dit een geval van carburateur schoonmaken? Of is er iets aan de hand met de vlotterbak/vlotternaald die defect is? Zou t zo kunnen zijn dat door alleen nog maar op gas te rijden de vlotterbak leeg komt te staan en de vlotter + naald vrolijk bij elke hobbel in de weg heen en weer wordt gebeukt in de vlotterbak en zodoende dus naar z'n grootje gaat?

groeten JAN
Antwoord
#2
Als je bij temperaturen onder 0 teveel gas geeft met een koude motor, bevriest het gas in de verdamper.
Om te dit te voorkomen kun je beter op benzine starten, of op gas heel erg rustig rijden tot hij een beetje warmer wordt.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#3
Loopt de gasklep niet gewoon af en toe een beetje zwaar?

Het kan nooit kwaad om regelmatig op benzine te rijden om de boel gangbaar te houden!
Al is het maar een paar KM, dan rot je carb tenminste ook niet "weg" .
Hoe vaak lees je niet dat auto's niet meer op benz. willen rijden, simpelweg omdat het niet vaak genoeg gebruikt is?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#4
Kijk ook eens of de benzineafsluiter helemaal afsluit als je op gas rijdt.

Een carburateur slijt als je er droog mee rond hobbelt, da's waar, vnl. naald en vlotter. Maar dat rij je er jammergenoeg niet meer aan door af en toe op benzine te rijden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
@ Marc: hoe kan ik zien of de afsluiter helemaal afsluit? Bedoel je dat deze niet helemaal hoort af te sluiten ter voorkoming dat de carburateur droog komt te staan?

@ aernout: dus gewoon waarschijnlijk een kwestie van carb uit elkaar halen en schoonmaken? De rede waarom ik weinig op benzine rij is (naast de prijs Wink dat ie veel minder goed loopt op benzine; stationair lopen is dan niet eens mogelijk en stil staan voor een stoplicht moet altijd met choke of met n beetje gas.. Is dat normaal dat een afstelling op gas anders is dan op benzine?

@ zwarte flirt: ik dacht dat dat vooral bij oudere lpg installaties het geval was en niet bij nieuwere g3 installaties. Of is dat een algemeen lpg probleem?
Antwoord
#6
De afstelling goed te regelen op benzine en op gas. Maar absoluut niet tegelijkertijd. Als je overschakelt op gas moet je eerst de vlotterkamer leegrijden met de schakelaar in de middelste stand (=geen gas en geen benzine).
Als je uitgaande slang vd afsluiter haalt, kan je controleren dat daar geen benzine uit te komt als het ding op gas loopt.

Jouw carburateur (Stromberg) is niet zo gevoelig voor viezigheid (de enige sproeier is enorm), wel voor versleten naald en membraan.

Je installatie is misschien wel splinternieuw maar zeker geen G3. Er zit een koektrommelformaat LPG verdamper ergens, die verwarmd wordt met koelwater.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
ik ga inderdaad het koelwater niveau eens checken wat je gisteren zei. En de afsluiter controleren. Moet deze nou wel of niet volledig afsluiten? Het lijkt mij dus alleen maar schadelijk als de vlotterkamer leeg gereden wordt, want juist kan de naald + vlotter beschadigen toch?
Antwoord
#8
Als je op gas rijdt moet de vlotterkamer helemaal leeg zijn. De afsluiter moet helemaal afsluiten.

Dat daarbij de vlotter en naald droog rond rammelen en slijten is een kleine prijs die je betaald voor het rijden op LPG. Mijn 144's rijden allebei al een hele poos op LPG, als ik er af en toe een sprintje op benzine uitgooi lopen ze behoorlijk rijk door de uitgesleten naalden maar het werkt, en de vlotters zijn tenminste nog heel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
ok duidelijk! Thanx Marc
Antwoord
#10
Zet er een Pierburg op, dan gaat het gas via een apart kanaal rond de naald, waardoor die niet slijt, behalve als hij te weinig benzine ziet dus ;D ;D
Maar daar zijn helaas echt bijna geen reserve delen meer voor te vinden. :Smile :Smile :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  242 '75 gasperikelen JanssenJan 2 1.598 4 February 2010, 00:11
Laatste bericht: JanssenJan

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)