Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zijn alle 200-serie veerpoten (benzine) inwisselbaar? (+foto van gat)
#1
Sta op het punt een 2ehands veerpoot te halen, zodat het huidige (rechter-)exemplaar vervangen kan worden. Er zit een gat (diameter ongeveer 1,5 a 2 cm) in de onderste veerschotel. De volvo is een 76-er en het vervang-exemplaar is dus jonger. Ik weet niet van wanneer. Komt uit de voorraad van een garage. Moet er ergens rekening mee worden gehouden of kan 'de vakman' die andere veerpoot er straffeloos onderzetten? Volgens verkoper van de veerpoot moet het geen problemen opleveren, behalve evt gedoe met remleidingen.

Extra vragen, nav de reply van 240diesel:
Zou het uitmaken als linker- en rechterpoot van verschillende jaren zijn?
Zijn de schokdemper-patronen tussen alle jaren uitwisselbaar?

(bijrijders-) rechts:
[Afbeelding: 9130002copy.jpg]

het gat:
[Afbeelding: 9130004copy.jpg]

Weet eigenlijk niet of dit uberhaupt nog wel veilig is..

links:
[Afbeelding: 9130008copy.jpg]
244 DL '76
Antwoord
#2
gezien jouw bouwjaar heb je waarschijnlijk poten met de fuseekogel direkt in de pijp geschroefd.
met andere woorden; je zou de moer van de fusee-kogel moeten losdraaien door je veer + schokdemper-patroon te verwijderen en een lang verlengstuk op je ratel te zetten waarmee je op de bodem van je veerpoot kunt komen.

latere bouwjaren (ik dacht >'78) kregen fusee's die je er vanaf de onderzijde zo tegenaan schroeft met 4 bouten.

resume; er is wel degelijk verschil, wie vult aan / weet specifieker van overgangsjaren?
Antwoord
#3
vanaf 1980 (dacht ik) is de as zelf dikker/beter waar deze aan de veerpoot zit, steviger dus.
vanaf 1990 (denk ik) zijn de veerschotels (boven en onder) en de buis waar de demper in zit verzinkt. Mijn 1991 240 heeft de poten verzinkt, weet niet wanneer dat begonnen is.
maar dit zijn geen verschillen die de montage onmogelijk maken in een oudere 240...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Ik zou van een jonger type 240 BEIDE veerpoten pakken. Dan weet je zeker dat je dezelfde hebt links en rechts.

Veerpoot vervangen kan best lastig zijn omdat de remleidingen door een oog aan de veerpoot lopen en dus los moeten.
Antwoord
#5
Er is ook nog verschil in de lengte van het "armpje" van de fuseekogel, waar die mee op de wielarm zit. Auto's met stuurbekrachtiging hebben een andere lengte als zonder. Hierdoor zou je een verschil in camber en caster li en re krijgen en een hardnekkig naar ÃÂÃÂn kant trekkende auto.

Op MP staat een stel (wat er niet al te florissant uitziet) maar dan weet je inderdaad zeker dat het goed samenwerkt: http://link.marktplaats.nl/277950367
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Als je de veerpoot moet vervangen vanwege roest zou ik altijd naar een stel turbo/glt poten zoeken of misschien van de diesel/260 serie.
Deze zijn beiden iets stugger geveerd en de glt/turbo nog iets verlaagd ook.
Neem direkt de hele poot met geventileerde schijven en klauwen. Is dat ook up to date...

Wil je bij de originele veerpoten blijven met massieve remschijf dan kan ik misschien nog wel voor een gaaf setje zorgen. Moet wel even zoeken dan..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Dank voor de reacties.

@skidje:
Nou als ze in orde zijn, ook qua schokdemper-patronen (dat het niet verwisseld hoeft te worden in dure garage-tijd), dan ben ik benieuwd wat je ervoor wilt hebben.
244 DL '76
Antwoord
#8
skidje schreef:Als je de veerpoot moet vervangen vanwege roest zou ik altijd naar een stel turbo/glt poten zoeken of misschien van de diesel/260 serie.

Ik heb onlangs een 264 gezien waar een 4 cilinder blok in gelegd was. Tussen de wielkasten voor en de wielen was een grote ruimte , zodanig dat de neus van de auto "omhoog kwam". Hetzelfde effect asl wanneer je met een zwaar overbeladen auto rijdt.
Dus ik weet niet of het verstandig is om de stugge 264 veerpoten op een 244 te monteren......, mooi is het in eder geval niet.


Om op de vraag van de o.p. in te gaan of veerschotels doorgeroest mogen zijn voor de apk: heb het zelf een keer gehad en het was afkeur.Ik meen me te herinneren dat je er voor de apk ook niet aan mag lassen om ze te repareren.
Antwoord
#9
Maar ik kan er nog wel even mee rijden??
244 DL '76
Antwoord
#10
Maar er bestaan toch ook van die reparatie veerschotel-stukken?

Denk dat er wel aan gelast mag worden dus. Maar of het loont...!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 15.210 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  stuurbekrachtiging 200 uitwisselen met 700 serie? simplicity 1 3.008 3 September 2012, 16:58
Laatste bericht: Marc1970
  veerpoten Degraaf 3 3.266 30 April 2012, 23:03
Laatste bericht: Degraaf
  Achteras diesel/benzine RMT 1 2.838 1 January 2012, 14:56
Laatste bericht: jos245
  Welke velgen zijn dit!? Boele 76 51.230 11 October 2011, 11:48
Laatste bericht: Boele
  Zijn deze draagarmen gekend? johan laveyne 6 5.378 25 June 2011, 23:35
Laatste bericht: Jw240
  foto's/pdf montage stabilisatorstangen? Kogelman 5 4.866 19 April 2011, 22:30
Laatste bericht: Kogelman
  Stuurhuis 760 TIC: past elk stuurhuis van een 7 en 9 serie? toonkarel 0 1.749 15 April 2011, 13:19
Laatste bericht: toonkarel
  veerpoten archer 1 2.482 7 March 2010, 01:50
Laatste bericht: Dirk242
  zijn dit originele volvo wielen? 0 1.144 Minder dan 1 minuut geleden
Laatste bericht:

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: