Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuwe kachelmotor alleen stand 1 en 3
ik hoorde hem al een tijdje aankomen, maar vrijdagavond ging het mis, hij deed het echt niet meer :'( Snel gezocht en zaterdag ochtend kon ik op een 0,5 uur afstand een nieuwe ophalen. Ik had het K klusje al eens eerder gedaan en dan weet je dat je het beste alles wat je tegen komt kunt demonteren, dat werkt uiteindelijk het makkelijkste. Na ca. 1,5 uur lag de hele kachel open op de werkbank en wat denk je, geen speling, wel helemaal vol blad >Sad Maar ja als je zo'n ding er eenmaal uit hebt monteer je toch maar de nieuwe motor, heb al eens gelezen dat die stiller zijn. Na weer een paar uur om de auto heen kruipen zat het hele spul weer op zijn plek, tijd om te testen, dat had ik dus eerder moeten doen >Sad >Sad >Sad. Ik had het motortje wel even laten draaien om te kijken of ie vrij liep, maar niet in alle standen getest. Om een lang verhaal kort te houden, stand 2 doet het niet, of anders gezegd, stand 2 en 3 zijn gelijk, 2 blaast te hard. Je berijpt dat ik geen zin heb het hele spul weer te demontern en een nieuwe te halen, maar is er iets te regelen met een voorschakel weerstand en zo ja hoeveel ohm en welk wattage dien ik hiervoor te gebruiken?
Antwoord
Dat is balen zeg!
Probleem is een beetje dat een extra te monteren weerstand een hoog-vermogens-weerstand dient te zijn......
Bovendien wordt die weerstand in de luchtstroom gemonteerd om zo z'n ontwikkelde warmte beter te kunnen afstaan aan de lucht.
Eigenlijk zou je een stukje vermogenselektronica moeten kopen/bouwen om je toeren te regelen.
Met een PWM-regeling kan je prachtig de toeren regelen.

Als je de gegevens eens plaatst op het forum "circuits Online" is er misschien een handige elektonicus die je op weg kan helpen.
Voordeel van vermogens-elektronica is dat je minder energie weggooid via die weerstand.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/68159

http://www.circuitsonline.net/schakeling...eling.html

Antwoord
En hoe is het afgelopen?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kachelmotor 164 stuk? MacVolvo 7 4.303 7 June 2019, 14:42
Laatste bericht: volvoman0_0
  Kachelmotor werkte niet goed Nicolaas H 29 21.162 15 March 2019, 02:18
Laatste bericht: Nicolaas H
  Amazon loopt alleen nog maar stationair na een motorwissel MacVolvo 12 9.584 7 February 2019, 12:46
Laatste bericht: MacVolvo
  Kachelmotor kaputt Hanatarash 7 5.630 2 February 2019, 20:48
Laatste bericht: Volvo240
  Type kachelmotor Maarten245DL 6 4.502 10 December 2018, 01:13
Laatste bericht: 222
  "Altijd-aan"-stand binnenverlichting uitschakelen op contact hardboard 2 3.273 19 May 2017, 14:19
Laatste bericht: hardboard
  Nieuwe bobine Joost Zuidam 2 3.531 15 August 2016, 13:53
Laatste bericht: Joost Zuidam
  0-stand verlichtingsschakelaar SjorsRWD 7 5.748 11 July 2016, 21:16
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Hulp gevraagd :-( nieuwe brandstofpomp maar start ineens niet meer Pluk 15 13.937 21 March 2016, 00:46
Laatste bericht: Pluk
  kachelmotor vervangen, koelvloeistof aftappen? Potvisboer 4 4.949 28 February 2016, 15:56
Laatste bericht: Potvisboer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)