Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
242 '75 gasperikelen
Hallo ik heb een 242 gekocht, motorisch goed maar loop tegen een paar dingen aan. 2 problemen:

mijn 242 dl uit '75 heeft een (modernere) gasinstallatie en bij een koude motor start hij weliswaar meteen op gas (met de choke aan), maar met dit koude en natte? begint de motor boven een bepaald aantal toeren ontzettend te bokken en te haperen en te schokken, alsof het mengsel ineens veel te rijk staat. (ook als de choke uit staat) Hetzelfde gebeurt ook als ik het gas vol in trap. De motor reageert niet door meer toeren maken maar 'stikt'. Deze problemen houden aan totdat het blok op temperatuur is. Kan ik hier iets aan veranderen?

Daarnaast:

Ik rij voornamelijk op gas en zo nu en dan blijft mijn gas hangen, dwz de motor blijft op toeren nadat ik het gas los heb gelaten. Dit is alleen te verhelpen door het gaspedaal n keer snel en diep in te trappen en vervolgens meteen los te laten. Het lijkt alsof daardoor iets in de carburateur weer wordt meegenomen in de stationair stand. Is dit een geval van carburateur schoonmaken? Of is er iets aan de hand met de vlotterbak/vlotternaald die defect is? Ik heb zou t zo kunnen zijn dat door alleen nog maar op gas te rijden de vlotterbak leeg komt te staan en de vlotter + naald vrolijk bij elke hobbel in de weg heen en weer wordt gebeukt in de vlotterbak en zodoende dus naar z'n grootje gaat?

groeten JAN

Antwoord
Zit er een regelschroef in de lagedrukgasslang van verdamper naar carb? Die knijpt het gas teveel af om hoge toeren te halen. Zou ik een halve/hele slag extra open draaien.
Of je verdamper komt warmte tekort, heb je genoeg koelwater? Anders tijdens de eerste paar km de kachelschuiven dicht zodat daar alvast geen warmte heen gaat.

Als je op gas rijdt doet de carb feitelijk niks, er zit totaal geen benzine meer in, en de choke werkt alleen als soort handgas (als op de trekker). Als de gasklep blijft hangen zou ik eerst de gaskabel, veren en wat daar meer aanhangt nakijken en smeren.

Ik zou dit soort motorische vragen gewoon onder "motor" zetten. In de 242 zit dezelfde motor, voorruit, bak, achteras, asbak, etc. als in de 244 en 245, alleen het aantal deuren is anders.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
He Marc
sorry had beter onder motor gekund inderdaad Nog niet echt de forum topics in de gaten geloof ik.. gaskabel en veren is niets mee aan de hand, die heb ik inderdaad al nagekenen en werken prima.. De motor laat ik inderdaad zo snel mogelijk op warmte komen dus kachel dicht. Koelwater ga ik eens checken.
Dat van de carb vermeldde ik erbij omdat ik laatst noodgedwongen op benzine moest rijden naar de pomp. Toen ik weer overschakelde na het tanken op gas merkte ik dat het blijven hangen van het gas was verdwenen. Vandaar dat ik dus dacht dat het met mijn carb/vlotterbak/naald te maken moest hebben.

Ik verplaats dit onderwerp naar het motor topic

thanx anyway
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  gasperikelen 242 dl '75 JanssenJan 12 6.090 13 February 2010, 18:22
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)