Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gewone uitlaat onder Turbo....
#1
Hallo beste volvo liefhebbers, heb een paar weken terug een 245 Turbo uit 85 gekocht van een werknemer van een bekende volvo classics garage.

Met de auto blijkt een boel mis te zijn maar daarover later meer Smile

Er zit bijvoorbeeld een "gewone" 245 uitlaat onder de auto ipv een turbo uitlaat. Heb gehoord dat dit veel vermogen scheelt en misschien zelfs niet goed is voor het motorblok.

Ik hoor graag jullie mening hierover,

groetjes
Antwoord
#2
Ik neem aan dat het voorste deel -de downpipe- wel van een Turbo is?
Deze begint met een enkele pijp dus zal niet op een ander spruitstuk passen denk ik.
Antwoord
#3
tsja. stuk zal het niet gaan lijkt me. alles aan de uitlaatkant (en onder de kap) zal wel wat warmer worden.

hangt er ook af hoe je de boel gaat gebruiken. vaak 150+ op de snelweg of boost wat verhogen? (een turbo gebruiken waarvoor ie gemaakt is...). Dan zou ik eens naar een leuke Simons 2.5 of 3" uitlaat kijken.

Simpele oplossing: laatste demper vervangen voor een recht stuk buis. die demper is de grootste restrictie.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
er zit een verschil in de soort demping. Er zijn geloof ik schottendempers en nog een andere soort.
In een turbo hoort degene die het meeste lucht doorlaat en is daadwerkelijk anders qua demping en luchtdoorlaat dan de niet-turbo versie. Dus ik zou toch es op zoek gaan naar een andere uitlaat.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#5
Ik heb jaren geleden eens tijdelijk een gewone einddemper onder mijn Alfa 75 Turbo gehangen, omdat de bestelde sporteinddemper nog niet binnen was, en de auto moest gekeurd worden.
toen ik met die auto in Duitsland reed, en eens wilde kijken hoe hard die nou wilde, werd bij ca 5500 toeren de einddemper van de middendemper afgedrukt doordat de std einddemper teveel tegendruk gaf

maw, als het geen absorptiedemper is, zou ik die demper niet onder je turbo laten hangen.
Antwoord
#6
een optimale turbo uitlaat is er een met minimale tegendruk. (lekker simpel)
De turbo kan het meest energie onttrekken aan de uitlaatgasstroom als de turbine makkelijk het 'gebruikte' uitlaatgas kwijt kan.
m.a.w. een te nauw restrictieve uitlaat heeft tot gevolg: langzamer opspoelen van de turbo (groter turbo gat) , meer hitte belasting op turbine, spruitstuk, uitlaatzijde van de kop, lager maximum koppel en vermogen.

de andere soort dempers die erg geschikt zijn voor turbo motoren zijn absorbsie dempers.
[Afbeelding: sportc02a.jpg]
alleen al door er naar te kijken begrijp je dat ze minder tegendruk geven.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 111 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.980 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.651 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.798 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.438 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.122 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.224 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.451 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.140 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)